Passerade Sthlms tullarna med "fejk" regskylt framtill, vad händer nu?

dnne
12 augusti 2010 · 57 Inlägg

Hej!

Nu klantade man till det antar jag....

Som sagt jag passerade tullarna i stockholm med en "fejk" regskylt fram på bilen och original skylt baktill bilen, trodde inte tullarna var igång redan men så var det tydligen.

Så nu undrar jag om någon har en aning om vad jag har att vänta mig av denna händelse??

Tack på förhand!

Senast redigerat av dnne (12 augusti 2010)

Seth
12 augusti 2010 · 3 354 Inlägg

har du tur så kommer det bara hem en vanlig tullavgift (förutsatt att det bara är annan form på skylten o inte andra tecken).
Har du otur kanske de nämner nåt om skylten.
Dock säger jag inget om vad som händer om de anmärker på skylten då jag vet inte.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
dnne
12 augusti 2010 · 57 Inlägg

Seth skrev:
har du tur så kommer det bara hem en vanlig tullavgift (förutsatt att det bara är annan form på skylten o inte andra tecken).
Har du otur kanske de nämner nåt om skylten.
Dock säger jag inget om vad som händer om de anmärker på skylten då jag vet inte.

Det är samma form på skylten men däremot helt andra tecken på framskylten hmm

Seth
12 augusti 2010 · 3 354 Inlägg

Ok. inget moralpredikande härifrån.....
Då händer det nog inget då de inte har nåt som kan visa att du är ägaren.

Senast redigerat av Seth (12 augusti 2010)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
dnne
12 augusti 2010 · 57 Inlägg

Det är min bil men jag står inte som ägare, har bla tonad framruta så det syns knappt in i bilen, hoppas på det bästa då!

Slash Saabifierad
12 augusti 2010 · 2 026 Inlägg

dnne skrev:
Det är min bil men jag står inte som ägare, har bla tonad framruta så det syns knappt in i bilen, hoppas på det bästa då!

Det spelar ingen roll, Stockholms trängselskatt är en av få saker i Sverige som har strikt ägaransvar, dom bryr sig inte om vem som sitter i bilen eller om man inte kan se in utan det är skyltarna som är det intressanta. När ett och samma fordon har två olika skyltar bör detta leda till att det inte går att identifiera vilket fordon som körts in då kamerorna tar kort på både skylten fram och skylten bak för att säkerställa fordonets identitet.

Jag tror (är dock inte tvärsäker) att du går säker.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
dnne
12 augusti 2010 · 57 Inlägg

Slash skrev:

dnne skrev:
Det är min bil men jag står inte som ägare, har bla tonad framruta så det syns knappt in i bilen, hoppas på det bästa då!

Det spelar ingen roll, Stockholms trängselskatt är en av få saker i Sverige som har strikt ägaransvar, dom bryr sig inte om vem som sitter i bilen eller om man inte kan se in utan det är skyltarna som är det intressanta. När ett och samma fordon har två olika skyltar bör detta leda till att det inte går att identifiera vilket fordon som körts in då kamerorna tar kort på både skylten fram och skylten bak för att säkerställa fordonets identitet.

Jag tror (är dock inte tvärsäker) att du går säker.

hmm, jag hittar ingen info någonstans om vad som skulle kunna vara påföljden på det här om det skulle bli något så att säga. Lär väl visa sig inom en snar framtid...

peegee Forummoderator
12 augusti 2010 · 2 924 Inlägg

Vaddå klantade till det???

Detta låter ju som en helt avsiktlig brottslig handling...
Jag menar att ha en fel/falsk regskylt och tonad framruta kan ju knappast vara en tillfällighet...

Sen har vi en regel här på Garaget som du bör tänka på;

§7 Uppmaning till brott
•Det är inte under några omständigheter tillåtet att uppmana till brott i forumet (eller någon annanstans på Garaget)


// Moderator

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Mortalis VW-nörd?
12 augusti 2010 · 4 332 Inlägg

i värsta fall får du väl räkning på passagen hem, i bästa fall får du ingenting.
lär inte få nån påföljd på att det var falskskyltat, det tror inte jag iaf, det är isf om polisen själva fysiskt stoppat dig, annars kommer de bara (i värsta fall) fråga ägaren vem som körde bilen vid tillfället, säger ägaren Alfons Åberg så kan de inget göra...för som jag fattat det så måste polisen ALLTID visa vem som kört fordonet och bötfälla den personen (för såna här saker och rödljus, hastighetskameror, fel belysning osv.)

Tar nu dessutom kamerorna bara kort på regplåtar, så har de inte en chans att se vem som körde, eller ? tongue

dnne
12 augusti 2010 · 57 Inlägg

peegee skrev:
Vaddå klantade till det???

Detta låter ju som en helt avsiktlig brottslig handling...
Jag menar att ha en fel/falsk regskylt och tonad framruta kan ju knappast vara en tillfällighet...

Sen har vi en regel här på Garaget som du bör tänka på;

§7 Uppmaning till brott
•Det är inte under några omständigheter tillåtet att uppmana till brott i forumet (eller någon annanstans på Garaget)


// Moderator

Jag har tonade rutor runt om hela bilen, inget olagligt i detta, rätta mig om jag har fel?

Skylten framtill är i fotograferingssyfte rent utav klantighet/slarv som jag inte satt tillbaka originalet.

Om du tycker att jag är en brottsling som dessutom uppmanar till brott utav det du läst så förstår jag det, annars tycker jag att det är dåligt att slänga ut sådana påståenden om du/ni inte vet grunden till händelsen.

Mortalis VW-nörd?
12 augusti 2010 · 4 332 Inlägg

japp det är ej lagligt med tonat runt om, finns en hel del diskussion kring detta på forumet om du vill fördjupa dig ytterligare, b-stolpen och bakåt bara som e tillåtet

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
12 augusti 2010 · 5 650 Inlägg

ska vell inte hända nått förutom du kommer få en räkning på de du har passerat genom tullarna för de fottar framskylten och bakskylten sen skickar de faktura 1 månad senare.
så de funkade när jag passerade tullarna 2009 lär ju inte va nån skillnad idag så.

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Breisladd
12 augusti 2010 · 56 Inlägg

peegee skrev:
Vaddå klantade till det???

Detta låter ju som en helt avsiktlig brottslig handling...
Jag menar att ha en fel/falsk regskylt och tonad framruta kan ju knappast vara en tillfällighet...

Sen har vi en regel här på Garaget som du bör tänka på;

§7 Uppmaning till brott
•Det är inte under några omständigheter tillåtet att uppmana till brott i forumet (eller någon annanstans på Garaget)


// Moderator

Bara för att du är moderator behöver du väl knappast läxa upp killen ifråga?

Är säker på att personen ifråga är införstådd att man inte får köra med olika reg skyltar fram och bak...Var ju inte det han frågade om...

r35pect BMW ///M3
12 augusti 2010 · 404 Inlägg

peegee skrev:
§7 Uppmaning till brott
•Det är inte under några omständigheter tillåtet att uppmana till brott i forumet (eller någon annanstans på Garaget)


// Moderator

uppmaning till brott ?

alla kan väll göra något fel nån gång som han nu undrar över vad som kommer hända

han har väll aldrig uppmanat någon annan att göra lika ?

Nissan Gt-r "SS Black Edt" (2010)
PoulZen
12 augusti 2010 · 772 Inlägg

peegee skrev:
Vaddå klantade till det???

Detta låter ju som en helt avsiktlig brottslig handling...
Jag menar att ha en fel/falsk regskylt och tonad framruta kan ju knappast vara en tillfällighet...

Sen har vi en regel här på Garaget som du bör tänka på;

§7 Uppmaning till brott
•Det är inte under några omständigheter tillåtet att uppmana till brott i forumet (eller någon annanstans på Garaget)


// Moderator

Kör med falsk regskylt fram så slipper du betala tull. Det kallas uppmaning.
Vad händer om jag kör med falsk regskylt fram i tullarna i Stockholm är ingen uppmaning till brott.

Och att han kör med tonade rutor var inte heller en uppmaning till brott. För alla får ju
köra/styla precis hur dom vill. Men när dom säger att alla andra ska göra det oxå, då
kan det bli uppmaning till brott.

Breisladd
12 augusti 2010 · 56 Inlägg

laaaarsson skrev:

peegee skrev:
§7 Uppmaning till brott
•Det är inte under några omständigheter tillåtet att uppmana till brott i forumet (eller någon annanstans på Garaget)


// Moderator

uppmaning till brott ?

alla kan väll göra något fel nån gång som han nu undrar över vad som kommer hända

han har väll aldrig uppmanat någon annan att göra lika ?

Läs om, läs rätt.

r35pect BMW ///M3
12 augusti 2010 · 404 Inlägg

Breisladd skrev:
Läs om, läs rätt.

säger samma till dig.

mitt svar var inte till dig om du trodde de

Nissan Gt-r "SS Black Edt" (2010)
olagbg OLAGBG
12 augusti 2010 · 596 Inlägg

peegee skrev:
Vaddå klantade till det???

Detta låter ju som en helt avsiktlig brottslig handling...
Jag menar att ha en fel/falsk regskylt och tonad framruta kan ju knappast vara en tillfällighet...

Sen har vi en regel här på Garaget som du bör tänka på;

§7 Uppmaning till brott
•Det är inte under några omständigheter tillåtet att uppmana till brott i forumet (eller någon annanstans på Garaget)


// Moderator

Tänk till lite till innan ni moderatorer slänger ut er massa moralpredikan.
Han uppmanar väl ändå ingen i tråden att göra nått brott eller??

OLAGBG
VOLVO
Volvo EX30 Twin Motor Performance "Crystal Thunder" (2024)
Volvo V60 D5 Twin Engine R-Design "Black Lightning" (2018)
Volvo C70 Cabriolet MY05 "Lady Red" (2005)
peegee Forummoderator
12 augusti 2010 · 2 924 Inlägg

Sant, alla kan göra misstag men så tolkade inte jag storyn när jag skrev mitt inlägg #8.

Efter att läst TS inlägg #10 efteråt (vilket ni andra har, innan ni anmärkte på mitt inlägg) så har jag insett att min första reaktion till storyn inte ser ut att vara lika relevant längre.

Men tråden verkar nått sist syfte/svar så kan väl i princip låsas.

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang