4139
Sök

Volvo 855 t5 startar inte på starten men direkt när man rullar igång den ?

205 Inlägg
9 augusti 2010
Trådstartare
som sagt har en 855a t5 -94 som inte vill starta med startmotorn bara ibland vad kan detta bero på sitter nytt batteri den är chippad 3tum öppet filter öppen dump man kan mala som fan på starten men inget händer ibland kan det va som han vill hoppa igång men sen slutar den igen kollat det mesta och det värkar funka bilen går bra i övrigt när man fått igång den får inte ut några felkoder heller.

Forummoderator
26 373 Inlägg
9 augusti 2010
Vad händer om du tar ett spett - om det går alltså - och slår på startmotorn och sen provar?
Kan ju hända att kolen i startmotorn är dåliga och då vill det bara ibland..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

205 Inlägg
9 augusti 2010
Trådstartare
oki får ta och kolla de

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
9 augusti 2010
Eldelen på tändningslåset garanterat. Den bryter tändningen när du kör på starten.

Nästan hundra på detta

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

205 Inlägg
9 augusti 2010
Trådstartare
JaggaChafen skrev:
Eldelen på tändningslåset garanterat. Den bryter tändningen när du kör på starten.

Nästan hundra på detta

oki ja det e kanske inte helt omöjlig heller

Arg Snickare
875 Inlägg
9 augusti 2010
går startmotorn runt när du vrider på nyckeln så är det nog inte eldelen på tändningslåset som är felet.

hände det här när bilen stått över natten eller efter en hård körning? eller efter du mekat?

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
10 augusti 2010
volvo_r-optik skrev:
går startmotorn runt när du vrider på nyckeln så är det nog inte eldelen på tändningslåset som är felet.

hände det här när bilen stått över natten eller efter en hård körning? eller efter du mekat?

Å varför skulle det inte kunna va det menar du?

När dopm blirr slitna så kan det hända att den bryter strömmen till tändningen när du vrider den till startposition å då får du dessa symptomen.

TS säger ju att den går att putta igång lätt men han får stå å mala som tusan på starten utan att den startar

Arg Snickare
875 Inlägg
10 augusti 2010
JaggaChafen skrev:
volvo_r-optik skrev:

När dopm blirr slitna så kan det hända att den bryter strömmen till tändningen när du vrider den till startposition å då får du dessa symptomen.

TS säger ju att den går att putta igång lätt men han får stå å mala som tusan på starten utan att den startar

skulle den inte leda ström från tändlåset så skulle den väl inte ens dra runt startmotorn?

by proxy
167 Inlägg
10 augusti 2010
volvo_r-optik skrev:
JaggaChafen skrev:
volvo_r-optik skrev:

skulle den inte leda ström från tändlåset så skulle den väl inte ens dra runt startmotorn?

För att strömmen till starten och tändning ligger på olika stift i låset, annars skulle ju motorn dö när
man släpper nyckeln...
När kontaktytorna är slitna kan det hända att de missar när man vrider på nyckeln och
tändning/bränsle får ingen ström. Precis som JaggaChefen säger.
Har varit med om detta några ggr.

Dura lex, sed lex

205 Inlägg
10 augusti 2010
Trådstartare
Fartdare skrev:
volvo_r-optik skrev:
JaggaChafen skrev:

För att strömmen till starten och tändning ligger på olika stift i låset, annars skulle ju motorn dö när
man släpper nyckeln...
När kontaktytorna är slitna kan det hända att de missar när man vrider på nyckeln och

men om det inte skulle få ström då skulle väl inte soppa pumpen gå ?? eller ligger den på något annat läge ?

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
10 augusti 2010
pboda_lundh skrev:
Fartdare skrev:
volvo_r-optik skrev:

man släpper nyckeln...

men om det inte skulle få ström då skulle väl inte soppa pumpen gå ?? eller ligger den på något annat läge ?

Det e sant. Om pumpen går när samtidigt som du kör på starten å den inte startar så e det inte den. Om pumpen bara går det lilla den gör när du slår på tändningen så kan det fortfarande vara det.

Ett annat förslag skulle kunna vara svänghjulsgivare. Om den e dålig kan signalen slås ut av magnetfältet som blir av strömmen som går till starten. Prova å flytta lite på ledningen till den

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
12 augusti 2010
Hur går det??

205 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
nja inget vidare har knackat som fan på starten då hoppa bilen igång efter ett tag så fundera på att skruva dän den och göra rent allt den va väldigt grisig såg jag

The RoadRunner
41 Inlägg
13 augusti 2010
pboda_lundh skrev:
nja inget vidare har knackat som fan på starten då hoppa bilen igång efter ett tag så fundera på att skruva dän den och göra rent allt den va väldigt grisig såg jag

jag har en 855 GLT -97 som var precis lika, böt allt som man kan tänka sig men ingen skillnad alls, när batteriet nästan var dött då kunde den hoppa igång ibland, efter några timmars krafsande i huvudet och funderingar börja jag lyssna på startmotorn och jag tyckte den gick "lite" sakta så jag prova byta den medans jag funderade på det andra felet och sedan dess har bilen fungerat, det visade sig att startmotorn gick så trögt att han snodde all ström från batteriet så boxar och resten fick inte tillräckligt för att fungera! smile prova de smile

Man ska inte kasta spjut i glashus

300 Inlägg
13 augusti 2010
pboda_lundh skrev:

Jaha... då har det väl gått bra m.a.o?

205 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
w_man skrev:
pboda_lundh skrev:

jag har en 855 GLT -97 som var precis lika, böt allt som man kan tänka sig men ingen skillnad alls, när batteriet nästan var dött då kunde den hoppa igång ibland, efter några timmars krafsande i huvudet och funderingar börja jag lyssna på startmotorn och jag tyckte den gick "lite" sakta så jag prova byta den medans jag funderade på det andra felet och sedan dess har bilen fungerat, det visade sig att startmotorn gick så trögt att han snodde all ström från batteriet så boxar och resten fick inte tillräckligt för att fungera! smile prova de smile

oki får ta och kolla upp den

205 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
RoniisH skrev:
pboda_lundh skrev:

Jaha... då har det väl gått bra m.a.o?

ja det vet jag inte ska ut och prova den igen se om den startar nu annars blir det att prova byta startmotor

Sök