2868
Sök

Nybörjare: Byta ut originalstereon billigt

52 Inlägg
15 augusti 2010
Trådstartare
#41
Schyst, men inte riktigt svar på mina frågor. Någon som har svar på mitt tidigare inlägg?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 augusti 2010
#42
Kan väl försöka svara på dina frågor. Dom olika namnen anger olika versioner, vad som skiljer dom åt mer exakt kan jag inte svara på, har dock för mig att L är en variant med mindre monteringsdjup. EV165.3 verkar iaf vara den aktuella modellen. Dom säljs i par, lika som dom flesta andra högtalare.

Hur du får bort din HU har jag ingen aning om, du får kolla hur hålen för verktygen ser ut och skaffa såna som ser ut att passa, eller åka förbi nån som håller på med billjud och låna verktyg.

Jag antar att högtalarna sitter i själva dörren och gallren i dörrsidan? Då ska du kunna ha dom kvar.
Senast redigerat av ChriZtoffer (17 augusti 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

52 Inlägg
15 augusti 2010
Trådstartare
#43
http://www.ljudstudion.se/hertz-dsk165- … c-693.aspx

vad tror du om de här istället för separat 6,5a i dörren? Och sedan köpa en 4" koaxial för brädan. Tänkte att jag kanske får bredare ljudbild om jag har ett par diskanter också.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 augusti 2010
#44
Ser ingen vits med det, diskanter finns ju redan i koaxialerna.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

52 Inlägg
15 augusti 2010
Trådstartare
#45
Oj, dumt av mig... smile

52 Inlägg
17 augusti 2010
Trådstartare
#46
Kikade på det här med 165.3 / 165L.3 och skillnaden är Frequency Response som är 60Hz-8000Hz på 165.3 och 50Hz-6000Hz på 165L.3. Innebär det då mer bas på L-högtalaren? Eller är det så liten skillnad att det knappt kommer märkas?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 augusti 2010
#47
Om det nu är sån skillnad så kommer L-varianten passa bättre som midbas, vanliga 165.3 verkar vara mera mellanregister. Hur mycket det märks i verkligheten är svårt att säga, 165L3 verkar ju kunna spela något djupare men det ställer även större krav på effekt och montering.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

52 Inlägg
17 augusti 2010
Trådstartare
#48
Så vilken borde jag köra på anser du? Och för mitt lilla bygge, kan det vara värt att köpa t.ex. SilentCoat och dämpa lite kring högtalarna? Tänker typ denna:
https://www.blekingebilradio.se/product … ory_id=225

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 augusti 2010
#49
Ja satsa på L-varianten, verkar osm sagt vara mer anpassad för att fungera som just midbas. Dämpmatta är aldrig fel, det kan t.o.m lyfta ljudet från sketna originalhögtalare!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

52 Inlägg
17 augusti 2010
Trådstartare
#50
Räcker det med att köpa det mindre paketet och bara isolera kring själv högtalaren för att de ska ge effekt? Eller krävs det mer än så för att uppnå resultat? Stort tack för all hjälp!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 augusti 2010
#51
Du kommer klara dig långt med det paketet, dämpa så mycket som möjligt att plåten som högtalarna sitter i och gärna även lite bakom högtalarna på ytterplåten.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

58 Inlägg
17 augusti 2010
#52
Köpte min första bil också för inte så  länge sedan.. köpte ett paket med en huvudenhet två 6,5" och två högtalare till hatthyllan som var på 6x9" gav  helt ok ljud för pengarna iallafall kostade runt 1700 kr på brl.se smile huvudenheten är en gas ga-400 som  är perfekt för den har så man kan koppla allt.. minneskort,usb,aux,cd.. hogtalarna är i alpha serien och funkar helt ok! Ska dock investera i begagnad bas låda och slutsteg nu för en kompis ska byta upp sig.. lycka till med första bilen och lycka till med framtida bil ljud!



Sök