2816
Sök

Byta stötdämpare på V70 -99?

53 Inlägg
2 augusti 2010
Trådstartare
Efter 5 SAABar så har jag köpt en Volvo och jag behöver lite starthjälp.

Min vänster stötdämpare bak har kraschat och jag behöver köpa en ny. Jag vet inte om den tidigare ägaren körde husvagn men det är väl bäst att byta båta två (28000 mil på mätaren)?

Jag kör inte husvagn men har lite annat där bak som väger lite  .
Vart handlar ni stötdämpare?
Vad har Biltema för kvalitet på stötdämpare?
Är det något specialverktyg som krävs?

Jag kör Volvo!

1 122 Inlägg
2 augusti 2010
Ja självklart byter du på båda sidorna och du skulle ju behöva nå fjäderspännare. Biltemas kvalite på stötdämpare vill ja inte uttala mig om när ja endast kastade på sånna när ja hade 740in. Sålde den en vecka efteråt

gasa nu foer faen!

8 252 Inlägg
2 augusti 2010
ValP2k skrev:
Ja självklart byter du på båda sidorna och du skulle ju behöva nå fjäderspännare.

Fjäderspännare behövs inte bak om man bara byter dämpare. Det behövs inga konstiga verktyg för att klara av bytet, torx/insex kan behövas för att hålla emot i toppen på dämparen. Ett tips är att passa på och byta övre stötdämparfästena i samma veva. Dem brukar kunna rassla lite när dem blir dåliga.

53 Inlägg
2 augusti 2010
Trådstartare
Marlboroman skrev:
ValP2k skrev:
Ja självklart byter du på båda sidorna och du skulle ju behöva nå fjäderspännare.

Fjäderspännare behövs inte bak om man bara byter dämpare. Det behövs inga konstiga verktyg för att klara av bytet, torx/insex kan behövas för att hålla emot i toppen på dämparen. Ett tips är att passa på och byta övre stötdämparfästena i samma veva. Dem brukar kunna rassla lite när dem blir dåliga.

Ok, tack för svaret. Jag har inte kollat ännu (det ösregnar ute), dem sitter inne i bagaget ovanpå va?

Jag kör Volvo!

8 252 Inlägg
2 augusti 2010
zupermac skrev:
Jag har inte kollat ännu (det ösregnar ute), dem sitter inne i bagaget ovanpå va?

Precis, under mattan. Dem sitter med 2st bultar.

53 Inlägg
2 augusti 2010
Trådstartare
Marlboroman skrev:
zupermac skrev:
Jag har inte kollat ännu (det ösregnar ute), dem sitter inne i bagaget ovanpå va?

Precis, under mattan. Dem sitter med 2st bultar.

Ok, tack.

Jag sitter i telefonkö på Volvo nu och vill veta vad dem kostar. Finns det andra ställen att köpa Volvo-grejer ifrån (inte Mekonomen eller Biltema)?

...15 min senare. EN kostar 3800 Kr, vilket är helt uteslutet. Tydligen är det en nivireglerande dämpare och det är väl trevligt, men 7600r är alldeles för mycket.
Senast redigerat av zupermac (2 augusti 2010)

Jag kör Volvo!

-utan 940
1 728 Inlägg
2 augusti 2010
Kolla upp om det är likadana stötdämpare som till 850, isåfall kan du köpa billigt här: http://www.bildelsnetto.nu/
Du måste även byta fjädrarna om du byter från nivåmat till vanliga stötdämpare men det blir ändå billigare än att köpa nya nivåmater (som säkert också behöver nya fjädrar).

53 Inlägg
7 augusti 2010
Trådstartare
Jag har hittat lite dämpare på skroten och det verkar ha bättre priser. Jag tror inte att stötdämpare är något som går sönder hela tiden så det gör nog inget att köpa beg.

- Jag läste här på forumet att det är svårt att montera NIVOMATIC dämpare själv, stämmer det?
- Vad är det som skiljer mot vanliga när man monterar?
- Är det inte bara att trycka ihop dem lite och skruva dit?
Senast redigerat av zupermac (7 augusti 2010)

Jag kör Volvo!

4 824 Inlägg
7 augusti 2010
zupermac skrev:
Jag har hittat lite dämpare på skroten och det verkar ha bättre priser. Jag tror inte att stötdämpare är något som går sönder hela tiden så det gör nog inget att köpa beg.

- Jag läste här på forumet att det är svårt att montera NIVOMATIC dämpare själv, stämmer det?
- Vad är det som skiljer mot vanliga när man monterar?
- Är det inte bara att trycka ihop dem lite och skruva dit?

det är ingen skillnad att på att montera "vanliga" dämpare och dämpare med nivåreglering, allting ser precis likadant ut bara det att på dämparna med nivåreglering så är överdelen större.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

53 Inlägg
19 augusti 2010
Trådstartare
Kan man renovera nivåreglerande dämpare?

Jag kör Volvo!

53 Inlägg
20 augusti 2010
Trådstartare
Nu funderar jag på att sänka bilen. Då blir allt nytt och jag behöver inte undra om de andra ska gå sönder. Dessutom kostar det inte så mycket mer än att köpa grejer bara bak.

Till min fråga:
Det finns sänkningssatser som säker 40/40 och 60/40. Hur fungerar detta igentligen. Sänker man mer fram så kommer väl bilena att tippa/luta lite, eller?
Vad ser bäst ut?

Vad är det för kvalitetsskillnad på dessa?
Första: http://www.tbstyling.se/categories_list … 5_40_95_90
Andra: http://www.swedenautolights.se/ProductP … r_1986.jpg
Senast redigerat av zupermac (20 augusti 2010)

Jag kör Volvo!

Sök