2493
Sök

Volvo 240, byta motor från B21A till B230F. Svårt att fixa elen ?

1 915 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Jag fick ett erbjudande om att köpa en volvo 245 -88 med B230F motor för en billig peng.

B21A motorn i min 244 -76 är dålig, så den tänkte jag byta ut mot en B23A som jag har ståendes.
Men insprutningsmotor är mer intressant.

Är det mycket jobb att byta motor till en B230F(elen) ? Är väl massa kablar till databoxar osv. Är det svårt att koppla in, så det blir rätt ?

/Marcus

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

P o r s c h e
1 700 Inlägg
12 april 2010
#2
Louksor skrev:
Hej!

Jag fick ett erbjudande om att köpa en volvo 245 -88 med B230F motor för en billig peng.

B21A motorn i min 244 -76 är dålig, så den tänkte jag byta ut mot en B23A som jag har ståendes.
Men insprutningsmotor är mer intressant.

Är det mycket jobb att byta motor till en B230F(elen) ? Är väl massa kablar till databoxar osv. Är det svårt att koppla in, så det blir rätt ?

/Marcus

Håller på med samma projekt just nu, och det är INTE enkelt kan jag lova wink Det är ganska knepig el... Men ja hoppas få de att fungera tongue


3 Inlägg
18 augusti 2010
#3
då är vi tre iaf som håller på med ett sådant motor byte.
håller sjelv på att byta b21a i min 240 årsm 80 till b230f motor.
det är värkligen knepigt med elen. men bökigast är sjelva motor bytet,
håller på som sjutton med att få den på plats med växel låda och fästen tongue
ändå ska väl allt passa?tongue

P o r s c h e
1 700 Inlägg
18 augusti 2010
#4
dogge_89 skrev:
då är vi tre iaf som håller på med ett sådant motor byte.
håller sjelv på att byta b21a i min 240 årsm 80 till b230f motor.
det är värkligen knepigt med elen. men bökigast är sjelva motor bytet,
håller på som sjutton med att få den på plats med växel låda och fästen tongue
ändå ska väl allt passa?tongue

Ja att få själva motorn på plats ska inte vara några problem. Bara du plockar av växelspaken så glider låda och motor ner ganska lätt.


158 Inlägg
18 augusti 2010
#5
Hjälpte en kompis med ett sånt byte för några år sedan.

Han köpte motor med komplett elsystem.

Han plockade ur all inredning så det bara var ett chassi kvar. lackade hela, monterade dit elsystemet sen i med motor och låda, koppla ihop allt provstarta, sen i med lysen, inredning osv.

Tror det är det lättaste sättet, dock väldigt tidskrävande


P o r s c h e
1 700 Inlägg
18 augusti 2010
#6
Jo de är ju så, man måste ju nästan ha ner allting i kupén för att kunna dra sladdar ordentligt, de går ändå men de är inte så kul att ligga upp och ner under instrumentpanelen och rota wink


3 Inlägg
19 augusti 2010
#7
okey vad bra tongue men nog skall allt lösa sig.

lättaste är nog som du däger att det enklaste är det som tar mest tid

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
19 augusti 2010
#8
elen är enkel några enstaka kablar att koppla in
är det en 88a eller 88b?
har kopplat in 240 motor el i en 740gl och det är bara några kablar att koppla in
lite bränslepumpar slangar sen är det klart smile

finns bra guider hur man kopplar in 240 elen när man monterar B230Fk/ft bara att följa dom men låta bli att instalera spridarmotstånden och låta lmm kabeln vara orörd

men tycker man att det är svårt att lyfta ur motor och låda bör man nog tänka sig för både 1 och 2 gånger
för det är endå det enklare av allt även om det oxå är bland dom tråkigaste sakerna efter att dra bränsleledningarna om man inte har lyft smile

Kör fort så hinner inget hända...

3 Inlägg
19 augusti 2010
#9
du menar alltså att jag bör passa på att dra ledningarna medans motorn e ute?

158 Inlägg
20 augusti 2010
#10
Growe skrev:
elen är enkel några enstaka kablar att koppla in
är det en 88a eller 88b?
har kopplat in 240 motor el i en 740gl och det är bara några kablar att koppla in
lite bränslepumpar slangar sen är det klart smile

finns bra guider hur man kopplar in 240 elen när man monterar B230Fk/ft bara att följa dom men låta bli att instalera spridarmotstånden och låta lmm kabeln vara orörd

men tycker man att det är svårt att lyfta ur motor och låda bör man nog tänka sig för både 1 och 2 gånger
för det är endå det enklare av allt även om det oxå är bland dom tråkigaste sakerna efter att dra bränsleledningarna om man inte har lyft smile

Han skulle ju byta från 240 förgasare (b21a) till en 240 insprut (b230f) inte bara "några" kablar, en hel kabelstam som ska bytas ut.



Sök