20 augusti 2010
Trådstartare
Tja!
Jag och en polare fick flipp när vi va på Biltema här om dan.. Vi fick för oss att testa biltemas 12" bas och deras 1300w slutsteg. Till det köpte vi även biltemas "High End" kabel kit inkl. 40A säkring till strömsladden mellan batteri och slutsteg, sladdar o.s.v..
I och med att Blaupunkt stereon hade rasat så köpte vi en stereo till de också..
Kom hem och kopplade ihop allting.. Även säkringen för strömsladd mellan bilbatteri och slutsteg.
Därefter drog vi 2 RCA kablar från stereon till slutsteget. Sen kopplade vi in 12" basen.
Det fungerade INTE.. Slutsteget slogs på.. mätaren gick upp till 12v.. på slutsteget.. Sen dog den direkt, gick upp i 12v o dog direkt.. om o om igen. Kopplade om RCA sladdarna och då stannade den istället på 4 - 4.5v.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vi blev sura och sket i de. Min polare stack istället till MDS i Helsingborg och köpte Sonda GX-654 slutsteg på 600watt. JVC KD-R611 bilstereo (den eller någon högre utrustad (dyrare) modell) samt ett par dörr högtalare och 6'9or..
Använde exakt samma kabel dragning som med biltemas skräp slutsteg.. Fast Sonda GX-645 steget går inte på alls, över huvudtaget. I manualen står de att de Sonda slutsteget vill ha en 60A säkring på strömsladden från bilbatteriet medan vi använde de där 40A säkringen.. Vi kopplade istället sladden från bilbatteriet direkt till slutsteget, utan någon säkring.. Självklart körde vi helt utan musik.. Vi ville bara se om de slutsteget skulle gå ingång.. Vilket de aldrig gjorde..
Nu går inte ens biltemas slutsteg igång utan säkring mellan batteri och slutsteg.. Den startas dock om hela tiden med 40A säkringen i.. Som om den skulle fått för lite ström.
Kan de vara så att slutsteget vill ha en 60A säkring på strömsladden som de står i manualen men att 40A säkringen flaskhalsar strömmen så den får förlite ström?
What more can I say? Gumball 3000 for the win, baby!