3608
Sök

Redigeringsprogram: Final Cut Studio till Windows?

Large Cap
1 816 Inlägg
18 augusti 2010
Trådstartare
Som titeln säger, fungerar det?
Vill inte köpa en Mac enbart för att få det att fungera då det är Apple som är utgivaren av programmet. Varför jag vill använda final cut studio är för att jag vill åt deras "Smoothcam" funktion, men om det finns ett annat program med likvärdig funktion som är anpassat till Windows så tipsa mig gärna om det!

Tack på förhand

helsingeaudi.se
23 Inlägg
19 augusti 2010
Final cut finns endast till Mac OSX, tyvärr. Är det någon som skyltar med att det finns till Windows så fungerar det inte. smile

iAx Racing

Large Cap
1 816 Inlägg
19 augusti 2010
Trådstartare
Okej, tack Nils. smile

helsingeaudi.se
23 Inlägg
20 augusti 2010
Nu skyndar jag mig att rätta mig innan Theo gör det, men Final Cut finns inte bara till OSX, det finns även till äldre operativsystem för Mac! Haha.. Men annars så var det så lite så Johan!

iAx Racing

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
20 augusti 2010
Om jag inte minns fel så fanns/finns det några riktigt gamla versioner av Final Cut Studio och Final Cut Express till Windows. Men tro mig, du vill inte ha dom versionerna. Samma sak var det ju med Logic. Det fanns till Windows förr. Men inte nu längre.

Så det får bli för dig att köra någon motsvarighet, t.ex Vegas, Premiere + AfterEffects eller liknande.

Large Cap
1 816 Inlägg
20 augusti 2010
Trådstartare
Okej, tackar för svaret!

helsingeaudi.se
23 Inlägg
21 augusti 2010
Jag håller med om det tidigare svaret, Adobe Premiere är riktigt grymt, använder det då och då som komplement till Final Cut Pro.

iAx Racing

Large Cap
1 816 Inlägg
21 augusti 2010
Trådstartare
Och det fungerar till Windows alltså? Men "Smoothcam"-effekten, finns det någon motsvarighet utav den på Premiere eller Vegas?

helsingeaudi.se
23 Inlägg
22 augusti 2010
Det finns säkert något motsvarande i Premiere after effects (det ingår i Adobe Premiere Pro paketet). Och ja, det fungerar alldeles utmärkt till Windows, men dock bättre till mac, eftersom windows inte alltid har lust att använda multitasking.

iAx Racing

1 874 Inlägg
23 augusti 2010
Premiere funkar bra. Finns diverse pluggar och grejer till After Effects (där du lägger själva effekterna, Premiere är mer att klippa, ungefär). Det går ju att köra en massa expressions, att tracka efter punkter i ditt videomaterial etc. Får snart klart en video som jag meckat ihop i Premiere/After Effects... men kan inte posta den än, då den inte är färdig.

Rekommenderar de programmen varmt, även om det kräver viss kunskap för att kunna använda dom fullt ut. Det är inte bara att sätta sig och så förstår man, så att säga...

Large Cap
1 816 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
Tackar för svaret! Ska testa Premiere smile

1 874 Inlägg
23 augusti 2010
Du får fråga om du behöver några tips generellt och sådär. För det skiljer sig rätt mycket från Final Cut o.s.v. Minns när jag skulle testa Final Cut för första gången efter att ha kört Adobes program i sådär 8 - 9 år... och det var minst sagt svårt! wink

Sök