3463
Sök

Voltmätaren gav inte utslag

537 Inlägg
30 juli 2010
Trådstartare
#1
Tjooo.

Har en Porsche 924 från 85. Fick lite "problem" idag med att batteriet inte laddades, iaf vad volmätaren i bilen angav, och den är kopplad direkt på batteriet. Iaf så startade jag, och noterade at den inte gick upp från 12 till 14,5volt som den brukar ligga på. Tittade på den i 10sec och den stod stilla. Sen hoppade den upp i 14,5volt i 1sec och sen tillbaka till 12volt. Stängde av, och satte på tändningen igen och noterade att batterilampa inte lös. Startade och började köra och då hoppade den upp i 14,5volt och sen funkade det som vanligt i 7km. Kom hem och stängde av och då började batterilampan lysa igen när den korta tid det tar från att nyckeln vrids om tills att motorn stannat. Vad gjorde detta?

21 761 Inlägg
31 juli 2010
#2
Eftersom batterilampan bara lyser ibland så kan det kanske vara problem med kolen, att de inte alltid får kontakt. Ett av kolen "ger" jordpotential till batterilampan när man slår på tändningen, men ifall kolet har glappkontakt så kommer inte batterilampan alltid att lysa.

Kolla upp kolen/laddregulatorn hur det ser ut, även släpringarna inuti generatorn. Passa även på att känna på kablarna runt generatorn så att de sitter fast ordentligt. smile

Jag är dock inte helt säker på det där med kolen, andra får ge mer råd.

537 Inlägg
21 augusti 2010
Trådstartare
#3
Samma sak igår igen påväg till jobbet. Batterilampan lös väldigt svagt och voltmätaren sa knappt 11volt. Var så hela vägen till jobbet (2mil). När jag skulle hem så var det likadant. Men efter 200meter så verkade det funka igen? Har inte kollat bakom generatorn ännu. Voltmätaren är kopplad direkt på batteriet.

537 Inlägg
21 augusti 2010
Trådstartare
#4
Plockade isär generatorn nu idag. Gick ju lätt. Tyckte att det såg rätt okej ut. Men inte vet jag. Kommer bilder senare på de ingående delarna. Butiken jag tänkte gå till (Start och generator specialisten) har inte öppet på helger tydligen, dumt.
Somn sagt, lägger upp bilder lite senare så får ni säga vad ni tycker om vad som kanske kan slipas för bättre kontakt?

19 Inlägg
21 augusti 2010
#5
prøv å skifte børster. hvis bilen ikke lader etter det så kan det være en diodeplate inne i dynamoen
Senast redigerat av Dieselsmokey (21 augusti 2010)

537 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
#6
Idag gick jag till butiken som är specialcerade på generatorer mm. De tog in den och tesatde den under dagen och de kom fram till regultaron. De bytte den och mätte upp och belastade den. Kom hem, monterade och det funkar. Men det funkade förr också, men ibland inte. Så vi får se! De har iaf gjort rent alla kontakt ytor i också.


Sök