octan skrev:
Då tolkar jag era svar som att alla som har konding är idioter.
För det första så vet vi inte trådskaparens behov av varken konding eller extra batteri. Det var därför jag gav ett "flytande" svar med en inbäddad fråga om t.ex. hur högt och länge han tänker spela. Kör man t.ex. till och från jobbet och lyssnar på någorlunda normal volym klarar man sig utan. Körde i ett år med ett Kicker ZX1500 steg och en Solo X 10a. Kände aldrig att jag hade behov av extra ström på den volymen jag spelade på. Däremot så skulle jag ha tävlat i dB med den så hade jag givetvis behövt extra ström om jag hade velat utnyttja grejerna till max, eller om jag velat stå och demospela längre stunder utan att motorn är igång. Spelade 143dB med endast originalbatteriet men på den volymen kör inte jag omkring och lyssnar på iallafall.
Sista inlägget från mig i denna tråden!
Saken är dne octan att en kondensator GÖR nytta ja.
Men inte på det vis många tror.
En kondensator kan hjälpa till att få bort div. störningar (tex rippel från ojämn laddning eller klen diodbrygga i generatorn..men då har man det problemet att lösa istället)
Den kan hjälpa till i viss mån för strömförsörjningen för att hjälpa till att stabilisera, spec som musik är väldigt dynamisk. Dock ej fullt ut.
Ibland råkar man på dåligt tillverkade kondensatorer som FÖRSÄMRAR mer än de hjälper.
Oftast tror folk att de skall sätta i en kondensator om de har problem med blinkande ljus.
DÄR håller jag FULLSTÄNDIGT med att en kondensator är som att sätta ett plåster på en artärblödning (som jag och tokken gärna använder som liknelse), för i detta fall har man STORA problem med strömförsörjningen.
Nyttan JAG kan se med en kondensator är:
Den kan hjälpa till att stoppa en del störningar (dock maskerar den problemen och man har fort. inte löst grundproblemet)
Den kan hjälpa stegens interna kondensatorbank att laddas upp snabbare och vad jag själv märkt ge bättre både mellanregister och diskant. Däremot har jag aldrig märkt ngn direkt förbättring i djupbas med en kondensator. Varför? Jo ur elektrisk synpunkt är strömuttagan vid bas långsam och där gör en kondensator ingen nytta, den laddas mest bara ur en gång....enkelt uttryckt. Mellanregister och diskant är snabba urdragningar, om ej lika kraftiga energimässigt så FLER på kortare tid (du vet själv hur frekvenser jobbar
). Detta gör att trasnistoerna behöver switcha om fler gånger per sekund och detta tar i längden mer ström i direktström än de långsammare basgångarna. Därför kan en kondensator göra nytta där för att stabilisera mellanregister och diskant. (Tack Göran för denna lektion du en gång gav oss)
Jag VET att du jobbar i branschen...men el är el och det funkar därefter med....