3630
Sök

Tar däcken i skärmarna vid sänkning?

117 Inlägg
27 april 2008
Trådstartare
#1
Hej, ja har en 940 med volvo R titanfälgar på 225/45 R17.

Nu är de så att jag tänkte sänka bilen, någon som vet om däcken kommer ta i? Jag tänkte först prova att göra en snik-sänkning, bara kapa fjädrarna för att se hur bilen beter sig. För att sen förmodligen köpa ett kit som sänker bilen 40 mm.

Men som sagt går det att kapa fjädrarna 2 varv utan att de tar i?

https://www1.garaget.org/users/img/54/543x1-50069_m.jpg


Driifter;)
1 630 Inlägg
27 april 2008
#2
me sänksatsen klarar du dig säkert då de knappt syns me 40mm:P

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

Jajjemen!
1 512 Inlägg
27 april 2008
#3
Det ska inte vara några problem med bara 2 varv.. polaren har 940 med 2,5 varv kapat fram å 2 bak å de är lungt. Skulle de ta i nånstans så är de skärmkanten bak men den är ju sprättlätt å fixa till så de får plats.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

Jajjemen!
1 512 Inlägg
27 april 2008
#4
Amazon_123GT skrev:
me sänksatsen klarar du dig säkert då de knappt syns me 40mm:P

haha exakt tongue du kommer bli besviken å efter nån vecka rycker du fram rondellen i vilket fall tongue

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

27 Inlägg
27 april 2008
#5
Beror helt o hållet på hur mycket du tänkt sänka samt vilken ET dina fälgar har.
I ditt fall tar det inte emot, ska du lägre KAN det göra det...men du kan ju rulla skärmkanterna så minskar du risken där.
Sen köra med en "Bosch-sänkning" är väl inget att rekommendera...mest för amatörer...nu blir man väl hängd för det!  cool

Satsa på ett riktigt väghållningskit, helst coilovers...då får du komfort fast bilen blir grymt låg och rätt arbetsmoment på dämparen, vilket du INTE får när du kapar fjädrarna!

Min är 110mm lägre och det tar inte i...ET 25 fram o ET 15 bak!

Trender kommer o trender går...men Golf 1, den består!

117 Inlägg
27 april 2008
Trådstartare
#6
Manne skrev:
Amazon_123GT skrev:
me sänksatsen klarar du dig säkert då de knappt syns me 40mm:P

haha exakt tongue du kommer bli besviken å efter nån vecka rycker du fram rondellen i vilket fall tongue

Men om man köper ett kit med 40 mm sänkning å sen kapar dom fjädrarna blir det väl bättre än original i väghållningen, eller vad ska man ha för sänkning annars? Är inte så inne på allt det här men meka det kan jag, bara jag vet vad jag ska köpa så.  Därför frågar jag om lite råd här på garaget big_smile


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
28 april 2008
#7
köp ett par beggade fjädrar på skroten å prova dig fram vetja

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
28 april 2008
#8
hakan_kj skrev:
Manne skrev:
Amazon_123GT skrev:
me sänksatsen klarar du dig säkert då de knappt syns me 40mm:P

haha exakt tongue du kommer bli besviken å efter nån vecka rycker du fram rondellen i vilket fall tongue

Men om man köper ett kit med 40 mm sänkning å sen kapar dom fjädrarna blir det väl bättre än original i väghållningen, eller vad ska man ha för sänkning annars? Är inte så inne på allt det här men meka det kan jag, bara jag vet vad jag ska köpa så.  Därför frågar jag om lite råd här på garaget big_smile

Alltså man får inte automatiskt bättre väghållning för att man har kortare fjädrar.
Den blir hårdare och så men det för mycket negativt med sig...

117 Inlägg
30 april 2008
Trådstartare
#9
alexbenhard skrev:
hakan_kj skrev:
Manne skrev:

haha exakt tongue du kommer bli besviken å efter nån vecka rycker du fram rondellen i vilket fall tongue

Men om man köper ett kit med 40 mm sänkning å sen kapar dom fjädrarna blir det väl bättre än original i väghållningen, eller vad ska man ha för sänkning annars? Är inte så inne på allt det här men meka det kan jag, bara jag vet vad jag ska köpa så.  Därför frågar jag om lite råd här på garaget big_smile

Alltså man får inte automatiskt bättre väghållning för att man har kortare fjädrar.
Den blir hårdare och så men det för mycket negativt med sig...

Vad är det som är så väldigt negativt då?


536 Inlägg
23 augusti 2010
#10
Tar upp en gammal tråd igen. Jag har en Volvo 940 som jag hade tänkt köpa sänkningsfjädrar till. Frågan är bara om jag ska köpa 40/40 eller 60/40. Jag vet att vissa bilar blir lägre bak än fram med 40/40 och det är absolut ingenting jag vill eftersträva..

Jag har R fälgar, 235/35/19 ET 43


Skulle vara tacksam för lite experthjälp wink

Mvh Jonas


536 Inlägg
24 augusti 2010
#11
Ingen ? tongue


812 Inlägg
24 augusti 2010
#12
mät mellan skärmkanten till fälg kanten så märker du ju om det blir samma mått fram och bak


536 Inlägg
24 augusti 2010
#13
Det är inte samma mått. Om jag gör som du rekommenderar så kommer den bli lägre fram än bak för det är den förtillfället med orginal fjädrar. jag vill bara vara säker o slippa kapa skiten.. :p



Sök