3494
Sök

Får inte min baslåda att fungera!

5 Inlägg
22 augusti 2010
Trådstartare
Köpte ett slutsteg och en bas på Jula, detta slutsteg: http://www.jula.se/slutsteg-129821
denna bas: http://www.jula.se/subwoofers-129834

Kopplade in allt helt korrekt enligt mig, pluskabel till batteriet, remote till remote, minus i karossen. Självklart sladdarna mellan stereo och slutsteg as well.
När jag var klar så spelade inte basen alls, helt död. Jag kopplade in en polares GAS slutsteg(som används för att driva 2st 10") och fortfarande var basen död. Fortsatte felsöka och kopplade högtalarnsladdarna till en 6x9:a istället för basen, och den spelade på bra. Då drog jag slutsatsen att basen var trasig och åkte till jula och fick en ny. Väl hemma så kopplade jag in nya basen och den spelade inte heller.

jag förstår INGENTING. varför spelar 6x9:an men inte 12"arn?
Jag är helt lost, så om någon har nån ideé så får ni gärna dela med er!

Mvh

505 Inlägg
22 augusti 2010
Jag var helt säker på att du hade en dålig jord,  fram tills jag läste att 6x9an fungerar..
Jag har faktiskt ingen aning, lyser steget hela tiden?
kopplar du in basen rätt?

1 230 Inlägg
22 augusti 2010
har du provat att koppla in din polares basar? prova det och om dom spelar är det ju garanterat jula basen som spökar..

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
22 augusti 2010
Koppla in basen till ett slutsteg eller en hemmaförstärkare som du vet funkar, spelar den inte då så är den kass. (Förutsatt att du har kopplat rätt).

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

5 Inlägg
22 augusti 2010
Trådstartare
kopplade precis in basen på dvdn jag har hemma och den rör sig inte ur fläcken trots högsta volym...

Ja stegets gröna "ok" lampa lyser hela tiden. Jag kopplade basen på samma sätt som 6x9:an...
alltså + på "left" och - på "right". har även testat att bara köra + och - på "right" men samma sak ändå..
kan det vara möjligt att jag har haft sån ofantlig otur att jag fått 2 kassa basar efter varandra?

21 761 Inlägg
22 augusti 2010
Mät med multimeter vilken resistans det är på talspolen, sätt mätpinnarna där högtalarkablarna ska sitta. Ta loss kablarna innan mätningen. Om basens impedans är 4 Ohm så bör mätaren visa runt 3,2-3,8 Ohm, eventuellt någon tiondel högre. smile

5 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
det var otroligt nog så att de både den första och andra basen var trasig. jag bytte till mig en tredje och den spelade på perfekt. tack för hjälpen ändå alla!

Sök