Förut laddade bilen inte alls och lampor lös inte som dom skulle och batteri lampan lyste konstant, och den dog direkt när man tog bort minus. men idag bytte jag kolet i generatorn och nu laddar den verkar det som för jag kan ta bort minusen utan att den dör.
Nu så fort jag typ stänger på lampor lite och sånt börjar batteri lampan lysa igen. och sen när jag stänger av bilen och testar ifall den ska starta igen så "klickar" det bara när jag vrider om nyckeln. har gjort så innan också.
Har du laddat upp batteriet med batteriladdare efter att du fixade kolet? Hur såg det ut inuti generatorn på släpringarna där kolen ligger emot, var det smutsigt/repigt?
När det bara klickar vid startförsöket, mät då spänningen på själva batteripolerna samtidigt som du vrider nyckeln till startläge. Om spänningen ligger på minst 10 V så flyttar du båda mätpinnarna ner till startmotorn, pluspinnen sätts på bulten där batterikabeln sitter, minuspinnen sätts på startmotorns hölje där det är bra jordkontakt. Skriv vilka mätvärden du får.
Uppfattar jag det rätt om att laddningslampan/batterilampan lyser när du sätter på lysena med motorn igång men motorn fortsätter att gå även om du lossar ena batteripolen?
Det är generatorn som inte ger tillräckligt med ström, batteriet har ingen inverkan på bilen när motorn är igång! Så batteriet kan du utesluta så länge allt inte funkar med motorn igång!
Mät hur många volt du har i batteriet när motorn är igång istället så får du veta om generatorn laddar tillräckligt eller inte! Mellan 13,5-14,5volt ska du ha med motorn igång för att det ska räcka för att driva allt och samtidigt ladda batteriet!
Uppfattar jag det rätt om att laddningslampan/batterilampan lyser när du sätter på lysena med motorn igång men motorn fortsätter att gå även om du lossar ena batteripolen?
Det är generatorn som inte ger tillräckligt med ström, batteriet har ingen inverkan på bilen när motorn är igång! Så batteriet kan du utesluta så länge allt inte funkar med motorn igång!
Mät hur många volt du har i batteriet när motorn är igång istället så får du veta om generatorn laddar tillräckligt eller inte! Mellan 13,5-14,5volt ska du ha med motorn igång för att det ska räcka för att driva allt och samtidigt ladda batteriet!
Mvh/Jon
edit:stavfel
aa precis.
ska se till å fixa fram en multimeter och mäta upp det. Men har satt batteriet på laddning nu under natten, om det kanske hjälper. annars byter jag generatorn..
och sen finns det nåt bra sätt att kolla om det är något som drar batteri när bilen står still med tändning av och allt?
inte råkat få kolen snet? råkade vi få på isbilen då laddade den inte. bara att ta bort rätta till sen funkade det igen.
nja kan inte tänka mig för den va lustig innan jag bytte kolet och nu när jag bytt så funkar det.. men kanske kan kolla det, bättre jag byter generatorn kanske.
Mvh/Jon
edit:stavfel
aa precis.
ska se till å fixa fram en multimeter och mäta upp det. Men har satt batteriet på laddning nu under natten, om det kanske hjälper. annars byter jag generatorn..
och sen finns det nåt bra sätt att kolla om det är något som drar batteri när bilen står still med tändning av och allt?
mvh
Det går att mäta sig fram till tjyvström, man ska mäta antal ampere som går igenom multimetern, koppla loss ena batteripolen o mäta på batteriet i ena ändan och på batterikabeln i andra änden! Kan inte skriva ner en bra beskrivning bara då jag bara vet vilket håll min multimeter i garaget ska vara vriden åt, kommer inte ihåg symbolen bara, nån med mer erfarenhet kan nog förklara mer exakt!
mät vad den laddar? hur många gånger har du tagit bort minus polen när bilen varit igång? många? byt generator! inget bra alls för den blir överbelastning!eller underbelastning kanske passar in bättre?
testa även med en extra jord kabel från batteriets minus pol o till generatorn.