3751
Sök

Plocka bort dubb

238 Inlägg
9 november 2006
Trådstartare
Ska plocka bort dubben från däcken, 3 däck för förra ägaren till dom har tagigt bort dubben på ena däcket, så jag undrar om det finns några knep på hur man får ut dom lättare snabbare ?

// Tobbe

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
9 november 2006
burna big_smile

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

130 Inlägg
9 november 2006
Finns speciellt dubbverktyg, men att ha gummit så varmt som möjligt hjälper. Ha dom inomhus och värm lite lätt med värmepistol.
Tänk på att utan dubb har däcken rätt uselt grepp och blir ju inte automatiskt "friktionsdäck". Dubbdäck brukar vara mycket hårdare gummi.

Smålänning
7 883 Inlägg
9 november 2006
liten skruvmejsel och bända. de e de jag brukar göra. 5 minuter per däck

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Smålänning
7 883 Inlägg
9 november 2006
Peter_J_H skrev:
Får man fråga varför du ska ta bort dubben ur däcken?

Kanske ska köra slut på ett par gamla vinterdäck till sommaren? (böörna...)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

238 Inlägg
11 november 2006
Trådstartare
Nä men jag hadde 3 med dubb och ett utan för förra ägaren hadde plockat ut dom från det ena, och det är väll inte lagligt att köra med 3 bubbade och 1 odubbat eller ? men nu har jag plockat ut alla dubb så alla är dubbfria

Tack för tipsen

Sök