3358
Sök

saab 9000 l-90 bra vinterbil?

694 Inlägg
1 november 2006
Trådstartare
#1
tja har en lite frågor.. är en saab 9000 en bra vinterbil?! är den värd 5 tusen om den är besiktigad i juni?! hmm va är vanliga fel på dessa kärror? vill veta allt möjligt.. och hur kan man testa om generatorn är pajj? han säger att batteriet är dåligt inte sätt bilen än men är rädd att det är generatorn som är trasig?!
så säg nu va ni tycker inte mkt pengar ja vet men ligger i lumpen så har inte världen bästa ekonomi just nu:) hehe

mvh oscar


19 Inlägg
1 november 2006
#2
Jag hade en 9000 -91 ca (24000 mil) när jag köpte den..  Jag tyckte den var precis värdelös som vinter bil. Alla dörrarna krånglade typ, gaspedalen fastnade i botten när det var riktigt kallt mm mm, Generatorn sa upp sig och styr servo och annat kul. men det kan ha varit ett skräck exempel smile Saab är riktigt sköna bilar annars men tack vet jag volvo 740 som vinterbil

694 Inlägg
1 november 2006
Trådstartare
#3
hehe jo ja vet men hittar fan ingen 740 saab jäveln driver ju i fel ände jävla skit.. men va fan.. ska ha den som pendlar bil till och från lumpen.. hehe generatorn är ja rädd att den redan sagt upp sig.. men bytte du bara kolen i den då eller? mvh oscar


3 295 Inlägg
1 november 2006
#4
helt klart pendlarvänlig bil.. det bästa sättet att kolla om generatorn funkar är att ta en multimeter och sätt på plus och minus polerna... starta bilen och kolla om den laddar, det brukar hamna på ca 13.5-14.2 volt nånstans..

MVH Johan


694 Inlägg
1 november 2006
Trådstartare
#5
plus och minus polerna på batteriet eller på generatorn? en på plus och sen en i jord? eller är ja ute och cyklar? hehe mvh oscar


Chef
379 Inlägg
2 november 2006
#6
polerna på batteriet!
Kolla även så att laddningslampan på instrumenteringen lyser när du vrider på tändningen.
Lyser den inte, så laddar generatorn inget alls, eller om du har tur kan den ladda lite.

Har själv haft en 9000 Turbo -89 som vinterbil, den gick problemfritt för mig under den tiden jag hade den..... förutom det här med laddningen, dvs lampan på instrumenteringen saknades!
den laddade runt 13.5 -13.7 volt enligt bilens färddator (lilla) och jag tänkte inte alls på det, förrän en dag generatorn inte ville ladda alls.......

Var och kikade på blandannat Saab Turbo Club sidan, kom då att tänka på att laddningslampan inte lyser när jag vrider på tändningen..... satte i en ny lampa, sen fungerade den som den skulle.....

Däremot en 9000i på 129 hk är inte allt för rolig att köra, den är ju måttligt slö, men ska gå att köra på 0.7-0.8 liter per mil....

kanske hade gått med turbon också, men vem ville försöka? =P

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille

519 Inlägg
10 november 2006
#7
Chrille74 skrev:
polerna på batteriet!
Kolla även så att laddningslampan på instrumenteringen lyser när du vrider på tändningen.
Lyser den inte, så laddar generatorn inget alls, eller om du har tur kan den ladda lite.

Har själv haft en 9000 Turbo -89 som vinterbil, den gick problemfritt för mig under den tiden jag hade den..... förutom det här med laddningen, dvs lampan på instrumenteringen saknades!
den laddade runt 13.5 -13.7 volt enligt bilens färddator (lilla) och jag tänkte inte alls på det, förrän en dag generatorn inte ville ladda alls.......

Var och kikade på blandannat Saab Turbo Club sidan, kom då att tänka på att laddningslampan inte lyser när jag vrider på tändningen..... satte i en ny lampa, sen fungerade den som den skulle.....

Däremot en 9000i på 129 hk är inte allt för rolig att köra, den är ju måttligt slö, men ska gå att köra på 0.7-0.8 liter per mil....

kanske hade gått med turbon också, men vem ville försöka? =P

du är lite smått trög va ??????????????????????????
Senast redigerat av harman1 (10 november 2006)

Chef
379 Inlägg
12 november 2006
#8
tydligen inte lika trög som dig iaf smile

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille


Sök