Allrouddäcken som sitter på många suvar, särskilt importerade, är bara sommardäck märkta med m+s för att MÄRKNINGEN är ett krav på vintern i usa. Dessa däck är inte bara olämpliga i halt väglag, visst kör man som folk kanske man klarar sig, de är inte godkända som vinterdäck i sverige. Skulle man köra av vägen eller krocka så skulle man inte få ut ett jota på försäkringen. (I en krock så måste det naturligtvis kunna härledas till däcken).
Läste en artikel i en gammal Teknikens Värld om en tjej som hade sådana däck på en Mitsu L200 och hade voltat. Hon fick inte ut en enda krona på försäkringen eftersom "däcken inte uppfyllde gällande krav på vinterdäck". De räknades alltså som sommardäck, trots att det stod M+S på däcksidan.
Jag hade nog skaffat riktiga vinterdäck för att vara på den säkra sidan.
Dubbfria däck tycker jag att alla som kör mest motorväg ska skaffa! Dem ger oslagbar komfort och bra grepp på snö och slask. Men pasa er för packad snö och blankis, och kör i dubbspåren! Själv kör jag dubbat.
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!