3042
Sök

Åretrunt däck, dubb eller dubbfritt.

bullsmugglare
190 Inlägg
29 oktober 2006
Trådstartare
#1
Tänkte bara höra vad ni har för erfarenheter med åretrunt däck?

Tjejen har nyss köpt en Explorer med åretrunt däck och jag är tveksam till att dom "duger" på vintern.


Är det som dom flesta säger att det inte går att jämföra dubbade vinterdäck med odubbade/åretrunt däck?

"Det krävs två för att ljuga, en som talar o en som lyssnar"

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
29 oktober 2006
#2
ingen aning har ingen erfarenhet av året runtdäck allt jag vet är att dubbfria däck är bättre när det är mycket snö ute och dubb när det är isigt ute.... så jag skulle nog köpa dubbade däck! det är bara vad jag skulle göre

Team Insane Racing

1 854 Inlägg
29 oktober 2006
#3
Är det is så är dom helt värdelösa, bättre med dubbat..

draminbil.nu
1 382 Inlägg
29 oktober 2006
#4
Malm3n skrev:
ingen aning har ingen erfarenhet av året runtdäck allt jag vet är att dubbfria däck är bättre när det är mycket snö ute och dubb när det är isigt ute.... så jag skulle nog köpa dubbade däck! det är bara vad jag skulle göre

Är odubbat bättre när det är snö? hhmmmm?


21 761 Inlägg
29 oktober 2006
#5
Dubbfria vinterdäck kan vara lite bättre i snömodd än dubbade vinterdäck har jag för mig, gummiblandningen är aningen annorlunda. Dubbarna hjälper ju inte i lössnö. Men på is så är dubbdäcken bättre.
Senast redigerat av Drönirettab (29 oktober 2006)

1 414 Inlägg
30 oktober 2006
#6
Jag har kört med odubbat i 2 år nu och byter aldrig tillbaka till dubbat igen, jag ligger mest på motorvägarna o blåser och då är det skönt att slippa den hemska ljudnivå som skapas av dubbdäcken. Vad gäller olika underlag så klarar sig odubbat kanonbra på dom flesta underlag, is är inga problem heller så vida man inte är tungfotad. Det värsta är nog packad snö som va riktigt jobbigt en gång men jag har kört på ganska taskiga platser och alltid tagit mig fram med dom...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

3 120 Inlägg
30 oktober 2006
#7
Året-runt-däck har nog en hårdare blandning än dubbfria vinterdäck för att öka hållbarheten de månader på året som det är mer än någon plusgrad. Min erfarenhet är att året-runt-däcken slits väldigt fort en varm sommardag i högt motorvägstempo och är alldeles för hårda vintermånaderna...helt enkelt en dålig kompromiss jmf med både sommardäck o vinterdäck...


305 Inlägg
30 oktober 2006
#8
Founder skrev:
Jag har kört med odubbat i 2 år nu och byter aldrig tillbaka till dubbat igen, jag ligger mest på motorvägarna o blåser och då är det skönt att slippa den hemska ljudnivå som skapas av dubbdäcken. Vad gäller olika underlag så klarar sig odubbat kanonbra på dom flesta underlag, is är inga problem heller så vida man inte är tungfotad. Det värsta är nog packad snö som va riktigt jobbigt en gång men jag har kört på ganska taskiga platser och alltid tagit mig fram med dom...

Håller med, byter aldrig till dubbat igen. Ljudnivån är så grymt mycket bättre, även miljöpåverkan eftersom dubbarna sliter ordentligt på asfalten.
Jag känner absolut ingen skillnad i grepp även om det så är blank-is. Dubbarna är ger ju inget mirakelstopp egentligen. Hjälper säkert några meter på bromssträckan om det är isigt men när det är isigt så kör man välplanerat och relativt långsamt ändå.

Aldrig mer dubbat!!! smile


bullsmugglare
190 Inlägg
30 oktober 2006
Trådstartare
#9
hmm ja det verkar ju som jag överlever vintern på åretrunt däck då iafa=) jag får väl testa mej fram, men skönt o veta att det inte är så illa som jag trodde=)

"Det krävs två för att ljuga, en som talar o en som lyssnar"

178 Inlägg
30 oktober 2006
#10
mina erfarenheter av åretrunt däck var: inen höjdare på vintern, svampiga på sommaren + 1 dec mer förbrukning/mil på sommaren än sommardäck. Saab 900.

mina erfarenheter av dubbfria däck: helt okej förutom på blankisen som bildas i och runt korsningar och rondeller, problem att få stopp. dock var de däcken rätt gamla, men likvärdigt gamla dubbdäck tog mycket bättre.

på Jeepen har jag sommardäck som är klassade som "m+s", dem skulle jag aldrig våga använda på vinterväglag.

362 Inlägg
30 oktober 2006
#11
herr lilltroll skrev:
Tänkte bara höra vad ni har för erfarenheter med åretrunt däck?

Tjejen har nyss köpt en Explorer med åretrunt däck och jag är tveksam till att dom "duger" på vintern.


Är det som dom flesta säger att det inte går att jämföra dubbade vinterdäck med odubbade/åretrunt däck?

Hmm...du bor i Örebro och har en stor tung bil... Dubbfria däck e nog bra för dej skulle ja tro...


6 Inlägg
30 oktober 2006
#12
Någon som kan beskriva för mig vad ett "åreruntdäck" är och vad som skilljer det från ett odubbat vinterdäck................

362 Inlägg
30 oktober 2006
#13
Inte mycket som skiljer mellan dom sorterna, egentligen ede väl mest att odubbade vinterdäck har mer "lameller" eller "zajpningar" (stavning) mer "rörligt" mönster än åretrunt däck....


6 Inlägg
30 oktober 2006
#14
Shorty666 skrev:
Inte mycket som skiljer mellan dom sorterna, egentligen ede väl mest att odubbade vinterdäck har mer "lameller" eller "zajpningar" (stavning) mer "rörligt" mönster än åretrunt däck....

förstod du inte mina ..............................

Finns inget som heter "åretruntdäck" !! Det är odubbade vinterdäck alltihop.

Åretruntdäck är något som "Svensson" hittade på när de trodde att de skulle spara massor med pengar på att bara åka med "åretruntdäck" ..... Ack så lurade de/ni blir..

Mvh Henrik ( i däckbranchen)

362 Inlägg
30 oktober 2006
#15
Houke skrev:
Shorty666 skrev:
Inte mycket som skiljer mellan dom sorterna, egentligen ede väl mest att odubbade vinterdäck har mer "lameller" eller "zajpningar" (stavning) mer "rörligt" mönster än åretrunt däck....

förstod du inte mina ..............................

Finns inget som heter "åretruntdäck" !! Det är odubbade vinterdäck alltihop.

Åretruntdäck är något som "Svensson" hittade på när de trodde att de skulle spara massor med pengar på att bara åka med "åretruntdäck" ..... Ack så lurade de/ni blir..

Mvh Henrik ( i däckbranchen)

Lurad å Lurad.... Ja åker alltid dubbat för ja bor ju i norrland, men du har väl rätt gällade dubbfrit då...  Men man kan ju diskutera i evighet om vad som egentligen är dubbfritt/åretrunt? ellerhur? finns ju alltid nån som ska veta bättre, å en annan vill ju bara hjälpa till...  å Japp Ja e en Jävvla Svennson smile


6 Inlägg
30 oktober 2006
#16
Shorty666 skrev:
Houke skrev:
Shorty666 skrev:
Inte mycket som skiljer mellan dom sorterna, egentligen ede väl mest att odubbade vinterdäck har mer "lameller" eller "zajpningar" (stavning) mer "rörligt" mönster än åretrunt däck....

förstod du inte mina ..............................

Finns inget som heter "åretruntdäck" !! Det är odubbade vinterdäck alltihop.

Åretruntdäck är något som "Svensson" hittade på när de trodde att de skulle spara massor med pengar på att bara åka med "åretruntdäck" ..... Ack så lurade de/ni blir..

Mvh Henrik ( i däckbranchen)

Lurad å Lurad.... Ja åker alltid dubbat för ja bor ju i norrland, men du har väl rätt gällade dubbfrit då...  Men man kan ju diskutera i evighet om vad som egentligen är dubbfritt/åretrunt? ellerhur? finns ju alltid nån som ska veta bättre, å en annan vill ju bara hjälpa till...  å Japp Ja e en Jävvla Svennson smile

Inte menat som negativ kritik mot dig alls.. Åker oxå dubbat vintertid.

MEN att åka på odubbade vinterdäck när kvicksilvert stiger över 12-15 grader är ur många synpunkter rent förkastligt.. Ett par exempel varför man ska ha 1upps SOMMARDÄCK och en upps VINTERDÄCK

* Dåliga vägegenskaper på varm underlag med vinterdäck
* Rejält förhöjt däckslitage med ovanstående jänmfört med sommardäck
et etc

Mvh Henrik

362 Inlägg
30 oktober 2006
#17
Ja nej för fan, inte tar ja illa upp...  förstår precis va du menar serru...  smile


505 Inlägg
31 oktober 2006
#18
Jag måste säga att förra vintern körde jag odubbat, och det gick så tyst och fint och bra, dock på isen KANSKE de hade lite längre bromssträcka, men jag måste säga att den kan inte varit många meter längre än mina dubbade som jag kör med detta år. Dock så gör dubbarna att ljudnivån ökar rejält och att det sliter väldigt mycket på våra svenska vägar när det inte är tjockt med snö eller is.

Jag funderar på att lägga om till odubbat, känns faktist mycket bättre och bekvämare för min del iallafall! jag bor i gävle/sandviken så det är rejält med snö och is här..smile Dock inte som i kiruna:D

MVH Matte!

Calibra Turbo 4x4

2 594 Inlägg
31 oktober 2006
#19
herr lilltroll skrev:
Tänkte bara höra vad ni har för erfarenheter med åretrunt däck?

Tjejen har nyss köpt en Explorer med åretrunt däck och jag är tveksam till att dom "duger" på vintern.


Är det som dom flesta säger att det inte går att jämföra dubbade vinterdäck med odubbade/åretrunt däck?

ja det beror ju vart man bor jag har myket is på vägarna och då kan man bara ha dubbade men är vägarna ofta bara och lite snö slask är det bättr me odubbat

1 Inlägg
11 november 2006
#20
Jag kör Ford Explorer 4WD med 'allrounddäck'. Alltså inte s k 'lamelldäck', som är mjukare. Min erfarenhet är att allrouddäcken fungerar utmärkt i snömodd och tar sig fram mkt bra med 4-hjulsdriften. Man bör dock tänka på att bromssträckan ökar markant om det är isigt, varför man bör ta det mycket lugnare än med dubbdäck. En faktor som också spelar roll är tyngden på bilen. En Ford Explorer väger en hel del och har därför tendensen att hasa längre vid halt väglag. Kan man hantera 4-hjuldriften och vet hur bilen reagerar är det dock en fördel. Kan man inte hantera bilen i en nödsituation bör man nog investera i antislir, antisladd och dubbdäck....


Sök