3648
Sök

Problem vid köp av transportbil

7 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
#1
Jag har varit och tittat på en volkswagen Crafter med skåp och bakgavellyft.
http://213.132.112.100/images/12/1275663776.jpg


Mitt dilemma är att jag vill ha en automat ( kör mkt. stadstrafik ) men den finns bara i 136 hk utförande.

Är det en för svag motor för att köra tunga lass med ? ...

Mercedes Sprinter har en automat på 149 hk.  Är den att föredra ?
Senast redigerat av gnsmk (29 augusti 2010)

denkz
323 Inlägg
30 augusti 2010
#2
Då dem i stort sett är samma bil invändigt osv så kanske du ska satsa på en Sprinter istället?


DFFL
9 020 Inlägg
30 augusti 2010
#3
Vi har en Crafter med skåp, lyft och automat på firman.
Funkar alldeles utmärkt att köra godkända vikter med, men den är inte snabb.

Förövrigt så är Sprinter exakt samma bil, bara motor och logga som skiljer.
Senast redigerat av FireTraXX (30 augusti 2010)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

7 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
#4
FireTraXX skrev:
Vi har en Crafter med skåp, lyft och automat på firman.
Funkar alldeles utmärkt att köra godkända vikter med, men den är inte snabb.

Förövrigt så är Sprinter exakt samma bil, bara motor och logga som skiljer.

Okej.

har hört att shifttronic eller va den automatlådan ska heta ? är dålig .. seg att växla etc.

Jag kommer köra nära maxlasten då och då är det något ni kör ?

försäljaren på bilfirman avrådde mig från automat på craftern men han sa inte anledning.

Automaten på Sprintern har 149 hk. Craftern har bara 136.

denkz
323 Inlägg
30 augusti 2010
#5
Jag har kört mycket lätt lastbil dock en Renault Master. Den är manuell , i början när jag körde den och satt i köer kunde jag skrika av smärta i foten heheh. Hade jag fått välja nu hade jag valt automat oavsett. Men visst kör man nära maxlast ofta och den inte orkar med pga automatlåda så måste man ju välja manuell. Men eftersom sprintern har mer HK på automat så är ju den det självklara valet.
Senast redigerat av VLN (30 augusti 2010)


DFFL
9 020 Inlägg
31 augusti 2010
#6
gnsmk skrev:
FireTraXX skrev:
Vi har en Crafter med skåp, lyft och automat på firman.
Funkar alldeles utmärkt att köra godkända vikter med, men den är inte snabb.

Förövrigt så är Sprinter exakt samma bil, bara motor och logga som skiljer.

Okej.

har hört att shifttronic eller va den automatlådan ska heta ? är dålig .. seg att växla etc.

Jag kommer köra nära maxlasten då och då är det något ni kör ?

försäljaren på bilfirman avrådde mig från automat på craftern men han sa inte anledning.

Automaten på Sprintern har 149 hk. Craftern har bara 136.

Det är ju inte precis F1-teknik i lådan, och den kan vara lite ryckig ifall man kör som en tattare.

Brukar väl rulla som mest 2-2,5 ton, vet inte vad maxlast är.

Enda problemet vi har haft med den är att bränslefiltret satt igen två gånger, men jag tror att chauffören bajsar i tanken. tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

:-)
367 Inlägg
31 augusti 2010
#7
Vi har en sprinter på jobbet och den går som en dröm!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
31 augusti 2010
#8
FireTraXX skrev:
Förövrigt så är Sprinter exakt samma bil, bara motor och logga som skiljer.

Eller inte kanske, skiljer betydligt mer än motorn och logga. Jobbar med Sprinter 906 dagligen men får även in Crafter ibland och det är mer än man tror som skiljer!
Men ja, ram, axlar och delar av hytten är ju samma smile

Mercedesen tillverkas ju idag med den nyare motorn OM651 så där får du ca 10hk extra mot gamla 646-maskinen.
Finns ju även med Nya och gamla versionen av 642 (V6-diesel) på ca 180 respektive 190hk.

Vad har VW för serviceintervaller?

Behöver jag säga att jag skulle tagit Mercedes?


DFFL
9 020 Inlägg
31 augusti 2010
#9
bumpe skrev:
FireTraXX skrev:
Förövrigt så är Sprinter exakt samma bil, bara motor och logga som skiljer.

Eller inte kanske, skiljer betydligt mer än motorn och logga. Jobbar med Sprinter 906 dagligen men får även in Crafter ibland och det är mer än man tror som skiljer!
Men ja, ram, axlar och delar av hytten är ju samma smile

Mercedesen tillverkas ju idag med den nyare motorn OM651 så där får du ca 10hk extra mot gamla 646-maskinen.
Finns ju även med Nya och gamla versionen av 642 (V6-diesel) på ca 180 respektive 190hk.

Vad har VW för serviceintervaller?

Behöver jag säga att jag skulle tagit Mercedes?

För oss som inte mekar med dem så är det samma skit. tongue

Serviceintervallerna kan jag inte, inte mitt ansvar.

Efter Sprintern (Gamla modellen) som vi hade innan Craftern så skulle jag aldrig lagt pengar på en igen.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
31 augusti 2010
#10
FireTraXX skrev:
Serviceintervallerna kan jag inte, inte mitt ansvar.

Bilen säger ju till när den vill bli servad så det räcker ju med att slå en pling då tongue
Sprintern klarar 4000mil/2 år men 3000/1år är att rekommendera smile


FireTraXX skrev:
Efter Sprintern (Gamla modellen) som vi hade innan Craftern så skulle jag aldrig lagt pengar på en igen.

Gamla 901, de första sprintrarna var väl sådär...
Modellen efter den var ju kanon, rostar lite men håller sjukt bra!


Börjar bli lite OT nu tror jag...



Sök