3317
Sök

Trimma elbil (Till småbarn)

18 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
Hej, Jag var idag och köpte en liten elbil på toysarus och tänkte höra om det finns någon som vet hur man kan få den att gå lite fortare? smile skulle vara roligt om man kunde få den att gå någon kilometer fortare .
någon som är kunnig inom detta? smile

1 215 Inlägg
29 augusti 2010
det lär ju funka med ett större batteri och en kondensator?

18 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
vad för slags kondensator? och vart kan man köpa någon sån? och vart sätter jag dit den? smile
ett typ 12 batteri eller bara ett större som man har mer ström? tongue

1 215 Inlägg
29 augusti 2010
Hansson9 skrev:
vad för slags kondensator? och vart kan man köpa någon sån? och vart sätter jag dit den? smile
ett typ 12 batteri eller bara ett större som man har mer ström? tongue

hehe jag har ingen aning om hur man kan göra det det va bara något som kom upp i mitt huvud tongue men är de volt, watt eller ampere som "bestämmer" hur mycke effekt motorn ska få ifrån batteriet? någon som kan sin sak om elektronik kan ju förklara lite mer hur det funkar smile

men det kanske funkar om man bryggkopplar eller seriekopplar två batterier. isåfall så lär det ju bli mer effekt till motorn?
Senast redigerat av Pavva (29 augusti 2010)

340 Inlägg
30 augusti 2010
Om du vill att bilen ska gå fortare ökar du spänningen (Volt), exempelvis med fler battericeller som du SERIEKOPPLAR.

Vill du istället öka körtiden med bibehållen hastighet så ökar du Amperetimmarna (Ah) med fler battericeller och Parallellkopplar dom.

Tänk på att peta i dubbla spänning kan få saker att ryka rätt ordentligt om det inte är dimensionerat för det.

1 045 Inlägg
30 augusti 2010
köp en lite dyrare så brukar dom gå fortare,

dom vanligaste billiga ligger oftas på 6v,
mini dotter har en som ligger på 12v,  2 fart lägen den går riktigt bra måste jogga brevid för att hänga med

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 augusti 2010
Det finns alla möjligheter att få elbilen att gå fortare.  man får börja med att som alltid göra upp ett mål och en budget.  Man kan utan konstigheter få bilen att gå på bakhjulen i full sprintfart.

kondensator ger ingenting här, däremot friska batterier.  mät spänningen på batteriet och se om det dippar mycket, om så är fallet så köp ett större, eller dyrare som håller spänningen bättre.

har du inget mätinstrument så koppla på en 12v(om det nu var 12v system) lampa och se om den lyser svagare när kidsen kör bilen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Huh? (`´,)
518 Inlägg
2 september 2010
Kolla på Youtube dom kör 24 volt på sina bilar till kidsen.

Förr i tiden uppfattades förekomsten av brinnande bävrar som ett tecken på att något väldigt skumt var på gång.

volvolover
667 Inlägg
2 september 2010
sätt i en moppe motor så flyttar det på sig smile

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen

Sök