3715
Sök

940 -97 missljud sen död

44 Inlägg
3 september 2010
Trådstartare
Hej!

Jag var ute o körde med min Volvo 940 igår och helt plötsligt började ett missljud komma från motorn, och det blev värre och värre. Stannade och kollade efter om det var nåt synligt men det var det inte, så jag fortsatte köra och det blev bara värre, men den verkade inte förlora kraft.
Så när jag körde på kornhallsfärjan och skulle starta den igen startar den inte, det är som att startmotorn kör fast när man försöker. Verkar vara nånting nerifrån vid svänghjulet nånstans. Den går att dra runt "manuellt" med nyckel till vevaxeln(?), men det låter inte helt bra. Inga synliga oljeläckage.
Tilläggas bör att jag varken buskörde eller belastade den hårt. Den har gått 22000 mil och är en ltt.

Någon som har nån idé vad som kan ha hänt? Är hela motorn kass eller vad kan ha hänt?

Mvh

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
3 september 2010
Inte så att startmotorn lagt av och aldrig släppt drivkuggen från startkransen så det är det du hörde som lät?? Det luktade inte bränt eller så under huven??

//Per-Arne

44 Inlägg
3 september 2010
Trådstartare
PerArne skrev:
Inte så att startmotorn lagt av och aldrig släppt drivkuggen från startkransen så det är det du hörde som lät?? Det luktade inte bränt eller så under huven??

Det vet jag inte, det började som ett litet ljud som sen blev värre. Stannade o stängde av motorn 2 ggr och den gick igång utan problem, dock lät det ju ingen vidare. Det rök från startmotorn när den inte orkade dra runt motorn, men detta borde ju likväl kunna vara för att startmotorn just inte orkar dra runt den pga annat haveri, right?

Tack för svaret

21 761 Inlägg
4 september 2010
Plocka loss startmotorn och dra runt motorn för hand igen, lyssna om det har slutat att låta illa. Passa samtidigt på att inspektera hur det ser ut omkring startmotorns kugghjul och att drevet kan matas ut på axeln utan kärvning. smile

44 Inlägg
4 september 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Plocka loss startmotorn och dra runt motorn för hand igen, lyssna om det har slutat att låta illa. Passa samtidigt på att inspektera hur det ser ut omkring startmotorns kugghjul och att drevet kan matas ut på axeln utan kärvning. smile

Okej, ja jag ska kika efter om det kan vara så, en bekant trodde det kunde vara något med startmotorn och kransen och däromkring.
Någon annan idé? wink
Tack så mkt för svaret smile
Senast redigerat av racso92 (4 september 2010)

5 Inlägg
4 september 2010
Om det kom smygande och blev värre så låter det i mina öron som att ett vevlager har gått, ren gissning bara...
Det är inte så att du har ett kännbart glapp om du drar i remskivan på veven?

44 Inlägg
5 september 2010
Trådstartare
jens92 skrev:
Om det kom smygande och blev värre så låter det i mina öron som att ett vevlager har gått, ren gissning bara...
Det är inte så att du har ett kännbart glapp om du drar i remskivan på veven?

Okej, ja det kan ju vara så illa.. sad
Bilen står inte hemma just nu men ska kolla imorgon så får vi se, den åker in på rep. i veckan hursomhelst wink

Sök