2742
Sök

T6 motor i amazon

17 Inlägg
5 september 2010
Trådstartare
#1
Det är så att jag har tänkt mig att jag ska slänga i en t6 motor i min volvo amazon. Undrar lite hur det blir när man ska regga den med den motorn, hur mycket effekt får man max ha i motorn när man ska sfro regga och även regga den på bilprovningen? hur mycket måste man bygga om bakvagnen exempel?


120 Inlägg
5 september 2010
#2
Är väl ombyggt fordon som gäller då och minns jag inte helt fel måste man väl då byta ut motor, bakaxel och bromsar (rätta mej om jag har fel).


8 250 Inlägg
5 september 2010
#3
Bilprovningen säger 180hk max med skivor fram, osäkter på om det var nåt mer krav. Och sen är en amazon så pass lätt att man inte kommer upp i det vikt effektförhållande man lär ligga på för att få ha en t6:a, du måste uppåt 1400 kilo tjänstevikt.

Du lär ju byta motor+ låda + bakaxel + bromsar till saker som inte satt på från början. Sen är ju frågan hur dem ställer sig till annan motorstyrning, för ska du få en T6:a att funka med original motorstyrning så har du mycket jobb framför dig.


5 089 Inlägg
5 september 2010
#4
Jag har fått lära mig att kör man på etanol då får man köra med annan motorstyring. På bensin måste man ha orginal motorstyrning.

\Lindgren

415 Inlägg
5 september 2010
#5
Är det inte så att på bilar äldre än 75 så kan man bygga egna motorer och turbokonvertera hur man vill eftersom det inte finns nått avgaskrav? Dock behöver man ett intyg från en bänkning om vilken effekt den har. Någon som vet mer får gärna fylla i smile

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

8 250 Inlägg
5 september 2010
#6
Super40 skrev:
Är det inte så att på bilar äldre än 75 så kan man bygga egna motorer och turbokonvertera hur man vill eftersom det inte finns nått avgaskrav? Dock behöver man ett intyg från en bänkning om vilken effekt den har.

Jo, det kan man göra så länge man håller sig inom gränserna för vrid / effekt och den klassas som max ombyggt fordon.


17 Inlägg
5 september 2010
Trådstartare
#7
OKej, då har man fått lite att veta, det bästa kanske är att ringa till sfro och fråga lite om vad det är som gäller, har ju förstått att jag måste byta axel, bromssytemet. Tycker det att om folk kan slänga i en 5a så borde en 6a funka också smile


8 250 Inlägg
6 september 2010
#8
NooN1s skrev:
Tycker det att om folk kan slänga i en 5a så borde en 6a funka också smile

Tyvärr är det inte riktigt så enkelt eftersom sexan är för stark, medans det finns femmor som ligger inom gränsen för vad man kan ha. Sen är ju sexan bar mycket tyngre och avsevärt svårare att få plats med. Du får ju räkna med att bilen dels kommer bli framtung och att du får flytta tillbaks torpedväggen för att ge plats åt motorn.


4 005 Inlägg
6 september 2010
#9
Många standardfrågor här!

Har även tillkommit lite fler frågor i SFRO. Läs gärna deras lathund eller köp boken.

http://sfro.com/index.php/avgasregler-mm



Sök