2881
Sök

Tips på baselement 10"

BagarN
1 179 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
Tja! Jag håller på att bygga en 10" baslåda av en ritning jag fick av en polare som höll på med billjud, han är dock på semester ett tag till och jag får inte tag i honom. Därför undrar jag om det finns några andra som vill hjälpa mig? Har kollat lite på BRL och hittat denna "Bilbasar / Baselement -  GTO1014" (tråkigt att man inte kan få en länk..)
Men är öppen för förslag måste dock vara en 10" då jag redan har börjat bygga lådan tongue och JA jag vet att man ska bygga lådan sen men vet att det kommer fungera smile jag lovar!

Är väll ute efter en bas runt 2000kr ? +/- det är inget bekymmer om man säger så wink
Slutsteget jag har är ett http://www.mds.se/sv/product/3689/MDS-Torque-T4
vill bara ha ett fint ljud i bilen smile "Det ska kännas fram annars är det bara att bygga om" Så jag har lärt mig saker... smile
Mvh Simon

1 727 Inlägg
6 september 2010
Med det steget är det bra med en bas som har dubbla spolar.

Kika efter någon bra 10"-are hos den "lokala" handlaren. wink

Jag vet med säkerhet att det finns 2 basar som skulle funka.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 september 2010
Och volymen på lådan är...?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

BagarN
1 179 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
Med det steget är det bra med en bas som har dubbla spolar.

Kika efter någon bra 10"-are hos den "lokala" handlaren. wink

Jag vet med säkerhet att det finns 2 basar som skulle funka.

Pierre

Okej! Så du tänkte typ detta? Bilbasar / Baselement - MTX T8000 10 tum
Jo jag har kollat och visst MDS är ett bra märke! Men dom som jobbar där.. Nej.. Dom skulle man gärna vilja banka till ibland!

BagarN
1 179 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:

Har inte helt förstått vilket volym mått som stämmer men antingen 57.7663l eller 42.4752l smile

BagarN
1 179 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
Äntligen efter 1 vecka så har min polare svarat!! Han tyckte att jag skulle välja denna http://www.mds.se/sv/product/1326/Cerwi … -10-2x4ohm och motivera såhär "För ditt slutsteg skulle jag valt 2x4 ohms basar och bryggkopplat steget. Då blir det mono kopplat 2ohm. Bättre kontroll på basar och steg.

Antingen Cervins billigare 10"s bas eller den värre. De har alltid låtit bra genom tiderna."

Vad säger ni? smile

6 851 Inlägg
6 september 2010
Nu kanjag inget om detta steg som du har. Men normalt sett så bör man inte köra ner ett bryggat steg till under 4ohm. Alltså man väljer en bas med enkel 4ohm spole och bryggar ETT kanal par.
De andra två pare använder man till tex. framsystemet.

Men som sagt, jag kan inte just dessa steg, men tvivlar på tt det har en så stabil nätdel m.m att det klarar 2ohm bryggat läge (=1ohm i stereo)

BagarN
1 179 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Nu kanjag inget om detta steg som du har. Men normalt sett så bör man inte köra ner ett bryggat steg till under 4ohm. Alltså man väljer en bas med enkel 4ohm spole och bryggar ETT kanal par.
De andra två pare använder man till tex. framsystemet.

Men som sagt, jag kan inte just dessa steg, men tvivlar på tt det har en så stabil nätdel m.m att det klarar 2ohm bryggat läge (=1ohm i stereo)

Såg att MDS tagit bort infon om steget så skriver det här!
100 WRMS 4 Ohm
150 WMAX 2 Ohm
500 WMAX Peak
4 Channel 2-8 Ohm
16-33.000Hz

6 851 Inlägg
6 september 2010
När de skriver 2ohm så menas det till 99% säkerhet i stereo läge. Bryggar man seget så skall man inte belasta det till mer än 4ohm mono (brygat läge)/ kanal

BagarN
1 179 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
TT-Avant skrev:
När de skriver 2ohm så menas det till 99% säkerhet i stereo läge. Bryggar man seget så skall man inte belasta det till mer än 4ohm mono (brygat läge)/ kanal

Okej! fatta inte till 100% men nästan smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 september 2010
Mohawwk skrev:
ChriZtoffer skrev:

Har inte helt förstått vilket volym mått som stämmer men antingen 57.7663l eller 42.4752l smile

Hur har du kommit fram till dom volymerna? Yttermåtten på lådan ska du inte gå efter, dom är inte intressanta utan det är innermåtten som gäller. Är det nån sluttande vägg på lådan?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

BagarN
1 179 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Mohawwk skrev:
ChriZtoffer skrev:

Hur har du kommit fram till dom volymerna? Yttermåtten på lådan ska du inte gå efter, dom är inte intressanta utan det är innermåtten som gäller. Är det nån sluttande vägg på lådan?

Det är där det roliga är! Det står 2.04 cu.ft. Gross som är 57,7663 l och 1.5 cu.ft. Net som är 42.4752l tongue
Och nej det är ingen sluttande vägg, tycker inte om att bygga sluttande.. Känns så som mer jobb..

1 727 Inlägg
6 september 2010
Du får inte bättre ljud i 2 ohm, bara mer (högre) wattsiffror.
Det du behöver till det steget är en bas med 2st 4ohms spolar, och det finns på den lokala handlaren i Kungsängen(Stockholm har mer än MDS).
Jag som handlare får inte länka, men nu bor du så närma min shop att jag drar ett pm. smile
Sen gör du hur du vill såklart!

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

BagarN
1 179 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
Du får inte bättre ljud i 2 ohm, bara mer (högre) wattsiffror.
Det du behöver till det steget är en bas med 2st 4ohms spolar, och det finns på den lokala handlaren i Kungsängen(Stockholm har mer än MDS).
Jag som handlare får inte länka, men nu bor du så närma min shop att jag drar ett pm. smile
Sen gör du hur du vill såklart!

Pierre

Okej! Jo jag vet att Stockholm har mer än MDS men det är nära mig tycker jag.. Sen självklart kan jag åka iväg någonstans om jag tycker att det är värt det!
Okej! smile

Sök