Rock-Star skrev:
Rquired skrev:
GolfarN90 skrev:
jo jag vet själv att bmw ligger lite högre i försäkring och speciellt coupe modellerna
en 328:a kanske inte skulle vara så dumt då
men sen vet jag inte om man ska ha e36 eller e46?
vad skiljer modellerna åt förutom utseendet?
Finns det några "barnsjukdomar" på några årsmodeller av 328/325?
MVH
Kolla "begagnatguiden" för E46 och E36 på
www.autopower.se, där står problemen som förekommer uppradade och förklarade.
För 80.000:- hade jag letat efter en 330i E46, som har en av de trevligaste motorerna Bmw gjort, eller så hade jag sparat in lite på budgeten och köpt en 328i E36 (Gärna Coupé).
Det är inga som helst fel på M52an utan Bmw´s sexa är i mina ögon en av marknadens bästa motorer och det gäller definitivt M52 men M54B30 har lite extra; den är alltid beredd på bus och det är svårt att inte sänka sig till bilens barnsliga nivå
för 80.000 hade jag letat efter en E39 530IT ! alt ja en 330Ci e46
ps. m54 motor är INTE skottsäker! lite kyla gör att den riskerar att haverera om du inte har kalt klima anläggningen!
Nu skall vi inte överdriva vilket ovanstående känns som;
Det här med vevhusventilationen och moderna bilar har det skrivits en hel del om och även M54 i vissa karosser (3 och 5-serie, X-serierna mfl. klarar sig) drabbas av att vevhusventilationen fryser, eller rättare sagt sätter igen på bilar som körs kortare sträckor.
Kort och gott sitter denna utsatt för kyla i framkant av motorn (På 3&5) där kondens kyls av vilket skapar ett klet som sätter igen ventilationen. Med tiden visar detta sig genom stark oljelukt framför allt vid start, oljeläckage från ventilkåpspackning ("mitt på" och ner på grenrör) då denna är i plast och "viker sig" för trycket och i värsta fall genom att motorn sätter igen så att bilen blir okörbar genom att motorn går illa eller i värsta fall inte ens startar.
En annan tendens som anats är att symptomen har ett samband med service, bilar som var i behov av eller nära till service var mer än väl överrepresenterade. Det finns dessutom ett samband med oljan, symptomet uppträder i samband med (den av Bmw rekommenderade) oljan från Castrol men olja från Mobil1 löser problemen. (Även detta finns förklarat på Autopower.se)
På internet cirkulerar rykten om att motorer satt igen så att de tryckt in olja i förbränningsrummen vilket motorn som bekant inte kan komprimera i någon större grad. Å andra sidan kan man på samma internet läsa om pojkar som dragit sportbilar med sina EPA-traktorer, det känns väldigt osannolikt att olja skulle tryckas denna väg istället för ut via ventilskåpspackningen "som normalt", och i så fall känns det rent spontant som att dessa motorer var skadade från början på annat vis än igensatt vevhusventilation. Vad jag vet finns det inte ens några bekräftade fall.
Och oavsett så har inte ovanstående inträffat av att det frös till över en natt utan av tex. föregående vinter där långa perioder med riktigt kallt väder förekom. Dessutom skall man tänka på att bilar utan "Kalt klimat" paketet inte är svensksålda, alltså helt enkelt inte anpassade efter vårt klimat.
Men vevhusvent. och kall vinter är ett problem på många bilar inklusive Bmw M54, motåtgärder (Om du helt enkelt inte bara beställer Kalt klimat pkt) och en hel del information om ämnet går att hitta på
www.autopower.se. Men någon haveririsk förekommer ej.
Och av min familjs dryga 50.000mil med Bmw´s M54 har vi enbart föregående vinter sett en tendens till detta problem då bilen gick kortare sträckor. Bilen hade då rullat 100mil efter att den rekommenderat service, efter byte till olja från Mobil1 försvann detta helt.