2441
Sök

Hjälp med Bakhjulsdriven bil!

2 982 Inlägg
3 september 2010
#21
Rquired skrev:
GolfarN90 skrev:
jo jag vet själv att bmw ligger lite högre i försäkring och speciellt coupe modellerna hmm
en 328:a kanske inte skulle vara så dumt då smile men sen vet jag inte om man ska ha e36 eller e46?
vad skiljer modellerna åt förutom utseendet?
Finns det några "barnsjukdomar" på några årsmodeller av 328/325?

MVH

Kolla "begagnatguiden" för E46 och E36 på www.autopower.se, där står problemen som förekommer uppradade och förklarade.

För 80.000:- hade jag letat efter en 330i E46, som har en av de trevligaste motorerna Bmw gjort, eller så hade jag sparat in lite på budgeten och köpt en 328i E36 (Gärna Coupé).

Det är inga som helst fel på M52an utan Bmw´s sexa är i mina ögon en av marknadens bästa motorer och det gäller definitivt M52 men M54B30 har lite extra; den är alltid beredd på bus och det är svårt att inte sänka sig till bilens barnsliga nivå wink

för 80.000 hade jag letat efter en E39 530IT ! alt ja en 330Ci e46
ps. m54 motor är INTE skottsäker! lite kyla gör att den riskerar att haverera om du inte har kalt klima anläggningen!
Senast redigerat av Rock-Star (3 september 2010)


V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
3 september 2010
#22
Gör som jag köp en riktigt fin Bmw 540 med 6vxl manuell, V8 4,4L, 300hk och bakhjulsdrift, den drar mindre än 940Turbo, jag har haft två såna också för massa år sedan så jag vet  wink

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 september 2010
#23
Rock-Star skrev:
Rquired skrev:
GolfarN90 skrev:
jo jag vet själv att bmw ligger lite högre i försäkring och speciellt coupe modellerna hmm
en 328:a kanske inte skulle vara så dumt då smile men sen vet jag inte om man ska ha e36 eller e46?
vad skiljer modellerna åt förutom utseendet?
Finns det några "barnsjukdomar" på några årsmodeller av 328/325?

MVH

Kolla "begagnatguiden" för E46 och E36 på www.autopower.se, där står problemen som förekommer uppradade och förklarade.

För 80.000:- hade jag letat efter en 330i E46, som har en av de trevligaste motorerna Bmw gjort, eller så hade jag sparat in lite på budgeten och köpt en 328i E36 (Gärna Coupé).

Det är inga som helst fel på M52an utan Bmw´s sexa är i mina ögon en av marknadens bästa motorer och det gäller definitivt M52 men M54B30 har lite extra; den är alltid beredd på bus och det är svårt att inte sänka sig till bilens barnsliga nivå wink

för 80.000 hade jag letat efter en E39 530IT ! alt ja en 330Ci e46
ps. m54 motor är INTE skottsäker! lite kyla gör att den riskerar att haverera om du inte har kalt klima anläggningen!

Nu skall vi inte överdriva vilket ovanstående känns som;

Det här med vevhusventilationen och moderna bilar har det skrivits en hel del om och även M54 i vissa karosser (3 och 5-serie, X-serierna mfl. klarar sig) drabbas av att vevhusventilationen fryser, eller rättare sagt sätter igen på bilar som körs kortare sträckor.

Kort och gott sitter denna utsatt för kyla i framkant av motorn (På 3&5) där kondens kyls av vilket skapar ett klet som sätter igen ventilationen. Med tiden visar detta sig genom stark oljelukt framför allt vid start, oljeläckage från ventilkåpspackning ("mitt på" och ner på grenrör) då denna är i plast och "viker sig" för trycket och i värsta fall genom att motorn sätter igen så att bilen blir okörbar genom att motorn går illa eller i värsta fall inte ens startar.

En annan tendens som anats är att symptomen har ett samband med service, bilar som var i behov av eller nära till service var mer än väl överrepresenterade. Det finns dessutom ett samband med oljan, symptomet uppträder i samband med (den av Bmw rekommenderade) oljan från Castrol men olja från Mobil1 löser problemen. (Även detta finns förklarat på Autopower.se)

På internet cirkulerar rykten om att motorer satt igen så att de tryckt in olja i förbränningsrummen vilket motorn som bekant inte kan komprimera i någon större grad. Å andra sidan kan man på samma internet läsa om pojkar som dragit sportbilar med sina EPA-traktorer, det känns väldigt osannolikt att olja skulle tryckas denna väg istället för ut via ventilskåpspackningen "som normalt", och i så fall känns det rent spontant som att dessa motorer var skadade från början på annat vis än igensatt vevhusventilation. Vad jag vet finns det inte ens några bekräftade fall.

Och oavsett så har inte ovanstående inträffat av att det frös till över en natt utan av tex. föregående vinter där långa perioder med riktigt kallt väder förekom. Dessutom skall man tänka på att bilar utan "Kalt klimat" paketet inte är svensksålda, alltså helt enkelt inte anpassade efter vårt klimat.

Men vevhusvent. och kall vinter är ett problem på många bilar inklusive Bmw M54, motåtgärder (Om du helt enkelt inte bara beställer Kalt klimat pkt) och en hel del information om ämnet går att hitta på www.autopower.se. Men någon haveririsk förekommer ej.

Och av min familjs dryga 50.000mil med Bmw´s M54 har vi enbart föregående vinter sett en tendens till detta problem då bilen gick kortare sträckor. Bilen hade då rullat 100mil efter att den rekommenderat service, efter byte till olja från Mobil1 försvann detta helt.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Japanese Engineering
690 Inlägg
3 september 2010
#24
S13 eller S14 är grymma men finns även Supra mk3 som med lite trim kan bli riktigt brutal, S13 kommer upp i 200hk+ LÄTT

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

30 Inlägg
4 september 2010
Trådstartare
#25
tack för alla bra svar smile känns som att jag har lite kött på benen nu iaf.
autopower var en finfin sida, hitta mkt bra där (Y)

mvh

2 656 Inlägg
4 september 2010
#26
twin_cam skrev:
GolfarN90 skrev:
Verkar vara jäklit svårt o få tag på 940 T som är i vettigt skick och som inte har gått så mkt.....dom brukar väl vara ganska hårt körda också kan jag tänka mig?

Tycker det finns gott om 940t under 30k mil...

Vad som är långt är en tolkningssak... Vid 30k mil har du kanske lika långt kvar i en 940T som i en BMW 320 som gått 20 k

min 535a hade rullat 44k mil utan byt motor och låda eller dylikt ... tok fräch och mina 2 740 turbos jag haft va fallfärdiga dom hade gått runt 25 k båda 2

så villgärna veta va du grundar detta på?

jag vill påstå att jag hellre köper en bil som gått långt men som är väl omhändertagen än en bil som gått mindre men är missskött för det är de som avgör hur grejerna håller i längden


333 Inlägg
4 september 2010
#27
Har en R33a till salu för 75k kr om det är intressant. Kom precis tillbaka från verkstaden för nån vecka sen.
http://www.zatzy.com/koep-saelj-bilar-b … -93-a.html


Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 september 2010
#28
ekelund88 skrev:
twin_cam skrev:
GolfarN90 skrev:
Verkar vara jäklit svårt o få tag på 940 T som är i vettigt skick och som inte har gått så mkt.....dom brukar väl vara ganska hårt körda också kan jag tänka mig?

Tycker det finns gott om 940t under 30k mil...

Vad som är långt är en tolkningssak... Vid 30k mil har du kanske lika långt kvar i en 940T som i en BMW 320 som gått 20 k

min 535a hade rullat 44k mil utan byt motor och låda eller dylikt ... tok fräch och mina 2 740 turbos jag haft va fallfärdiga dom hade gått runt 25 k båda 2

så villgärna veta va du grundar detta på?

jag vill påstå att jag hellre köper en bil som gått långt men som är väl omhändertagen än en bil som gått mindre men är missskött för det är de som avgör hur grejerna håller i längden

Skriver under på Ekelund´s ord, Bmw är generellt inte lika tålig mot misskötsel som gamla Volvo är men sköter man de grundläggande servicebehoven har en Bmw minst samma långmilarpotential som en Volvo.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Smålänning
7 883 Inlägg
5 september 2010
#29
Rquired skrev:
ekelund88 skrev:
twin_cam skrev:

Tycker det finns gott om 940t under 30k mil...

Vad som är långt är en tolkningssak... Vid 30k mil har du kanske lika långt kvar i en 940T som i en BMW 320 som gått 20 k

min 535a hade rullat 44k mil utan byt motor och låda eller dylikt ... tok fräch och mina 2 740 turbos jag haft va fallfärdiga dom hade gått runt 25 k båda 2

så villgärna veta va du grundar detta på?

jag vill påstå att jag hellre köper en bil som gått långt men som är väl omhändertagen än en bil som gått mindre men är missskött för det är de som avgör hur grejerna håller i längden

Skriver under på Ekelund´s ord, Bmw är generellt inte lika tålig mot misskötsel som gamla Volvo är men sköter man de grundläggande servicebehoven har en Bmw minst samma långmilarpotential som en Volvo.

Tror er. Bara jag som stött på kassa exemplar sad

"Riktiga bilar" generellt är OK. Mercedes, BMW, Volvo, Lexus (fast som har ingen pigg bil i 80k-klassen?), kanske Jaguar XJR? Dom finns för dom pengarna, med 4,0 kompressorsexan på 319 hk smile

Sett till totalen är Volvo billigast, men tråkigast (Att det är billigast kan ingen säga emot), BMW och mercedes skulle jag tro är rätt lika, mercedes är väll lite mer kassaskåp och BMW mer körgjädje.. Synd MB envisades med snäckstyrning istället för kuggstång..
Jaguar är udda alternativet smile Delarna är inte så dyra som man tror (ligger på BMW-Nivå, va det inte BMW som hade hand om Jaguar på 90-talet med förresten?) Själv skulle jag vilja ha en XJR smile Asfräna smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 september 2010
#30
twin_cam skrev:
Rquired skrev:
ekelund88 skrev:

min 535a hade rullat 44k mil utan byt motor och låda eller dylikt ... tok fräch och mina 2 740 turbos jag haft va fallfärdiga dom hade gått runt 25 k båda 2

så villgärna veta va du grundar detta på?

jag vill påstå att jag hellre köper en bil som gått långt men som är väl omhändertagen än en bil som gått mindre men är missskött för det är de som avgör hur grejerna håller i längden

Skriver under på Ekelund´s ord, Bmw är generellt inte lika tålig mot misskötsel som gamla Volvo är men sköter man de grundläggande servicebehoven har en Bmw minst samma långmilarpotential som en Volvo.

Tror er. Bara jag som stött på kassa exemplar sad

"Riktiga bilar" generellt är OK. Mercedes, BMW, Volvo, Lexus (fast som har ingen pigg bil i 80k-klassen?), kanske Jaguar XJR? Dom finns för dom pengarna, med 4,0 kompressorsexan på 319 hk smile

Sett till totalen är Volvo billigast, men tråkigast (Att det är billigast kan ingen säga emot), BMW och mercedes skulle jag tro är rätt lika, mercedes är väll lite mer kassaskåp och BMW mer körgjädje.. Synd MB envisades med snäckstyrning istället för kuggstång..
Jaguar är udda alternativet smile Delarna är inte så dyra som man tror (ligger på BMW-Nivå, va det inte BMW som hade hand om Jaguar på 90-talet med förresten?) Själv skulle jag vilja ha en XJR smile Asfräna smile

Billigast i inköp, utan tvivel. Billigast att äga är däremot tveksamt men lite irrelevant eftersom det beror mer på bilen och vad den har varit med om än märke och modell. Även ett kassaskåp kan kräva dyra reparationer och en skitbil kan rulla å dag ut och in.

Jaguar har däremot delar som kostar dels mer än Bmw som har riktigt billiga delar väl i Volvo nivå, men framför allt är XJ en komplicerad bil som kan kräva rejält dyra reparationer om fel saker ger upp och den är inget under av driftsäkerhet heller. Jaguar är verkligen härliga bilar och utan tvekan en "riktig" bil, men ett lika vettigt köp som en vanlig Bmw, Mercedes eller Volvo (etc.) är det inte.


Jaguar har för övrigt inte haft med Bmw att göra, Bmw köpte Rover (Ink. Land Rover, Mini mfl.) men Jaguar stod utanför den affären om jag minns rätt. Däremot köptes både Jaguar och Land Rover upp av Ford, Bmw utvecklade Rover 75 och nuvarande generationen Range Rover men sålde sedan märkena. Däremot behålls som bekant Mini och återupplivades.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

474 Inlägg
7 september 2010
#31
Kan säga av egen erfarenhet att E46 är GRYMT mycket bekvämare än E36, visst E36 är kul när det är bra förhållanden men om du vill kunna köra på vintern och inte alltid åka brett så är antispinn, antisladd osv att föredra!
Min 330 går inte över 1.1 liter/mil och då gasar jag ändå rätt bra för det mesta! Otroligt trevliga motorer att köra, de raka 6orna alltså! Bottenstarka och med ett härligt ljud!

Köper du en 330 och är nöjd med att inte ha oändligt med häst så är det en KLOCKREN bil!

Min är till salu om du är intresserad, släpper den för 105.000 kr om du är trevlig wink
http://www.blocket.se/vastmanland/Bmw_3 … =9&w=1

Kommentera & Rösta ! ©

982 Inlägg
7 september 2010
#32
e55 amg !! vissligen automat men grymt mkt bil


Sök