2993
Sök

4-punkts bälten utan bur, fästa hur?

040 RedLine
1 219 Inlägg
5 september 2010
Trådstartare
#1
Hej, ja jag undrar då hur folk fäster sina 4-punktsbälten som inte hat störtbur?

Har inte hittat någon tråd om detta, men om någon gör de så länka gjärna!

Tacksam för svar
Mvh BrajjAxx

https://www1.garaget.org/gallery/archive/97947/927987_2nzg8o.jpg

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
5 september 2010
#2
Infästningarna för orginal bälte i baksätet kan användas.

Tänk på att vinklarna ska stämma för bältet inte ska trycka ner dig i stolen.

Ett felaktigt monterat fyrpunktsbälte gör mera skada än nytta.

Det är även väldigt viktigt att stolen är anpassad för den typ av bälte.

Allmän rekommendation är ändå dok att man bör ha minst halvbur vid användning av fyr/sex punktsbälte.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

.......
2 655 Inlägg
5 september 2010
#3
man brukar ju fästa dom bak i hatthyllan med tjocka långa järnplattor på undersidan vad jag sett på folkrace o rallybilar smile.

040 RedLine
1 219 Inlägg
5 september 2010
Trådstartare
#4
myran skrev:
Infästningarna för orginal bälte i baksätet kan användas.

Tänk på att vinklarna ska stämma för bältet inte ska trycka ner dig i stolen.

Ett felaktigt monterat fyrpunktsbälte gör mera skada än nytta.

Det är även väldigt viktigt att stolen är anpassad för den typ av bälte.

Allmän rekommendation är ändå dok att man bör ha minst halvbur vid användning av fyr/sex punktsbälte.

Hur vet man vilka stolar som passar till vilka bälten och vilken vinkel man ska ha?smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

5 089 Inlägg
5 september 2010
#5
4 punktsbälte utan bur är ju bara jätteidiotiskt. Vad händer om du voltar, och taket ger vika? i ett vanligt bälte så kan ju kroppen vika sig frammåt. har du ett fyrpunktsbälte på dig är det bara nacken som kan vrida på sig. och det blir bara blodigt för sjukvårdarna:P

Och fästena ska vara i samma höjd som axlarna ungefär. annars är risken att man bryter ryggraden om man frontar.
men alla stolar passar alla bälten.

\Lindgren

040 RedLine
1 219 Inlägg
5 september 2010
Trådstartare
#6
FLindgren skrev:
4 punktsbälte utan bur är ju bara jätteidiotiskt. Vad händer om du voltar, och taket ger vika? i ett vanligt bälte så kan ju kroppen vika sig frammåt. har du ett fyrpunktsbälte på dig är det bara nacken som kan vrida på sig. och det blir bara blodigt för sjukvårdarna:P

Och fästena ska vara i samma höjd som axlarna ungefär. annars är risken att man bryter ryggraden om man frontar.
men alla stolar passar alla bälten.

aha okej, men jag ska köra utan airbag. Hjälper det om man har 4-punktsbälten då, för man sitter ju liksom helt fast, eller?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

730 Inlägg
5 september 2010
#7
Varför ska du ens ha det?

Funkar inte org bältet?

TBM Yamaz
199 Inlägg
5 september 2010
#8
FLindgren skrev:
4 punktsbälte utan bur är ju bara jätteidiotiskt. Vad händer om du voltar, och taket ger vika? i ett vanligt bälte så kan ju kroppen vika sig frammåt. har du ett fyrpunktsbälte på dig är det bara nacken som kan vrida på sig. och det blir bara blodigt för sjukvårdarna:P

Och fästena ska vara i samma höjd som axlarna ungefär. annars är risken att man bryter ryggraden om man frontar.
men alla stolar passar alla bälten.

Håller med herr Lindgren

Dreams are like rainbows... only idiots chase 'em
Min projekt-tråd finner du här: BMW E30, styling, interiör samt uppfräschning. - RALLYSTUK

5 089 Inlägg
5 september 2010
#9
BrajjAxx skrev:
FLindgren skrev:
4 punktsbälte utan bur är ju bara jätteidiotiskt. Vad händer om du voltar, och taket ger vika? i ett vanligt bälte så kan ju kroppen vika sig frammåt. har du ett fyrpunktsbälte på dig är det bara nacken som kan vrida på sig. och det blir bara blodigt för sjukvårdarna:P

Och fästena ska vara i samma höjd som axlarna ungefär. annars är risken att man bryter ryggraden om man frontar.
men alla stolar passar alla bälten.

aha okej, men jag ska köra utan airbag. Hjälper det om man har 4-punktsbälten då, för man sitter ju liksom helt fast, eller?

Ja precis som jag precis sa. du sitter helt fast och du voltar och taket plattar till sig. vart ska ditt huvud ta vägen då om du sitter fast? Men sjävklart får du inte ratten i ögat när du kör in i någon, men är det värt det?

\Lindgren

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
6 september 2010
#10
Yamaz skrev:
FLindgren skrev:
4 punktsbälte utan bur är ju bara jätteidiotiskt. Vad händer om du voltar, och taket ger vika? i ett vanligt bälte så kan ju kroppen vika sig frammåt. har du ett fyrpunktsbälte på dig är det bara nacken som kan vrida på sig. och det blir bara blodigt för sjukvårdarna:P

Och fästena ska vara i samma höjd som axlarna ungefär. annars är risken att man bryter ryggraden om man frontar.
men alla stolar passar alla bälten.

Håller med herr Lindgren

En stol som inte är anpassad för 4punktsbälte kan ge vika när dom bakre bältena spänns åt vid en ordentlig krock.

En stol som ger vika kombinerat med fyrpunktsbälte som pressar dig neråt resulterar nästan garanterat i en bryten ryggrad.

Alla FIA godkända stolar funkar med 4punkt/6punkt. skulle tro att nästan 99% av alla orginalstolar inte gör det.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

KHRacing
6 september 2010
#11
myran skrev:
.........massa text.........

Alla FIA godkända stolar funkar med 4punkt/6punkt. skulle tro att nästan 99% av alla orginalstolar inte gör det.

All FIA-stolar har inte uttag i sitsen för 6-p, annars var det rätt :-)

040 RedLine
1 219 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
#12
Jag skall köpa riktiga stolar (sparco sprint) och 4-punktsbälten.

Bältena köper jag för att jag ska ta bort min airbag, eller vad tror ni är säkrast av:

Köra utan airbag, utan bur, men med 4-punktsbälten?
eller
Köra utan airbag, utan bur och utan 4-punktsbälten?



Liksom inte så ofta man voltar, oftare airbagen används tror jag tongue

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

KHRacing
6 september 2010
#13
BrajjAxx skrev:
Jag skall köpa riktiga stolar (sparco sprint) och 4-punktsbälten.

Bältena köper jag för att jag ska ta bort min airbag, eller vad tror ni är säkrast av:

Köra utan airbag, utan bur, men med 4-punktsbälten?
eller
Köra utan airbag, utan bur och utan 4-punktsbälten?



Liksom inte så ofta man voltar, oftare airbagen används tror jag tongue

du får ju ändå inte använda 4/5/6-p bälten i trafiken, klassas som att köra utan bälte, så det är precis lika säkert i mina ögon.

& vill tillägga att det är en mkt påsmetad myt detta om att alltid taket viker sig när man slår runt.

040 RedLine
1 219 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
#14
KHRacing skrev:
BrajjAxx skrev:
Jag skall köpa riktiga stolar (sparco sprint) och 4-punktsbälten.

Bältena köper jag för att jag ska ta bort min airbag, eller vad tror ni är säkrast av:

Köra utan airbag, utan bur, men med 4-punktsbälten?
eller
Köra utan airbag, utan bur och utan 4-punktsbälten?



Liksom inte så ofta man voltar, oftare airbagen används tror jag tongue

du får ju ändå inte använda 4/5/6-p bälten i trafiken, klassas som att köra utan bälte, så det är precis lika säkert i mina ögon.

& vill tillägga att det är en mkt påsmetad myt detta om att alltid taket viker sig när man slår runt.

Ska använda de vanliga bältena samtidigt såklart smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

040 RedLine
1 219 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
#15
Men fundera på de, om man har riktiga 4-punkts och bur, då kan man ju typ inte dö big_smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
6 september 2010
#16
KHRacing skrev:
myran skrev:
.........massa text.........

Alla FIA godkända stolar funkar med 4punkt/6punkt. skulle tro att nästan 99% av alla orginalstolar inte gör det.

All FIA-stolar har inte uttag i sitsen för 6-p, annars var det rätt :-)

Värsta vad du ska va på mig wink

Vikta i frågan är iaf att stolsryggen ska vara konstruerad för att ta belastningarna som kan bli från bältet så den inte viker sig.

Även som du påpekar så är det inte så vanligt att taket tryckts in. Har faktiskt en bekant som voltat och tryckt inte taket på en CRX där taket faktiskt formade sig efter dom 2st sparco stolar som satt i bilen vilket förmodligen räddade hans liv.

Så en bra stol kan räcka långt men en halvbur är varken dyrt och ännu bättre. Trots allt våra egna liv det handlar om. Det kan nog vara värt mera än ett par tusen kronor smile

Skulle dok vilja hänvisa till SBF:s dokument och rekomendera att du utgår från deras anvisningar när det gäller montering.

http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Regler.pdf
I det dokumentet finns både information om hur du fäster bälte och stolar och även vinklar på bältet med mera.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

TBM Yamaz
199 Inlägg
7 september 2010
#17
BrajjAxx skrev:
KHRacing skrev:
BrajjAxx skrev:
Jag skall köpa riktiga stolar (sparco sprint) och 4-punktsbälten.

Bältena köper jag för att jag ska ta bort min airbag, eller vad tror ni är säkrast av:

Köra utan airbag, utan bur, men med 4-punktsbälten?
eller
Köra utan airbag, utan bur och utan 4-punktsbälten?



Liksom inte så ofta man voltar, oftare airbagen används tror jag tongue

du får ju ändå inte använda 4/5/6-p bälten i trafiken, klassas som att köra utan bälte, så det är precis lika säkert i mina ögon.

& vill tillägga att det är en mkt påsmetad myt detta om att alltid taket viker sig när man slår runt.

Ska använda de vanliga bältena samtidigt såklart smile

Ja, kör man i stan o ser farbror blå bakom sig så drar man på (vanliga) bältet, så stannar dom en "jahaa, va har vi här då?" så säger man bara, "4p-bälte för min egen säkerhet o vanligt bälte för du nt ska sätta dit mig".. dom kan ju knappast lacka för man e rädd om sitt liv:S och som nån annan skrev så är nt en halvbur speciellt dyrt, hittat byggsats för 1,5k och BrajjAxx äger på o svetsa så no problemas.

I värsta fall om man ska köra på ekonomi-räddning så kan man köpa mittbågen o förstärka den bak me två stag på sidan som går bak mot hatthyllan, det lär ju förstärka en del iaf. Allt beror ju på hur långt man vill gå. man kan ju sätta igång o svetsa halva bilen full me rör och sätta nät för sidorutor för att förhindra glassplitter i ögonen.. men de ju trots allt en stadsbil vi snackar om right?cool

Dreams are like rainbows... only idiots chase 'em
Min projekt-tråd finner du här: BMW E30, styling, interiör samt uppfräschning. - RALLYSTUK


Sök