3151
Sök

Montera "pysventil" på saab 900 s LTT -90

36 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
#1
Hur monterar jag pysventilen? Är det att sätta ett T kors på slangen som sitter på wastegaten som sedan går upp till turbon? Och på slangen som går "ner" från T korset montera pysventilen? Måste jag även skruva på tryckvakten?

Better than God \o/
1 883 Inlägg
8 september 2010
#2
Ajaj, farligt farligt.

Lätt att göra sönder motor, hoppas du har en riktig intercooler och en graderad, pålitlig, laddtrycksmätare?

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Better than God \o/
1 883 Inlägg
8 september 2010
#3
jonnielahti skrev:
varför ska du ha pysventil? det e bara skit! köp riktigt trim istället om du vill att det ska hålla!

App app app. tongue

Vad är "riktigt trim" till en og900 S?

Nu tar vi en sak i taget, kört med pystrim i 15år och gör man rätt kan det hålla rätt bra. De två saker jag nämnde ovan är dock förutsättningen... Till att börja med.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Smålänning
7 883 Inlägg
8 september 2010
#4
jonnielahti skrev:
varför ska du ha pysventil? det e bara skit! köp riktigt trim istället om du vill att det ska hålla!

Det är en LTT, så dne går att pysa smile

Men du ska veta vad du sysslar med, saabs FTT har APC som håller rätt på spikningar o sånt.

Dom är rätt högkompade för att vara turbobilar (9,0:1) och FTT kan hålla sig i schack med hjälp av APC.

Ska du pysa måste du har IC, och helst stora spridare och chipp, men då kan du ladda på bra. Sen är en bra laddtrycksmätare ett krav... Alltså inget billigt 199 kr skit...

För att behålla original livslängd bör du inte överstiga 1,2 bar, och detta förutsatt att du gjort ALLT rätt.

Får du till allt, går bilen som sjutton och är varvvillig och håller för i princip obegränsat med misshandel.

MEN! Ska du bara busa, så dra upp laddet till 1,8 bar, och se till att soppan räcker så går bilen som satan!

Men som sagt, tack vare det höga kompet bör du APC-konvertera för att vara safe...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Better than God \o/
1 883 Inlägg
8 september 2010
#5
Bra signatur där. smile
1,8 är dock att ta i, då ger turbon bara extrem värme och risken för spikningar är gigantisk.
Satsa på bättre flöde istället för högre ladd, högt ladd skapas ju just av dåligt flöde...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Smålänning
7 883 Inlägg
8 september 2010
#6
MrTurbo skrev:
Bra signatur där. smile
1,8 är dock att ta i, då ger turbon bara extrem värme och risken för spikningar är gigantisk.
Satsa på bättre flöde istället för högre ladd, högt ladd skapas ju just av dåligt flöde...

Ja men till buskörning wink

Den vi körde med 1,8-2,0 i ladd gick att koppla loss på fyran wink släppte på gaspådrag om det va blött big_smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Better than God \o/
1 883 Inlägg
8 september 2010
#7
Diffad låda, torr asfalt, bra sommardäck, 1,2 i ladd och hjulspinn i 120 är coolare och håller bättre. ;P

Hur som helst, en effektiv intercooler och laddtrycksmätare måste man ha innan man börjar experimentera med ladd.

Man kan även justera in wastegatestången några varv samt lägga på en extra fjäder för att hindra wastegate att stänga för tidigt.
Senast redigerat av MrTurbo (8 september 2010)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)


Sök