2486
Sök

Hjälp, att få ut max effekt av 2 basar med ett monoblock.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 juni 2010
Och om du vill få ut max så är det parallellkoppling som gäller, punkt slut!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 035 Inlägg
20 juni 2010
Kollat på mina videos?? Kan någon kolla på dem och säga vad ni tycker om ljudet?? Skulle va schysst!

Biljudsveteran sen 1984!

21 juni 2010
Trådstartare
jo det vet jag, men bästa är då att parallellkopplas så ja får ner ohmen så mycket det går för att ja får mer effekt då? och hur är det med basarna om dom är gjorda för 4 eller vad menar dom?

7 274 Inlägg
21 juni 2010
MartinWiktorsson skrev:
jo det vet jag, men bästa är då att parallellkopplas så ja får ner ohmen så mycket det går för att ja får mer effekt då? och hur är det med basarna om dom är gjorda för 4 eller vad menar dom?

Basarna ligger på 4 ohm styck.
Om du ska koppla in bägge så blir belastningen mot steget antingen 2 eller 8ohm beroende på hur du kopplar.
2ohm ger mycket mer effekt än 8ohm.

3 466 Inlägg
21 juni 2010
Grundläggande elektronik:
Ohm är  enheten som impedans(motstånd) mäts med. En högtalare brukar ha en eller 2 talspolar med impedans på 2,4 eller 8ohm.

Ett slutsteg är en förstärkare som förstärker stereoljudet och ju mindre motstånd du kopplar på den, desto mer kan den förstärka signalen. Blir motståndet för lågt kommer strömmen rusa för snabbt igenom stegets komponenter som blir överhettade och bränns.

Om du seriekopplar 2st 4ohms motstånd kommer motståndet dubblas eftersom strömmen ska ta sig igenom dubbla motståndet.
Om du parallellkopplar så har strömmen 2 vägar att ta, alltså delar du upp strömmen på  2 håll och motståndet blir halverat.
Alltså blir det 4gånger "lättare" för förstärkaren att mata ut ström i en parallellkopplad krets och du kommer få ut närmare 4ggr så mycke effekt i 2ohm som i 8 ohm, förutasatt att ditt steg klarar belastas med 2ohm.

Dock kommer steget förlora kontroll ju lägre lastat det är och har du ett billigt steg kan ljudet bli dåligt om du lastar ner det till max.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

2 035 Inlägg
10 september 2010
Har nu ett batteri i motorrummet.

Ska koppla in ett i skuffen.

Hur gör jag??  batteri 1 = det i motorrummet. batteri 2 det i skuffen.

är detta rätt:

+ från batteri 1 till + på batteri 2

- på batteri 2 till jord/chassi

- på batteri 2 till distrubitionsblock sen vidare till stegen?

+ på batteri 2 till säkringsblock

kan jag göra såhär??

Biljudsveteran sen 1984!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
10 september 2010
+ Från batteri 1 -> säkring ->kabel ->säkring -> + på batteri 2.
- På batteri 1 -> jord i karossen. - På batteri 2 -> jord i karossen.

+ från batteri 2 -> + på steget. - på steget -> jord.

Man kan även dra jordkablar mellan batterierna om man inte har någon bra jordpunkt bak i bilen (jag gjorde så i Expressen).

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

2 035 Inlägg
10 september 2010
tack så mycket. svar från en som vet.
SM snart du vet. måste ha mera ström.

Biljudsveteran sen 1984!

Sök