3346
Sök

Volvo 740 b230f tändningsfel?

60 Inlägg
12 september 2010
Trådstartare
#1
hej jag har en volvo 740 gl b230f motorn, jag var ute och körde i dag då jag la märke till att den kändes ovanligt trött. började felsöka litegran och efter ett tag kom jag fram till att tändningen har ändrat sig själv så den står på ca 10 - 15 minus ungefär och jag ställde den för inte så länge sen på 14 grader före.


fördelarn är kvar i samma läge, den har inte vridit sig nånting.
kamremen är rätt kuggad och jag har även testat byta fördelare


någon som vet vad det kan vara?

den som aldrig gör misstag kör inte nog nära gränsen! ;)

562 Inlägg
12 september 2010
#2
volvo____ skrev:
hej jag har en volvo 740 gl b230f motorn, jag var ute och körde i dag då jag la märke till att den kändes ovanligt trött. började felsöka litegran och efter ett tag kom jag fram till att tändningen har ändrat sig själv så den står på ca 10 - 15 minus ungefär och jag ställde den för inte så länge sen på 14 grader före.


fördelarn är kvar i samma läge, den har inte vridit sig nånting.
kamremen är rätt kuggad och jag har även testat byta fördelare


någon som vet vad det kan vara?

hur har du kommit fram till att tändningen har ändrat sig själv då?

9-5 Aero Sedan -05

60 Inlägg
12 september 2010
Trådstartare
#3
micke-opel skrev:
volvo____ skrev:
hej jag har en volvo 740 gl b230f motorn, jag var ute och körde i dag då jag la märke till att den kändes ovanligt trött. började felsöka litegran och efter ett tag kom jag fram till att tändningen har ändrat sig själv så den står på ca 10 - 15 minus ungefär och jag ställde den för inte så länge sen på 14 grader före.


fördelarn är kvar i samma läge, den har inte vridit sig nånting.
kamremen är rätt kuggad och jag har även testat byta fördelare


någon som vet vad det kan vara?

hur har du kommit fram till att tändningen har ändrat sig själv då?

för att fördelarn inte har vridit sig nånting och att kamremen inte har kuggat om

den som aldrig gör misstag kör inte nog nära gränsen! ;)

562 Inlägg
12 september 2010
#4
volvo____ skrev:
micke-opel skrev:
volvo____ skrev:
hej jag har en volvo 740 gl b230f motorn, jag var ute och körde i dag då jag la märke till att den kändes ovanligt trött. började felsöka litegran och efter ett tag kom jag fram till att tändningen har ändrat sig själv så den står på ca 10 - 15 minus ungefär och jag ställde den för inte så länge sen på 14 grader före.


fördelarn är kvar i samma läge, den har inte vridit sig nånting.
kamremen är rätt kuggad och jag har även testat byta fördelare


någon som vet vad det kan vara?

hur har du kommit fram till att tändningen har ändrat sig själv då?

för att fördelarn inte har vridit sig nånting och att kamremen inte har kuggat om

Det kan finnas andra orsaker till att bilen känns trött. Exakt vad menar du med att tändningen står på 10-15 minus? Efter övre dödpunkt eller, då skulle inte bilen gå överhuvudtaget.

9-5 Aero Sedan -05

60 Inlägg
12 september 2010
Trådstartare
#5
micke-opel skrev:
volvo____ skrev:
micke-opel skrev:
hur har du kommit fram till att tändningen har ändrat sig själv då?

för att fördelarn inte har vridit sig nånting och att kamremen inte har kuggat om

Det kan finnas andra orsaker till att bilen känns trött. Exakt vad menar du med att tändningen står på 10-15 minus? Efter övre dödpunkt eller, då skulle inte bilen gå överhuvudtaget.

ja efter övre dödpunkt. och jo den går visst, alla volvo motorer jag skruvat i går då nästan hur fan man än vrider tändningen

den som aldrig gör misstag kör inte nog nära gränsen! ;)

562 Inlägg
12 september 2010
#6
volvo____ skrev:
micke-opel skrev:
volvo____ skrev:

för att fördelarn inte har vridit sig nånting och att kamremen inte har kuggat om

Det kan finnas andra orsaker till att bilen känns trött. Exakt vad menar du med att tändningen står på 10-15 minus? Efter övre dödpunkt eller, då skulle inte bilen gå överhuvudtaget.

ja efter övre dödpunkt. och jo den går visst, alla volvo motorer jag skruvat i går då nästan hur fan man än vrider tändningen

Jaha okej. Varför inte kolla felkoder?

Du kanske har ett givarfel, vakuumläcka eller annat fel som får lambdan att reglera för mycket.

9-5 Aero Sedan -05

60 Inlägg
12 september 2010
Trådstartare
#7
micke-opel skrev:
volvo____ skrev:
micke-opel skrev:
Det kan finnas andra orsaker till att bilen känns trött. Exakt vad menar du med att tändningen står på 10-15 minus? Efter övre dödpunkt eller, då skulle inte bilen gå överhuvudtaget.

ja efter övre dödpunkt. och jo den går visst, alla volvo motorer jag skruvat i går då nästan hur fan man än vrider tändningen

Jaha okej. Varför inte kolla felkoder?

Du kanske har ett givarfel, vakuumläcka eller annat fel som får lambdan att reglera för mycket.

tror inte det går att kolla felkoder på min, jag har då inga såna uttag iaf.

den som aldrig gör misstag kör inte nog nära gränsen! ;)

60 Inlägg
12 september 2010
Trådstartare
#8
glömde skriva att det går inte att vrida fördelarn ens över 0 grader som det är nu, men däremot om man gängar ut skruvarna helt och tar bort dom så går det vrida så att tändningen blir rätt och då går den som den ska. vill bara veta vad det är som gör att det blir så

den som aldrig gör misstag kör inte nog nära gränsen! ;)


Sök