3602
Sök

Ombyggning av Volvo 245 -88 (motor, drivlina, chassi) -> Set-up?

42 Inlägg
14 september 2010
Trådstartare
#1
Håller på att köpa in delar till att bygga om min Volvo 245 -88 i vinter. Har köpt lite delar tidigare, egentligen mest på måfå, utan att ha hum om sakerna. Var dock innan jag fann forumet att läsa upp mig på  =/ 
Siktar på 300 körbara, hållbara hästar med mycket vrid. Drivlina som håller för härjning och hård körning, och bromsar som klarar av att hantera hästarna.


Motor; inköpt Mahle H profil och Mahle smidda kolvar (10 000kr) utan att veta vilken typ av motor jag skulle bygga. Verkar vara originalmåtten på en b230 sugmotor. Köpt ganska extrem 398 topp med A kam och mycket större ventiler och portning (12 000kr) också här utan att veta om jag ens skulle bygga turbo eller sugmotor.

-> Det som återstår är då val av motor (FB, FK, FT), eventuellt eftermarknadssprut/tändning, spridare, LMM (Tack Sharky för lektion) och bränslepump av det jag kan se som relevant.  1. Förslag på set up?  En tanke är att välja en FK med oljekylda kolvar och montera 2mm kopparpackning för lägre komp med kolvarna och toppen jag redan har...

Drivlina; inte köpt ngt än, förutom Aussie Locker diff inmat till bakaxeln. Sitter M47 original, går ut ifrån att det är för klent..?
2. Har volvo ngt som håller eller är det ZF/getrag som gäller, och är det då fortfarande volvo kopplingar?

Chassi; Köpt Bilstein Fjädrar och Bilstein Dämpare  (7000kr) som borde sitta fint. Vurderar att byta alla bussningar och köpa stabilisatorstag fram och bak och ev. mellan stötdämpartornen, då jag har sett andra gjort det. 3. Men vad uppnår man egentligen med det, och är det nödvändigt?


Anledningen att jag skriver om det här är pga bristande kunskaper om mekande. Har läst igenom många trådar om b230 motorer här på garaget, men frågar nu om lämpligt uppsätt då jag redan "spillt mjölken" med att köpa dyra delar jag inte visste/vet hur dom lämpar sig.



Visionen är en lite mer påkostad version av nedanstående set-up
Citat från Thomas_H
ang. byggning av 300-350hk B230FT ;

On topic:
18T/19T med vinklat avgashus
Annan kam
Portad topp eller 531
större intercooler
712 tryckplatta
större bränslepump
R-spridare
Mappning!!!
Nått åt det hållet så fixar man 300hk i en B230FT.
Förutsatt att man har en nyare FT motor med dom grövre stakarna.

.
.
Tacksam för svar


10 287 Inlägg
14 september 2010
#2
Känner du Ante Karlsson?

http://forum.savarturbo.se/profile.php? … 04163db6aa

Där har du en du kan snacka med på hemmaplan.

/Göran

VidarM skrev:
Anledningen att jag skriver om det här är pga bristande kunskaper om mekande. Har läst igenom många trådar om b230 motorer här på garaget, men frågar nu om lämpligt uppsätt då jag redan "spillt mjölken" med att köpa dyra delar jag inte visste/vet hur dom lämpar sig.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök