2502
Sök

Volvo 240 -75 Busbils projekt! Sakta ihopsättning

579 Inlägg
1 september 2010
#81
Verkar flyta på fint, lycka till med projektet nu wink


98 Inlägg
2 september 2010
Trådstartare
#82
P--JawZ--K skrev:
Verkar flyta på fint, lycka till med projektet nu wink

Går segt men ska försöka hålla i nu innan det blir för kallt smile trevligt att folk från ens egen stad hittar hit också wink
Senast redigerat av Fritteboy (2 september 2010)

2 419 Inlägg
2 september 2010
#83
Fritteboy skrev:
P--JawZ--K skrev:
Verkar flyta på fint, lycka till med projektet nu wink

Går segt men ska försöka hålla i nu innan det blir för kallt smile trevligt att folk från ens egen stad hittar hit också wink

yikes har jag missat nått? är du från arvika? tongue


579 Inlägg
2 september 2010
#84
Fritteboy skrev:
P--JawZ--K skrev:
Verkar flyta på fint, lycka till med projektet nu wink

Går segt men ska försöka hålla i nu innan det blir för kallt smile trevligt att folk från ens egen stad hittar hit också wink

Ja samma här, måste få tag på en svets så jag kan svetsa ihop bil jäveln min. Vet allt för jävla väl hur det är å skruva i kylan. Säger dä samma wink


98 Inlägg
2 september 2010
Trådstartare
#85
strandberg31 skrev:
Fritteboy skrev:
P--JawZ--K skrev:
Verkar flyta på fint, lycka till med projektet nu wink

Går segt men ska försöka hålla i nu innan det blir för kallt smile trevligt att folk från ens egen stad hittar hit också wink

yikes har jag missat nått? är du från arvika? tongue

Japp det är jag tongue

Ja samma här, måste få tag på en svets så jag kan svetsa ihop bil jäveln min. Vet allt för jävla väl hur det är å skruva i kylan. Säger dä samma wink

Skulle också vilja ha en egen svets vore inte helt fel:P

98 Inlägg
2 september 2010
Trådstartare
#86
Så slänger jag in lite bilder också smile

Nästa gång vet jag att det blir en riktig motorlyft för det var jobbigt att göra det på 2 personer så som vi hade motorn nu.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134956/988158_051b3x.jpg

men ingenting är omöjligt wink
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134956/988163_h3h4vh.jpg

Skulle nog ha slipat rent motorutrymmet och få på färg. men blir inte mycket plåtarbete detta året utan vill bara få igång den och se så det lirar. blir total rostlagning + lackering nästa år förhoppningsvis.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134956/988165_foldhq.jpg

Rent var det inte här inte lol
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134956/988168_66l5ag.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134956/988170_4j606k.jpg

Och en liten bild på MS-boxen
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134956/988171_q3g0qu.jpg


Orkade inte pilla något mer idag förhoppningsvis har jag ett par timmar över imorgon så kanske man kan få dit växellådan, blir en m45 till att börja med, inte vad jag räknat med men blir som det blir när den ryker blir det troligen m90.

Sitter och väntar på polerad remskiva till vattenpumpen och remskivan på vevaxeln och då monterar jag allt i framänden på motorn.

579 Inlägg
2 september 2010
#87
Gött å se motorn på sin rätta plats smile. Dock blir jag lite skeptisk på grenröret. Kommer bli tajt och många böjar med tryckrören va jag ser på bilderna för tillfället åtminstone, men du kommer få fin plats för en downpipe så +/- där. Men det lär ju funka bättre än 740-grenröret jag kör på tongue. Värre strypt grenrör får man nog leta efter wink

Och ja en svets är ett måste ifall man håller på med bilar, å tyvärr är de inte billiga ifall man ska ha en riktig och pålitlig svets.


98 Inlägg
3 september 2010
Trådstartare
#88
Ja grenröret var ett av mina mindre bra köp, var tvungen kapa i flänsen borra upp hålen till pinbulltarna då det inte passade och nu måste jag korta av skruvarna till turbon för att kunna sätta fast den så jao inte direkt nöjd med det. Får lära mig att snickra ett eget när det är dags att byta

579 Inlägg
3 september 2010
#89
Det är väl typ samma som kl-racing, å några andra webbutiker har eller? Det blir i alla fall en "Bling-Bling" faktor med detta grenrör dock wink

Det svåra är inte att sätta ihop ett, det är hur man ska gå till väga med att dra rören, så att säga. Och ifall du kan TIG svetsa är det ett + i kanten. Men kolla dessa länkar vetja så ser du hur man går till väga för att bygga ett typ exempel bara. Och hur olika grenrören kan se ut.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=19515
http://www.sdsefi.com/techheader.htm


98 Inlägg
4 september 2010
Trådstartare
#90
aa är det från kl-racing. och tigen har jag kört så det bör inte va något problem. Är just precis som du säger att det är hur rören är dragna som jag har undvikit att tänka på tongue Tackar för länkarna får försöka tänka till något snyggt framöver big_smile

579 Inlägg
4 september 2010
#91
Ok, varsågod. Tror inte du kommer få några problem dock. Verkar att kunna dina saker smile
För att få plats samtidigt som du får ett bra flöde, skulle jag göra nåt liknande som bilderna 3 å 4 på sävarturbo länken. Tror det grenröret var gjort för 240/740 å 940, ej säker dock.

I alla fall, lycka till med fortsatt trim å renovering big_smile

EDIT: Också måste jag jämnt fråga vad du använde för färg till blocket? Ska snart lacka om mitt block, efter jag fått bort den gamla färgen förstås.
Senast redigerat av P--JawZ--K (4 september 2010)


98 Inlägg
4 september 2010
Trådstartare
#92
Hehe kan inte så mycket ser nog ut som jag kan mer än jag gör.

Färgen jag körde med hittade jag på ok och hette motorfärg vanlig sprayburk tongue kan kolla namn och tillverkare när jag är vid bilen nästa gång

579 Inlägg
5 september 2010
#93
Har ju gått bra hittills så wink

A ok tack, bra då vet jag smile. Namn å tillverkare behövs ej. Ville bara veta vad färgen var anpassad för och ifall du använde sprayburk eller färgspruta.


98 Inlägg
11 september 2010
Trådstartare
#94
Tjenare nu brister det i erfarenhet/kunnande så frågar efter hjälp smile

Tänkte inte så mycket på kompsänkningen när jag sätta ihop motorn,då jag tog 531 toppen från 940 turbo med lite urgröpt i förbrännignsrummen. så en riktigt kompsänkning gör man den på toppen? och isåfall kanske jag slipper riva isär motorn? för har inte råd att fixa en riktig kompsänkning nu utan uppstart som ska komma först, så tänkte slänga in en extra packning om det nu är ett måste!

Väldigt Tacksam för svar smile
Senast redigerat av Fritteboy (11 september 2010)

579 Inlägg
11 september 2010
#95
Toppen kan du inte göra nå värst mycket kompsänkning med, ifall du inte gör en hemisfärisk förbränningskammare (oval/rund, ska dock helst användas av toppar med centrerat tändstift. Som 16v toppen). Men det gör så att du får en dålig squish area, vilket i sin tur ger en mindre turbulens/swirl när kolven går upp och ner. Sämre turbulens/swirl effekt = sämre förbränning = mindre effekt. Ungefär nåt sånt.

Det du ska göra istället är att svarva/fräsa ner kolv toppen lite grann. Efter du har räknat ut hur kompressionsförhållandet är, så du kan börja med att ta bort mm för mm på kolvtoppen och se skillnaden. Och sen välja hur mycket du ska ta bort för att komma till det kompressionsförhållandet du vill ha.

Ifall du inte har råd/tillgång till svarv/fräs, eller vet hur man svarvar/fräser. Kan du ta en lamellslip skiva och slipa ner kolvens skål. Efter du har räknat ut hur mycket du ska ta bort för att få ner kompet från t,ex; 10:1 till en 8.5:1. Men du måste vara väldigt noga och ta dig tid med slipningen.Det är nog bra ifall du har ett par test kolvar liggnas och slipar på dem ett litet tag, så att du vet hur du ska gå till väga för att få en bra nedslipning.

Annars kanske jag kan hjälpa dig med svarvningen av kolvar, har tillgång och bra erfarenhet av svarvning. Och skulle nog kunna fixa det för endast fraktsumman fram och tillbaks av kolvarna. Ifall du har lust det vill säga tongue.

Länk till hur du räknar ut kompressionsförhållandet -> http://www.stahlmotor.se/Teknik/Kompres … ssion.html

Länk till olika typer av förbränningskammare och lite info om dem -> http://translate.google.se/translate?js … %2F585.cfm
Senast redigerat av P--JawZ--K (11 september 2010)


98 Inlägg
11 september 2010
Trådstartare
#96
Där fick jag lite läsning och lite mer förstående big_smile tackar så mycket! Vad tycker du, är det värt/ett måste att riva ner motorn så du får svarva lite eller ska man vänta? ska ju byta upp mig till h-profil stakar innan sommaren troligtvis. Vore perfekt att få hjälp av nån med lite mer erfarenhet har bara kört svarven ett fåtal gånger på skolan

Har ju även tänkt på att köra E85 lite och då har jag hört det inte är så noga med kompsänkningen för E85 ska ha högre.
Senast redigerat av Fritteboy (11 september 2010)

579 Inlägg
11 september 2010
#97
Varsågod för all del smile Det är ju "bara" toppen som ska av, oljetråget och sen av med vevstakarna. Och en riktigt nersvarvad kolv håller längre än dubbla packningar wink Men det beror ju på hur fort du har tänkt att få i en fungerande motor, som du kan köra runt med. Och ifall du ska byta till ett par värre vevstakar vid ett senare tillfälle, så kan du vänta och testa med dubbla packningar först och se hur det går.

Alltså hänger allt på hur fort du har tänkt/vill att motorn ska va klar. Testa alla lösningar billigast först och gå uppåt. Det gör alltid jag för att få min egna uppfattning om "du får vad du betalar för" Inte alltid det stämmer. 4000kr + 1-2 timmar av skruving och jag hade en turbo förgasare 240 som drog en 855 GLT 2.5 med 170 hk (sug HK). När jag körde hem den efter köpet gjorde den bara 60 km/h i toppfart, efter skruvningen 195-205 big_smile. Och det var första gången jag hade en motor med turbo samt förgasare som jag har skruvat på, och hade bara downpipen som avgassystem tongue.

E85 löser inte alla dina problem tyvärr sad, har testat med 95, 98, 50/50-70/30 98/E85 och ren E85 hjälpte inte så mycket som jag hade trott. Men testa själv också vetja det ger olika resultat, tack vare att ingen är direkt unik wink.

Sen ifall du bestämmer dig för svarvning och skickar dem till mig, kolla upp vilken dimension dem har. Står på blocket på sidan av varje cylinder, eller på varje kolv topp markerat med en stor bokstav C, D, E eller G. Ifall vi har lika dimensioner kan jag svarva mina egna och skicka iväg dem så det går fortare, eftersom jag ändå tänkt göra det själv så.

Det finns dock ett till alternativ med, men kräver en planing av toppen med 1.5 mm. Då tar du kolvarna från en K-motor (vilket har en djupare skål samt urfäst för ventiler) och monterar dem i motorn med den planade toppen. Då får du 8.5:1 i kompressionsförhållande. Det är nånting jag har gått och funderat på ett tag, ge och med att jag har både en B230K och B230A motor liggnas.


98 Inlägg
14 september 2010
Trådstartare
#98
Tanken är ju att jag ska få igång den så fort so möjligt. Verkar som jag kan få en hel del mer tips av dig då du verkar veta vad du håller på med smile

Blir iallafall dubbla packningar till att börja med så får jag hoppas du kan hjälpa mig vid ett senare tillfälle wink

579 Inlägg
14 september 2010
#99
Ja det finns lika många lösningar som det finns delar wink

Ok, kör på vetja smile. Ifall du kollar i Volvos AT-sats manual, så har Volvo kört med dubbla packningar vid officiell turbokonvertering av deras motorer tongue



Sök