3233
Sök

Året runt hjul eller en varsin uppsättning av vinter och sommar?

831 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
#1
Då jag vill ha dom gråa BBS fälgarna även på vintern och inte hittat ytterliggare en uppsättning börjar jag fundera på om jag ska sätta på året runt däck istället för att köra en uppsättning av varje. Hur kör ni på era bilar? Fungerar året runt däcken bra?

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
13 september 2010
#2
Åretrunt däck är kassa på både vintern och sommaren.

Kör 2 uppsättningar eller kräng om däcken inför varje säsong.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

3 259 Inlägg
13 september 2010
#3
Funkar ju att köra på dubbfria vinterdäck på sommaren, dock så är dom halare än sommardäck på sommaren vid tex blöt vägbana, sen slits dom ju mycket mer på sommaren än sommardäck då dom är mycket mjukare i gummit! Det bästa är ju att kränga av och på vid sommar och vinter men dubbfria fungerar på sommaren om man är medveten om dom lite sämre egenskaperna och anpassar körstilen efter det!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

4 001 Inlägg
13 september 2010
#4
Finns inga åretruntdäck, det finns sommardäck och vinterdäck, vinterdäck finns det odubbade och dubbade.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

3 121 Inlägg
13 september 2010
#5
Kör du friktionsdäcken på sommaren kommer de vara i princip värdelösa när vintern närmar sig även om mönsterdjupet är ok. Antar att det beror på att de blir lite överhettade när man kör dem hårt på varm vägbana.


831 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
#6
Allright då skiter jag i "året runt däcken" och kör vanligt. Får försöka leta vidare efter BBS fälgarna, men snart är det ju dags att byta.

Odubbat eller dubbat då?

2 182 Inlägg
13 september 2010
#7
CrilleD skrev:
Allright då skiter jag i "året runt däcken" och kör vanligt. Får försöka leta vidare efter BBS fälgarna, men snart är det ju dags att byta.

Odubbat eller dubbat då?

Beror på vart du kör, än så länge så är dubbat bättre på vägar där det bildas ren is.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

2 266 Inlägg
13 september 2010
#8
I uppsala trakten är de väl mycke saltade och blöta vägar, åker du mycke asfalt? så kan jag rekommendera dubbfritt, är de mycke varierande underlag som snötäckta vägar, ut på en is och sladda av sig lite så är de dubbat fint.

svetsdiff !!!

Smålänning
7 883 Inlägg
13 september 2010
#9
Kör dubbfritt om du har FWD/RWD med antisladd/antispinn och mest kör stora vägar..

Dubbat om du har RWD utan antispinn/antisladd och mnest kör "bonnavägar".

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

7 274 Inlägg
13 september 2010
#10
twin_cam skrev:
Kör dubbfritt om du har FWD/RWD med antisladd/antispinn och mest kör stora vägar..

Dubbat om du har RWD utan antispinn/antisladd och mnest kör "bonnavägar".

Skulle nog säga tvärtom faktiskt ang. vägarna.
Bonnavägar blir inte lika nerplogad och polerade av alla bilar så där klarar man sig mycket bättre utan dubb.

Förra vintern var E4an den halaste vägen jag någonsin har kört på...


3 259 Inlägg
14 september 2010
#11
Mycket snö = dubben har ingen effekt!

Mycket is = dubben har mycket effekt!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

82 Inlägg
14 september 2010
#12
Köper man bra dubbfria så är det ärligt talat fjantigt bra grepp på vinterunderlag snö som is. iaf på caddyn. går knappt att handbromssladda med den på. smile vet dock inte vad det är för däck. vet bara att märket är michelin.


7 274 Inlägg
15 september 2010
#13
Pryllan skrev:
Köper man bra dubbfria så är det ärligt talat fjantigt bra grepp på vinterunderlag snö som is. iaf på caddyn. går knappt att handbromssladda med den på. smile vet dock inte vad det är för däck. vet bara att märket är michelin.

På ren is har du inte bra grepp. Så enkelt är det.


1 067 Inlägg
15 september 2010
#14
Dubbdäck har bättre grepp på vinterväg.. Is som snö..

På ren asfalt kan dubbdritt ha kortare bromssträcka.

Dubbfritt är ingen hit i norra sverige iaf..   Om du inte nu bara kör E4an


2 656 Inlägg
15 september 2010
#15
Brains skrev:
twin_cam skrev:
Kör dubbfritt om du har FWD/RWD med antisladd/antispinn och mest kör stora vägar..

Dubbat om du har RWD utan antispinn/antisladd och mnest kör "bonnavägar".

Skulle nog säga tvärtom faktiskt ang. vägarna.
Bonnavägar blir inte lika nerplogad och polerade av alla bilar så där klarar man sig mycket bättre utan dubb.

Förra vintern var E4an den halaste vägen jag någonsin har kört på...

skriver under på att e4an va bland de halaste jag kört ! :p



Sök