Hej, är ny på forumet och detta är mitt första inlägg.
Har en Mercedes CLK 230 årsmodell 99. Färgen är något som heter "midnattsblå", vilket är en mörk mörk blå-nästan svart, något skimrande metallic...
Det har nu dykt upp rost på några ställen och jag vill åtgärda detta fortast möjligt.
Jag har rost runt samtliga skärmar och lacken har där spruckit upp lite smått. Har några bubblor längst ner vid kanten på båda dörrarna och samma sak på motorhuven längst ner precis ovanför strålkastaren. Har även en liten skada under bensinlocket på ca 5x5mm som fått rost i sig. Vill även fixa några stenskott på huven.
Har kollat med många olika bilfirmor, rostskyddsfirmor osv... har förstått att det bästa är att byta ut plåt eftersom rost alltid kommer tillbaks förr eller senare... Att lämna in bilen med mina skador blir för dyrt för mig så har tänkt att försöka fixa det själv...
Har läst på lite forum och olika guider... skriver upp ungefär det jag tänk göra så får ni gärna komma med tips hur det blir så bra som möjligt... samt ropa till om jag har fått något helt om bakfoten...
1) Blästra
Tänkte köpa en blästerpistol på jula eller någon liknande affär för ca 100-200kr. Får låna en kompressor av någon, sen punktblästra de drabbade områdena. Förstått att man verkligen ska se till att all rost försvinner helt och vara riktigt nogrann i detta moment.
Var hittar man sand till blästraren? Finns det olika sorters sand? Hur doserar man den så att mängden sand blir lagom?
Några andra tips gällande blästring?
2) Grundfärg
Maskera lister ordentligt, rengöra med t-sprit, sen använda grundfärg.
Tips på grundfärg som man skall använda? Kom gärna med länkar...
Ska man maskera ut området man ska måla grundfärg med eller spraya och försöka "tona ut" ?
Hur många lager skall man köra? Ska man polera emellan lagerna?
3) Orginalfärg
Eftersom jag har en lite udda färg undrar jag hur jag bäst skall få så lite nyansskillnader som möjligt?
Skall jag försöka hitta färgkoden och beställa? Beställer man då från mercedes, eller varitfrån hittar jag färgen? Eller skall man åka med bilen någonstans och be dem blanda färg åt en? Tänker att lacken på min bil måste slitits lite efter 11år och blivit solblekt osv...
Vad ska man räkna med att betala för färg? Får man färg till airbrush eller på burk? Ungefär hur mycket färg kan tänkas att jag behöver?
Har förstått att jag ska spraya många tunna laget för att förhindra rinn?
4) Putsa upp
Polera ut skarven och få bort färgdamm och liknande.
Sist avsluta med polish...
Några tips på medel att använda?
I vissa forum har jag läst att man skall anvädna klarlack och vissa säger att man ska skita i det.... vad gäller? När isåfall kör man med klarlacken? Sist efter orginalfärgen ?
Vore väldigt tacksam för lite hjälp och lite mer info till en nybörjare
Har en Mercedes CLK 230 årsmodell 99. Färgen är något som heter "midnattsblå", vilket är en mörk mörk blå-nästan svart, något skimrande metallic...
Det har nu dykt upp rost på några ställen och jag vill åtgärda detta fortast möjligt.
Jag har rost runt samtliga skärmar och lacken har där spruckit upp lite smått. Har några bubblor längst ner vid kanten på båda dörrarna och samma sak på motorhuven längst ner precis ovanför strålkastaren. Har även en liten skada under bensinlocket på ca 5x5mm som fått rost i sig. Vill även fixa några stenskott på huven.
Har kollat med många olika bilfirmor, rostskyddsfirmor osv... har förstått att det bästa är att byta ut plåt eftersom rost alltid kommer tillbaks förr eller senare... Att lämna in bilen med mina skador blir för dyrt för mig så har tänkt att försöka fixa det själv...
Har läst på lite forum och olika guider... skriver upp ungefär det jag tänk göra så får ni gärna komma med tips hur det blir så bra som möjligt... samt ropa till om jag har fått något helt om bakfoten...
1) Blästra
Tänkte köpa en blästerpistol på jula eller någon liknande affär för ca 100-200kr. Får låna en kompressor av någon, sen punktblästra de drabbade områdena. Förstått att man verkligen ska se till att all rost försvinner helt och vara riktigt nogrann i detta moment.
Var hittar man sand till blästraren? Finns det olika sorters sand? Hur doserar man den så att mängden sand blir lagom?
Några andra tips gällande blästring?
2) Grundfärg
Maskera lister ordentligt, rengöra med t-sprit, sen använda grundfärg.
Tips på grundfärg som man skall använda? Kom gärna med länkar...
Ska man maskera ut området man ska måla grundfärg med eller spraya och försöka "tona ut" ?
Hur många lager skall man köra? Ska man polera emellan lagerna?
3) Orginalfärg
Eftersom jag har en lite udda färg undrar jag hur jag bäst skall få så lite nyansskillnader som möjligt?
Skall jag försöka hitta färgkoden och beställa? Beställer man då från mercedes, eller varitfrån hittar jag färgen? Eller skall man åka med bilen någonstans och be dem blanda färg åt en? Tänker att lacken på min bil måste slitits lite efter 11år och blivit solblekt osv...
Vad ska man räkna med att betala för färg? Får man färg till airbrush eller på burk? Ungefär hur mycket färg kan tänkas att jag behöver?
Har förstått att jag ska spraya många tunna laget för att förhindra rinn?
4) Putsa upp
Polera ut skarven och få bort färgdamm och liknande.
Sist avsluta med polish...
Några tips på medel att använda?
I vissa forum har jag läst att man skall anvädna klarlack och vissa säger att man ska skita i det.... vad gäller? När isåfall kör man med klarlacken? Sist efter orginalfärgen ?
Vore väldigt tacksam för lite hjälp och lite mer info till en nybörjare
0
0
0
0