2681
Sök

Hårdrock & Metal

14 Inlägg
16 november 2006
Trådstartare
Vill ha lite tips från er som e inne i det mycket....

Jag lyssnar inte på dunka dunka skit (enl. min mening då) utan jag vill ha grym och brutal METAL istället... finns det några spec. tillverkare alt. högtalar serier som e mer lämpade för detta syftet och samma fråga gäller för förstärkare...

Just nu kör jag med MDS 4" fram och 6x9" bak i hatthyllan och ingen förstärkare ... personligen tycker jag det e bra tryck i dom högtalarna men jag har ju aldrig kört nåt annat så ....

Tanken e att jag ska upgradera till 1x12" bas alternativt 2x10" basar i bagaget, hatthyllan har jag väll fortfarande planerat och ha 6x9" bara och fram vill jag nog ha lite mer än bara 4" kanske dubbla 4" fram samt diskant.

Tips och råd är mycket välkommna...
OBS! jag har tänkt köra rellativt ekonomiskt så allt för dyra lösningar kommer det inte bli.

757 Inlägg
16 november 2006
när jag bytte mina sunkiga gas 6x9or så bytte jag ut dom till ett par JBL T-595.
var nog de bästa köpet jag gjort. spelar oxå mest metal och dom lämpar sig bra till de mesta man kna spela i musikväg tycker iaf jag smile kör JBL T-595 på ett slutsteg med eftersom huvudenheten inte skulle orka driva den tillfredställande.
JBL T-595 spelar ut min 10" gas smile isej gas är ju inga värsting (man får det man betalar för)

14 Inlägg
16 november 2006
Trådstartare
Jag köpte "MDS Classic Audiophile" 4" & 6x9" när jag köpte för över ett år sen har ingen förstärkare och måste faktiskt säga att jag kan dra på grymt med det utan en förstärkare.

har kollat lite på mutants högtalare/basar, nån som har nån erfarenhet av dom ?

föresten har du nån sida till JBL högtalare ?

10 287 Inlägg
16 november 2006
Allvarligt Azazel....hur svårt är det att hitta tex www.brl.se och skriva in "jbl" i deras sökfält.

Eller titta på www.prisjakt.nu och klicka fram "bilstereo, basar" och hitta :
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=314

Lite får du göra själv ;-)

/Göran

azazel skrev:
föresten har du nån sida till JBL högtalare ?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

14 Inlägg
16 november 2006
Trådstartare
Tänkte han kanske hade en bra sida han ville dela med sig... har kollat runt på BRL´s sida själv med.... :p

533 Inlägg
16 november 2006

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
16 november 2006
Du ska köra dubbla 10" istället för en 12" då 10"orna är rappare och ger då bättre respons vid snabba dubbelkaggslåtar (typ Amon Amarth - Sound of the Eight Hooves).
Dock funkar det ju självklart med fetare högtalare, men då får du punga ut mera för att få bra grejjer som inte sackar efter för mycket.
Har en polare som kör med RF Power 15" och den hann med rätt bra, men det blir lite konstigt med allt för fet bas i hårdrock, det ska inte vara så överdrivet mycket bas.

14 Inlägg
16 november 2006
Trådstartare
Om jag nu inte tar helt fel, så behöver inte en 12" vara slöare än en 10"

OBS inte jag som skrivigt följande utan jag har hittat detta på en hemsida.

Snabb bas är en term som ofta felaktigt används för att beskriva bas med bra
attack, och ofta följer påståenden om att en mindre bas ex vis 8” eller 10” bas
skulle ge ”snabbare” bas än ex vis en 15” eller 18” bas. Men ordet ”snabbare”
när man pratar om frekvenser borde i så fall stå för fler svängningar per
sekund, alltså högre frekvens. Skulle då en 10” bas spela 60 Hz medan en 15”
bas spelar 50 Hz???
Nej, så är det förstås inte. Det hela grundar sig helt enkelt i det jag nämnde i
början att man pratar om attack i basen, och kontroll. Men att en större bashögtalare
t.ex. 18” skulle ha sämre kontroll och attack än t.ex. en 10” bas är helt
fel. Läs den sista meningen en gång till. Nämligen har en 18” bas cirka tre
gånger så stor konarea som en 10” bas så det borde väl vara tiotummaren
som har dålig attack då den måste röra sig TRE GÅNGER så långt som artontummaren
på samma tid för att flytta lika mycket luft. Men alla har väl någon
gång hört en anläggning med t.ex. åttatumsbasar och upplevt attack och kontroll,
medans om man ur samma högtalarserie tar ut en femtontumsbas som
inte på något sätt liknar det i ljudväg som de mindre basarna presterar.
Orsaken till detta är allt som oftast att alla olika storlekarna på högtalarna har
samma magnetstorlek, och man förstår då att det kan bli svårt för en magnet
som fungerar bra till en åttatumsbas att ge god kontroll till en större bas som
en femtontummare.

så om jag väljer en 12" bas så ska jag ju givetvis välja en som kan prestera i samma nivå som dom 2x10" basarna jag hade valt annars.....

10 287 Inlägg
16 november 2006
Attacken sitter högre upp i frekvens än grundtonen från tex en baskagge. Vill man ha attack så gäller det att möta upp med kompetenta högbasar/middar och fasa grejorna rätt.

En baslåda skall vara stum och har man övertoner från den så är den endera dåligt byggd eller så skär man för högt.

Man kan inte jämföra med hemmastereo där baselementen ofta går till typ 1kHz.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

14 Inlägg
16 november 2006
Trådstartare
Det jag citerade kommer från en sida som handlar om att bygga bilstereor, ni kan kolla in själv sidan http://www.bilstereoipraktiken.se/

Sharky skrev:
Attacken sitter högre upp i frekvens än grundtonen från tex en baskagge. Vill man ha attack så gäller det att möta upp med kompetenta högbasar/middar och fasa grejorna rätt.

En baslåda skall vara stum och har man övertoner från den så är den endera dåligt byggd eller så skär man för högt.

Man kan inte jämföra med hemmastereo där baselementen ofta går till typ 1kHz.

/Göran

Sök