3449
Sök

Byta bromsklossar Citroen C5

83 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
Hej. Jag skulle byta bromsklossar på en kompis Citroen C5 i veckan. Jag tog lös oket och tog bort dom gamla klossarna och skulle trycka in kolven i oket men det gick inte. Hur jag än försökte så var kolven stum. Är det nå speciellt med dom här bromsoken eller? Någon som bytt på liknande bil?

519 Inlägg
15 november 2009
har aldrig skruvat med en citrofel men är det bak med handbromsen på oket så ska du skruva in kolven..

689 Inlägg
15 november 2009
I fram så måste man skruva in kolven pga att handbromsen tar på framhjulen (kan sitta åt innan kolven börjar röra sig!
I bak så brukar bromsoken pajja vilket resulterar i att byta bromsok, men om dom fungerar så är dom bara att trycka in som vanligt..
Senast redigerat av Bagarn (15 november 2009)

689 Inlägg
15 november 2009
Peppe90 skrev:
Jag får tacka för svaren. Då vet man iaf hur man gör nästa gång smile I vanliga fall så brukar man ju bara pressa in kolven.

Stämmer bra de! Endast bilar som har mekanisk handbroms på oken som man skruvar in..
"How to justera":
1. Lossa på handbromsjusteringen inne i bilen vid spaken
2. Byt bromsbeläggen, skruva in oket
3. När allt är monterat, trampa på pedalen 3-5ggr
4. Efterjustera spaken inne i bilen om spaken tar dåligt (går upp i taket men låser hjulen vid 3hack)
Senast redigerat av Bagarn (15 november 2009)

41 Inlägg
19 september 2010
Kan rekommendera om man inte har ett specialverktyg hemma å skruva in kolven med så går det bra med verktyget som man byter skiva till vinkelslipen med. funka klockrent. bytte på fars bil idag. visa sig även att som är gängade fel.

vi bytte på en c5 -02

Sök