2719
Sök

Behöver hjälp med ombyggnad (?) av baslåda ...

454 Inlägg
16 november 2006
Trådstartare
Hejsan.... jag har köpt denna baslådan http://www.blocket.se/vi/9898818.htm?ca=15_s av en kille på blocket.... nu undrar jag om jag borde bygga om den något ?... jag lyssnade idag på en vanligt dubbel 10:or digital med exakt uträknad låda å den lät riktigt bra tycker jag.....
men denna lådan har ju slavbasar och dom vet jag inte hur dom fungerar.....
ska man tex ha 2 st 10 tums slavar till två 10 tums vanliga basar oavsett vilken bas man har ??.... eller borde jag slänga ut slavbasararna , bygga om lådan till rätt volym (enligt mds hemsida) och slänga i vanliga basportar ?....
skulle uppskatta om nån riktigt kunnig har lust att ta en titt på mitt problem.....

Lådan jag har är nu 85 liter och har två MDS digital 10:or....

Digital 10:orna vill igentligen ha 23 liter och 1st 7 cm diameter och 30 cm lång basport per bas som är den lådan som MDS själva satt sin Digital 10:or i  ......

Så rekomenderar ni att jag byter ut bakstycket till ett utan slavbasar , förminskar volymen till 46 liter  och trycker i 2 st 7 cm gånger 30 cm basportar ?

behöver jag ändra allt detta eller räcker det med volymen tex ?... // joakim
Senast redigerat av ryttersson (16 november 2006)

454 Inlägg
16 november 2006
Trådstartare
vill ha svar så snabbt som möjligt !!

116 Inlägg
16 november 2006
Jag hade valt en låda som var rätt för basarna!
Det är då de låter som bäst.

[GBG Crawlers]

21 761 Inlägg
16 november 2006
När det gäller slavbasar så är det minst lika viktigt att räkna rätt som med basreflexrör, man kan inte ta vilken bas som helst och använda tillsammans med vilken slavbas som helst. Vid beräkning av slavbassystem så använder man till viss del samma sorts värden på slavbaselementet som till en vanlig bas, det gör att man inte kan gissa sig till vilka som passar ihop.

Som zlin skriver så är det en fördel att ha en låda som passar till basarna och den låda som du har köpt är ju en sådan, men då är frågan om den lådan passar bra i din bilkupe. Enda sättet att få reda på det är väl att sätta in den och provspela.

454 Inlägg
16 november 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Som zlin skriver så är det en fördel att ha en låda som passar till basarna och den låda som du har köpt är ju en sådan, men då är frågan om den lådan passar bra i din bilkupe. Enda sättet att få reda på det är väl att sätta in den och provspela.

Så du menar att den macaudiolådan passar basarna ? jag trodde den va på tok fel för dom :S.... 
Borde jag bygga om den till exakt samma som standardlådan var ju delvis det jag undrade ?
jag testade ju deras standardlåda i min bil idag å vart nöjd med den....

å sen så var det tur att zelin kom med en sån otroligt brilliant analys ?
Senast redigerat av ryttersson (16 november 2006)

21 761 Inlägg
16 november 2006
Jaha, slarvläste nog länken. Jag trodde att allting var original i den lådan men det var ju inte så.

Du kan ju testa den där lådan först, låter det inte bra så får du väl göra om lådan så att den blir som standardlådan eftersom du tyckte att den lät bra. Det blir förstås lite extra jobb men det får man räkna med om man vill ha bra ljud.
Senast redigerat av Drönirettab (16 november 2006)

454 Inlägg
16 november 2006
Trådstartare
Okejj.... jao får väl bli som så tackar för svaret drönirettab ..... vad står ditt namn för föresten =? funderat en stund nu men kommer inte på det sad

175 Inlägg
16 november 2006
ryttersson skrev:
Okejj.... jao får väl bli som så tackar för svaret drönirettab ..... vad står ditt namn för föresten =? funderat en stund nu men kommer inte på det sad

batterinörd baklänges wink

Like A Glove

21 761 Inlägg
16 november 2006
Och då kan ni väl aldrig gissa vad jag gillar att prata om.

Sök