3199
Sök

Utforming utav Förbränningsutrymme???

579 Inlägg
19 september 2010
#41
Jag menade ifall du hade tänkt i slutändan att nå 500 hk bara smile, Detta beror på vilken årsmodell din motor är, ifall det är en FK motor från 96 som bilen din. Så skulle jag noga gissa på 250 säkra hk 300hk lite mindre säkra hk. Kolvarna går nog att få upp till en 500hk ifall du gör rätt.

Ifall du har en älrde motor 95 å neråt, så är stakarna skörare, det är mindre material på dem. Det märks när du kommer ta ner kolvarna och se på stakarna.

Här är de nyare lite starkare vevstakarna, ifall du kollar vid foten ser du gropen som kommer från mitten av vesstaken stannar nästan direkt, på de äldre går de nästan ända till kanten. Också kan de va lite smalare, har ej haft några att jämföra med så vet inte exakt vad som skiljer dem åt. -> http://www.blocket.se/varmland/Volvo_B2 … =7&w=2
Senast redigerat av P--JawZ--K (19 september 2010)


040 RedLine
1 219 Inlägg
20 september 2010
#42
B230fk finns bara vi modellerna 940s och 940se i åren mellan 95 till 98 smile

Men en fråga till bara, tror du det räcker med att komsänka min topp till max, precis som bilderna du visade?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

579 Inlägg
20 september 2010
#43
Skulle du inte ta ner kolvarna då? komp sänk kolvarna istället. Att slipa upp förbränningskammarna som på bilderna är inte optimalt, jag är inte klar med min topp än jag ska antagligen svetsa dit nytt material. Jag slipade bara upp dem så mycket för att verkligen kunna forma om dem precis som jag vill ha dem, utan att minska kompressionsförhållandet för mycket.

FT/FK byggdes om då med ett nytt oljesystem och med starkare delar i blocket. Enda som skiljer FK mot FT maskinera är wastegaten. FK har orginal ojusterbar wastegate medans FT har en justerbar en.


040 RedLine
1 219 Inlägg
21 september 2010
#44
Okej, ska försäka svarva ner mina original kolvar då:)

Men har lite andra småfrågor angående min topp, om det är någon som pallar adda min msn och hjälpa mig lite så skulle det hjälpa mig en hel del, tack på förhand smile

GT_Jacob@hotmail.com

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

579 Inlägg
1 062 Inlägg
21 september 2010
#46
han behöver ju inte svarva ner sina kolvar. dem är ju redan komp sänkta org.....

plus att 531 redan har större förbränningsrum än vad hans 530 har så gör nog inte den där mm så spec mkt. Jag fattar inte varför alla vill ha lågt komp. Det e ju bara en konmpromiss fråga allt ihop högre komp = lägre tändning lr tvärtom

mvh

Team Björkeryd

579 Inlägg
21 september 2010
#47
Toppen är planad 1mm, så det är bara för att rätta till kompet till orginal igen. Högre komp för sugisar bra, högt komp med turbo större risk för spikningar. Detta är det enklaste sättet att bli av med onödiga spikningar utan att det blir allt för invecklat, då ska du gå igenom hela systemet för att åka på högre komp utan några bi-effekter.

Och ifall du läser på sidan 2 i ett av mina inlägg så ser du hur mycket 1mm gör för kompressionsförhållandet. Och kompet kommer att hamna på 8.7:1 som det är i FT/FK motorerna

531 har 2 cc större förbränningskammare än vad 530 har. Och det är inte så mycket mer faktiskt, 530=51.7cc/531=53.7cc.

Menar inget illa mot dig wildboy_87_ med detta inlägg, bara säger varför jag föreslog att BrajjAxx skulle svarva kolvarna istället för att slipa upp förbränningsrummet.


1 062 Inlägg
21 september 2010
#48
okej. Ne jag tar inte illa upp smile jag säger bara vad jag kommit fram till när jag grejat.

ok trodde det va lite större skillnad på fb rummen faktiskt

Men jag ser inga problem alls att åka med högre komp spec när han förmodligen ska ha i ett ms å enn som kan skulle mappa det. Och om han ville åka på sprit så ska han ju verkligen inte ha lågt komp snarare högre....

mvh

Team Björkeryd

579 Inlägg
22 september 2010
#49
Ja men precis som du ska göra smile.Får jag fråga vad du kör med för setup?

Det har ju blivit så eftersom de ändra på tändstift placeringen lite grann.

Ja han kan ju testa, det är bättre att testa flera sätt faktiskt. "Man ska inte alltid lita blint på en person, medans en annan kan ha ett helt annat perspektiv" - ME wink


040 RedLine
1 219 Inlägg
22 september 2010
#50
Ja, inte lätt at veta hur man ska göra samt vem man ska lyssna på. Men facit får man i handen när man slutligen står med en rasad motor eller en motor som går som satan big_smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
22 september 2010
#51
dum fråga kanske men varför vill du ladda 2 bar ??? är ju smartare att gå upp nån storlek på agget
vad jag har fått lära mig så har t3:erna för små avgashus för så mycket ladd

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

1 062 Inlägg
22 september 2010
#52
P--JawZ--K skrev:
Ja men precis som du ska göra smile.Får jag fråga vad du kör med för setup?

Det har ju blivit så eftersom de ändra på tändstift placeringen lite grann.

Ja han kan ju testa, det är bättre att testa flera sätt faktiskt. "Man ska inte alltid lita blint på en person, medans en annan kan ha ett helt annat perspektiv" - ME wink

¤ B23a bottendel som e helt standard
¤ Portad 530 topp
¤ D-kam
¤ Extractor grenis
¤ 50mm wg extern
¤ Garrett gt37
¤ 875cc spridare
¤ 4" dp som konar ner till 3" efter wgs ingång
¤ 3" avgas under bilen ingen katt med 1 dämpare bak
¤ Megasquirt

detta gav 230hk vid 0.8bar gick av ngn konstig anledning inte att ladda mer än 0.8 för över det började den misstända å skjuta hmm

men misstänker att det antingen läcker mellan turbo å insug lr att det är för klen gnista (kör på det tändslutsteget som sitter i mset)

mvh

Team Björkeryd

579 Inlägg
22 september 2010
#53
BrajjAxx - Precis wink

turboforssen - Ifall han beslutar sig för att ladda 2 bar är det väl nästan lika bra å byta till ett annat aggregat.

wildboy_87_ - Fan en orginal B23A bottendel du, då kommer vi snart att köra på likvärdiga bottendelar. Dock så är dina delar i B23an starkare. Dä va konstigt att du inte kunde ladda mer än 0.8 bar, kunde ladda 1 bar ifall jag ställde på turbon på max, men började spika efter ett jag kört med det ett par gånger. så va tvungen å skruva ner den te 0.6 bar igen å sen gick blockpackning whoopie sad å nu står ja här med en ner monterad 240 DL.

Kolla upp läckagen, och kör du på orginal tändspolen? kan ju testa å sätta dit en lite starkare å ett par passande tändkablar också. Kan fixa misständningen tror jag, ta typ en MSD Blaster kostar en 700kr lr nåt om jag minns rätt. Kan ju hända att det är nåt mappnings fel (kanske inte, har aldrig provat mig på MS, inte än i alla fall wink )

Och en sista grej vad för MS kör du på MS II version? och hur är det som motor system egentligen? funderar på att skaffat te min 240 så fort jag får pengar till det efter renoveringen.


1 062 Inlägg
22 september 2010
#54
jag har redan en värre spole wink en 8232 den skulle vara snabbare än en blaster2a

nae mappninngs fel e det nog inte för han som mappar har mappat många bilar med ms å han kan sin sak smile

så jag gissar att det är ett hårdvarufel tyvärr hmm

Mset är ett ms1 v3 med extrakoden det är ju det som e mest utprovat samt billigast  ^^
Jag tycker det funkar MKT bra som styrsystem för man ser ju precis vad som händer i motorn när man kör osv smile till skillnad från orginal där man inte får veta ngt alls hmm

Team Björkeryd

579 Inlägg
22 september 2010
#55
Ok, då ä det bara å felsöka eventuella problem då, kolla här för eventuella problem som kan uppstå och orsaker -> http://www.turbobygarrett.com/turbobyga … oting.html

A ok, då är det inte stor risk att det är det i alla fall.

Ok, det var det jag har gått å funderat på, ge och med att jag har förgasare och kommer ha det ett tag till så.



Sök