Jag tror att det är dags att vi tar och reder ut begreppen lite.
Volvo och Mercedes har aldrig konkurerat så att dom vid utvecklingen gått och kikat över axeln på varandra.
Att jämföra en Volvo med en Saab är mer rättvist
Mercedes har dom senaste 40 åren istället lekt en katt och råtta lek med BMW, där bägge två försökt slå varandra på fingrarna med än det ena än det andra.
W201an eller allmänt känd som 190an som lanserades 1982, har sin rival i BMWs 3-serie som kom ut på marknaden 1976.
Mercedes 190 eller W201 hade motorns volym betäckningen på bakluckan i form av en siffra som angav motorns volym t ex 1.8, 2.0, 2.3 osv.
Dom olika bokstäverna E eller D talade om att det rörde sig om antingen en insprutnings motor eller en Diesel, avsaknad av bokstav talade om att det var en förgasarmotor.
W201 (Mercedes 190) ersattes 1993 med den bil vi idag känner till som C-Klass.
Då med intern benämningen W202 eller S202 för kombin.
I samma sväng så utfasades också dom sista förgasarmotorerna varför det nu kunde införas en mer sammanhängande benämning.
Bokstaven talar från 1993 om vad det är för kaross, istället för vad det är för motor, medan siffrorna talar om motorns volym
C200 = C-klass med 2.0L motor
E500 = E-klass med 5.0L motor,
S320 = S-klass med 3.2L motor
Bilar med dieselmotor fick emblemet DIESEL på höger sida av bakluckan
W124 som diskuterats har sin närmaste konkurent i BMW 5-serie och Audi A6 eller tidigare Audi 100.
Den lanserades hösten 1984 på tyska marknaden och sista caben rullade av bandet sommaren 1997.
Sedanen (W124) tillverkades mellan 1984 - 1995 och ersattes då av 210 karossen.
Kombin (S124) kom ut hösten 1985 i Tyskland och fanns kvar till 1996 då den ersattes av 210 karossen.
Coupén (C124) lanserades 1988 och fick dom sk Sacco-planken från start, övriga fick dom iom sin facelift den sk MOPF1 hösten 1989
Den levde kvar till 1996
Caben (A124) lanserades hösten 1990 och fanns med samma motor alternativ som coupén.
Levde kvar till sommaren 1997
Limo (V124) Ytterst sällsynt och fanns bara några få år.
Förutom dessa levererades också en hel del chassin som skulle bli alltifrån likbilar till ambulanser.
Motorerna spänner över hela linjen;
Ett gäng dieslar, både 4,5 och 6 cylindriga, med eller utan turbo
Ett gäng 4or, från 2,0-2.3L med 8 eller 16v
6or, Från 2,6L till AMG motorn på 3,6, 12v eller 24v
Kronjuvelerna är dom tre V8orna på 4,2, 5.0 eller den extremt sällsynta 6,0L motorn från AMG
Alla med 4 ventils teknik (32v!!) och byggda helt i aluminium.
Samma princip gäller för denna modell, från början
200E = motor med insprutning 2.0L
200 = Förgasarmotor på 2.0L
200D = diesel motor på 2.0L
Men från 1993 E200 = E-klass med 2.0L motor
Angående utrustningen i en mercedes var det allt som oftast helt upp till köparen vad han eller hon ville ha.
Viss utrustning som var extra i bilar med mindre motor kom som standard i bilar med större, t ex kom 500E och 400E med el-hissar runt om, farthållare, El justering av stolar, klimat anläggning, Valnötsrot paneler, som standard.
MEN, ville du promt så var det inte omöjligt att plocka ut en bil med 2.0L motor, absolut fullsmetad med alltifrån, el-justerbar ratt, El-justerbara stolar med minnen fram, sportstolar, skinn, färddator, stora klimat anläggningen, valnötssrot paneler osv osv osv osv osv.
Listan kunde göras oändlig!
Generellt sett så är det så att ju mindre motor desto mindre utrustning, men som jag just har skrivit Det behöver inte vara så...
Vilken bil är då bäst? W124an eller Volvo 740?
Jag skulle säga 124an.
Det finns ingen anledning att skramla runt i en volvo när man kan åka fan så mycket skönare i en mercedes!
Mercan må kosta aningen mer men det är det fan i mig värt.
Det är en bil som känns mer genomtänkt, mer påkostad, bättre ihop skruvad.
Förarmiljön håller måttet än idag fast den har 25 år på nacken!
Allt är genomtänkt och reglage och knappar sitter där dom ska.
Såvida inte bilen är sopslut i fjädring och stötdämpare är det knäpptyst i kupén, inga gnekande ljud från plastpaneler som skakat loss osv.
Min 200E från -90 körde jag förra vintern i snitt på 0.8 och det är bra gjort för en bil som är så stor och med en förare som varken kan planera eller köra lagligt.
Jag var även ut och körde i full snöstorm med dubbfria däck, bilen gick som en dröm.
Stadigt som ett godståg.
Rost är inte ett stort problem på denna modell.
Men det beror helt på hur bilen är skött!
Är den körd i vägsalt utan att ha blivit tvättad så rostar det som fan.
Men är den bara tvättad, underspolad och allmänt välskött så är det absolut inga problem.
Rosten brukar dock dyka upp för eller senare i framskärmarna, kanten som ligger an mot kofångaren är en klassiker.
Likaså är domkraftsfästena riktiga rost fällor.
I övrigt är det som på andra bilar, dörrar, skärmkanter och bagageluckans nederkant.
Reservdelar finns det gott om, Till vettiga priser dessutom.
OBS! Tänddelar är svindyrt! Men det går att komma billigt undan bara man vet vilka återförsäljare man ska vända sig till.
Och köper du inte första bästa bil utan prövar dig fram och köper det bästa du har råd med så kommer du nästan garanterat inte heller behöva skruva nått.
Som vinterbil så märks det att volvon är svensk!
Den har ett effektivare värmepaket, och spolarvätskebehållaren tycks rymma hur mycket som helst!
Det är inte dålig värme i mercan men det tar längre tid att få upp värmen och spolarvätskan tycker jag att man får springa och fylla på stup i kvarten.
Skatten är väl rätt hög (Högt räknat 2000 kr) och försäkringen på en 200E bör vara billigare än en Volvo 740.
Kostnaden för att äga bilarna är nog lika.
Mercan drar mindre men volvon är billigare i inköp.
Volvon har billigare delar, mercan behöver (peppar peppar) inte lika mycket reparationer
Volvo har billigare skatt men mercan billigare försäkring.
Att serva kostar ungefär samma, det rör sig om samma intervaller och samma prylar och volymer.
Hoppas ni vart klokare, och ursäkta alla stavfel och gramatiska missar!
Mvh Anton
Edit; motor alternativ till 124an och info om karosserna
Edit; Tänddelar & vinter egenskaper
Edit; Lagt till om rost
Senast redigerat av Benzstar (17 september 2010)