3362
Sök

Vid påslag av extraljus så slås baslådan av typ en sekund

671 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
#1
jaha som rubriken  lyder så undrar jag vad det kan bero på att baslådan slås av eller tappar kraftigt med ström så fort jag slår om till helljus så är det ganska störande då då baslådan reagerar på det.

jag har 3 st sim ljus med hundra watt per lampa  och ett dubbelrelä om det kan hjälpa något


21 761 Inlägg
26 september 2010
#2
Mät vilken spänning det blir på stegets plint där strömkablarna sitter när du slår på extraljusen, mät dels på plus och dels på remote. smile

671 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
#3
okej kan gissa att det blir en stor förändring på volten  men ungefär hur många volt är acceptabelt att tappa


21 761 Inlägg
26 september 2010
#4
karlsson_1984 skrev:
men ungefär hur många volt är acceptabelt att tappa

Egentligen är det inte acceptabelt med mer än tex 0,5 V i mitt personliga tycke, men det beror ju även på hur många andra strömförbrukare det är igång och om motorn bara går på tomgång. smile

118 Inlägg
26 september 2010
#5
karlsson_1984 skrev:
jaha som rubriken  lyder så undrar jag vad det kan bero på att baslådan slås av eller tappar kraftigt med ström så fort jag slår om till helljus så är det ganska störande då då baslådan reagerar på det.

jag har 3 st sim ljus med hundra watt per lampa  och ett dubbelrelä om det kan hjälpa något

Har du kondensator till baslådan? Det kan hjälpa!

Opel Vectra C 2.0T 2007'
Skoda Fabia 1,2 tsi 2013'

671 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
#6
omegalover skrev:
karlsson_1984 skrev:
jaha som rubriken  lyder så undrar jag vad det kan bero på att baslådan slås av eller tappar kraftigt med ström så fort jag slår om till helljus så är det ganska störande då då baslådan reagerar på det.

jag har 3 st sim ljus med hundra watt per lampa  och ett dubbelrelä om det kan hjälpa något

Har du kondensator till baslådan? Det kan hjälpa!

nej någon sån har jag inte provat   men får nog fundera på  en sån.
vad bör man ha för konding till ett dls ca 12 steg monoblock 500w sen så vart dent en ny baslåda idag en alpine 8" 400watt /rms150 vet dock inte vad det är för ohm på den


118 Inlägg
26 september 2010
#7
karlsson_1984 skrev:
omegalover skrev:
karlsson_1984 skrev:
jaha som rubriken  lyder så undrar jag vad det kan bero på att baslådan slås av eller tappar kraftigt med ström så fort jag slår om till helljus så är det ganska störande då då baslådan reagerar på det.

jag har 3 st sim ljus med hundra watt per lampa  och ett dubbelrelä om det kan hjälpa något

Har du kondensator till baslådan? Det kan hjälpa!

nej någon sån har jag inte provat   men får nog fundera på  en sån.
vad bör man ha för konding till ett dls ca 12 steg monoblock 500w sen så vart dent en ny baslåda idag en alpine 8" 400watt /rms150 vet dock inte vad det är för ohm på den

Jag gick förut till MDS och fick hjälp men vet tyvärr inte så mycket om vad för sort du ska ha......

Opel Vectra C 2.0T 2007'
Skoda Fabia 1,2 tsi 2013'

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
26 september 2010
#8
0,5 till 1 farad ungefär. mer behöver du definitivt inte, men som sagt vill du uppgradera ljudet är det aldrig fel att börja med större konding smile


21 761 Inlägg
26 september 2010
#9
Om spänningen sjunker så lågt att steget stänger av sig så har du definitivt andra problem, speciellt med "bara" ett CA12. Gör dessa mätningar som jag föreslår, gör även jämförande mätning direkt på batteripolen för att se vilken skillnad det är mellan polspänningen och den spänning som kommer fram till steget. smile

Lastbilsbyggare & frivillig sjöräddare
399 Inlägg
26 september 2010
#10
kolla jordningen så att det är riktigt jordat

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Quattro 4-ever

2 024 Inlägg
26 september 2010
#11
En kondensator kommer i bästa fall att maskera felet i ditt fall, du har ett fel som måste avhjälpas och när du hittat det behöver du troligen inte någon kondensator. Börja med att mäta spänningen som batterinörden sa, sen kan du kolla över jordpunkter och matningspunkter till att börja med. Vad har du för kablage till steget och hur är de kablarna infästa mot bilen?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

671 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
#12
hej nu har jag gjort lite mätningar
på tomgång  med stereon av så hade jag 13.9 volt på batteripolerna.

och på tomgång när stereon är igång 13.5 volt.

tomgång stereon av och vid påslag av xtraljus 12 volt ca 2 sekunder tills det går över till 13.6 volt.


21 761 Inlägg
26 september 2010
#13
Att det går ner till 12 V fastän stereon inte är påslagen innebär antingen att generatorn inte orkar av någon anledning, eller att det är dålig kontakt i generatorns laddkabel/jordkabel. Men även om spänningen dippar ner till 12 V på batteriet så ska inte slutsteget slås av, i så fall har du spänningsförluster på andra ställen också. smile

Om du har tex 1500 varv på motorn, blir det lika låg spänning när du slår på lysena?

671 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
#14
Drönirettab skrev:
Att det går ner till 12 V fastän stereon inte är påslagen innebär antingen att generatorn inte orkar av någon anledning, eller att det är dålig kontakt i generatorns laddkabel/jordkabel. Men även om spänningen dippar ner till 12 V på batteriet så ska inte slutsteget slås av, i så fall har du spänningsförluster på andra ställen också. smile

Om du har tex 1500 varv på motorn, blir det lika låg spänning när du slår på lysena?

har inte provat att varva upp motorn då jag mäter själv och lär hålla i piggarna till multimetern så jag kan inte gasa samtidigt men man kanske borde investera i en voltmätare för inbyggnad i kupen.

för det ska väl inte påverka med 300 watt på lamporna tillsammans  eller om man ska prova  med lägre watt 55w

för det känns som att det blir för tung belastning just när jag slår om till helljus.
vet inte riktigt hur jag ska förklara men motorvarvtalet sjunker också lite grann i samma ögonblick
Senast redigerat av karlsson_1984 (26 september 2010)


21 761 Inlägg
26 september 2010
#15
Att motorvarvtalet sjunker beror på att generatorn får jobba hårdare, det är egentligen inget konstigt med det tycker jag. Antar att det gäller din SAAB, den ska ju ha hyfsad generator om jag inte är ute och cyklar. Borde inte alls vara några problem med 3 st 100 W lampor. hmm

En mätning på själva generatorn skulle inte vara dumt, då ser du om det finns spänningsförluster mellan generator och batteri.
Senast redigerat av Drönirettab (26 september 2010)

671 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
#16
hm okej  skulle det kunna påverka om det är taskig jord  till steget  för det kan man ju bara se om steget hoppar igång eller inte.
jag tog min jordpunkt bakom ryggstödet i ett m8 hål som fanns där.
men om det är bra jord eller hyffsad vet ja inte.


671 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
#17
Drönirettab skrev:
Att motorvarvtalet sjunker beror på att generatorn får jobba hårdare, det är egentligen inget konstigt med det tycker jag. Antar att det gäller din SAAB, den ska ju ha hyfsad generator om jag inte är ute och cyklar. Borde inte alls vara några problem med 3 st 100 W lampor. hmm

En mätning på själva generatorn skulle inte vara dumt, då ser du om det finns spänningsförluster mellan generator och batteri.

mm men det värsta är att generatorn på saaben sitter för dumt till  så man ser den inte ens


21 761 Inlägg
26 september 2010
#18
När spänningen är låg framme på batteriet så handlar det om strömförsörjningsproblem till/från batteriet, oftast pga dålig kontakt i batterikablar/laddkablar/polskor eller pga klen generator. Visserligen kan det även ha med hög strömförbrukning att göra, tex en stereoutrustning, men i just ditt fall kan man räkna bort eventuell hög strömförbrukning från steget eftersom spänningen blir låg även med stereon avslagen.

Om stegets jordkabel skulle ha dålig kontakt så påverkas inte batteriet negativt, istället skulle steget dra mindre ström och därför minska belastningen på batteriet. Av den anledningen har inte en eventuellt dålig strömförsörjning av steget något med den låga batterispänningen att göra. smile


Sök