2711
Sök

Volvo 740 GLT 16v - Tickar?

18 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
#1
Hej, detta har pågått ganska länge och det är så att när den är kall och fram till att den har uppnått drifttemp och ibland lite längre så tickar den mycket hörbart, om jag står på tomgång ett tag även när den är varm så börjar den också ticka

Har läst att det kan vara ventiltryckarna eller spridarna, hur kan jag skilja dom åt när jag lyssnar dom sitter ju så nära varandra?

Om det är ventiltryckarna vad för olja bör jag byta till? Körde i Biltemas helsyntet sist jag bytade olja + filter (första gången jag gjorde det) men jag tror faktiskt att det var just då det hela började. Ska jag ha tjockare olja, helsyntet, delsyntet, mineral eller vad rekommenderas?

Om det är spridarna som tickar, kan  jag då hälla i lite motorolja i tanken för att få dom att tystna?


Mvh
Senast redigerat av Kanriefageln (28 september 2010)

Arg Snickare
875 Inlägg
28 september 2010
#2
det man kan höra från spridarna är typ ett pysljud.
om det är ventilerna så är det mer ett "metalliskt" 
jag tror på att det är dina ventiler lr liknande som gett upp. ej spridarna.

18 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
#3
Ok, jag tror att det är mer ett metalliskt ljud, vad bör jag i första hand testa att göra?

Arg Snickare
875 Inlägg
28 september 2010
#4
i med någon fet olja. typ bussolja.

Bärs!
3 456 Inlägg
28 september 2010
#5
volvo_r-optik skrev:
i med någon fet olja. typ bussolja.

Hur menar du att det ska hjälpa tryckarna?

Garaget.org peakade 2008.

8 250 Inlägg
28 september 2010
#6
Det rämed stor säkerhet lyftarna. Och har dem börjat ticka så visst kan man hälla i oljor, till exempel finns det folk som förespråkar mineralolja för att få dem tyst. Och visst kan dem bli tysta med "rätt" olja. Problemet med det är att då har man bara tagit bort symptomen och inte det egentliga felet som är det man borde koncebntrera sig på. Och blir inte lyftarna tysta med ny olja av rätt sort, så är det byta lyftarna som gäller om man vill göra något seriöst årt problemet. Att hälla i fel olja är egentligen en sämre lösning än att bara höja volymen på stereon så man inte hör ljudet.


Arg Snickare
875 Inlägg
28 september 2010
#7
Aga_Diff skrev:
volvo_r-optik skrev:
i med någon fet olja. typ bussolja.

Hur menar du att det ska hjälpa tryckarna?

det är väl skit samma. han vill bara få tyst på skiten. och jag antar att han inte tänker plocka isär toppen och slipa in nya ventiler..

Bärs!
3 456 Inlägg
28 september 2010
#8
volvo_r-optik skrev:
Aga_Diff skrev:
volvo_r-optik skrev:
i med någon fet olja. typ bussolja.

Hur menar du att det ska hjälpa tryckarna?

det är väl skit samma. han vill bara få tyst på skiten. och jag antar att han inte tänker plocka isär toppen och slipa in nya ventiler..

Han behöver inte röra ventilerna...

Garaget.org peakade 2008.

18 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
#9
Jag vill helst inte gå in i motorn just nu då jag är beroende av bilen så jag skulle nog föredra att tex hälla i en tjockare olja tex 10W-40 Mobil Super 2000 än vad jag kör på nu: Biltemas helsyntet 5W-50.

En tjockare olja tex 10W-40 hjälper lyftarna genom att oljetrycket blir högre eller? Att hälla i bussolja känns dock inte så bra.

Motorn går riktigt bra i övrigt, bränsleförbrukningen förvånansvärt låg, mycket bra avgasvärden osv så tryckarna verkar ju inte sjunga på sista versen iaf.

8 250 Inlägg
28 september 2010
#10
Inte bra att hälla i för tjock olja heller om du kör med den året om, eftersom man kan få bekymmer med smörjningen när det blir kallt. Att kyftarna börjar föra oväsen är ett tecken på att dem börjar bli dåliga, och det finns ingen olja i värden som kan åtgärda dem.


18 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
#11
Marlboroman skrev:
Inte bra att hälla i för tjock olja heller om du kör med den året om, eftersom man kan få bekymmer med smörjningen när det blir kallt. Att kyftarna börjar föra oväsen är ett tecken på att dem börjar bli dåliga, och det finns ingen olja i värden som kan åtgärda dem.

Nä, men bor ju i Skåne så blir inte mer än några minus på vintern, inte som i norrland tex där det kan bli hur kallt som helst tongue, det borde inte vara ngn fara med 10W-40 tills jag har åtgärdat problemet


Sök