3293
Sök

Mercedes 190E 2,6 Tar enormt med soppa(TITTA HIT ALLA MED 2,6L Motorn)

12 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
Hej har en 190E med 2,6L lilla sexan manuell men har nu senaste tanken upptäckt att den tar ca 5-6Lmilen vid långfärds köring ,vad hade ni som har 2,6an som soppa förbrukning?
Vad tror ni är fel luktar inge soppa om avgaserna eller att den blöddar och håller på kan däremot baksmälla  och kasta ut lite eld när man drar den dom här extra varven speciellt till 3ans växel ;( Går ju i kk om jag inte får till detta snart big_smile

Bilmekaniker
274 Inlägg
10 maj 2009
herre jävlar vad mycke yikes hur har du kommit fram till detta? genom tankmätaren eller räkna på de gammla goda sättet? inget annat ovanligt?

_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
Mercedes-Benz
///AMG
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-

263 Inlägg
10 maj 2009
gasspjället? luftmassemätaren, kyltempgivaren? har kallstartsventilen hängt sig? är lambdan trasig? har din BTR sagt upp sig? om den drar så mycket så får du nog ta å koppla upp den i dator och få lite svar

Bjuuuu han!!

Gödseldräng
4 529 Inlägg
10 maj 2009
du har k jettronic så det finns ingen luftmassaemätare

men börja med att kolla upp lambdan så den funkar som den ska
sitter även en liten kontakt vid luftburken
där den suger in luft (vänster sida om vänster lykta fram )
kolla så inte dom kontakterna legat imot remmen gorde det på min å den drog massor av soppa
byt även rotor fördelare kablar och stift
sen har du en sån här me ?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/22688/596544_bd6eu8.jpg

kolla så att dom står rätt min stog åt helvete fel och jag fick skyhöga värden på besiktnigen samt ökad bränsleförbrukning
ställer vilket oktanhalt du kör på
sitter 1 fram på vänster sida och 1 bakom batteriet på höger sida innanför plastkåpan

edit
jag ligger runt 0.8-0.9 blandad körning med min 2.6a
då har jag räknat med några omkörningar där man varvar upp till det röda wink
Senast redigerat av Team-Adolfsson (10 maj 2009)

12 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
tankade 5L sedan den torskade efter vägen och nu har jag kört 4mil och den värkar inte dra nå mera än 1l idag vad fan kan de ha varigt som jävlades under dessa dagar :S Altså den blev bättre sen jag körde soppa torsk :S

dom där rattarna har jag aldrig sett förut där man ställer oktan halten måste ut och kolla vad dom står på vad ska dom vara inställda på  7an om jag inte ser fel på din?

4 682 Inlägg
10 maj 2009
har du kollat så att den inte läcker då tongue ?

12 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
De var min första tanke igår när de var tomt i tanken men de var inga pölar under  sad men har tankat fullt nu fick i han hela 54,5L tror att de var nära att jag fick rulla den till pumpen denna gången men undra vad han fick för nå anfall under gårdagens körning  smile

Gödseldräng
4 529 Inlägg
10 maj 2009
crill skrev:
tankade 5L sedan den torskade efter vägen och nu har jag kört 4mil och den värkar inte dra nå mera än 1l idag vad fan kan de ha varigt som jävlades under dessa dagar :S Altså den blev bättre sen jag körde soppa torsk :S

dom där rattarna har jag aldrig sett förut där man ställer oktan halten måste ut och kolla vad dom står på vad ska dom vara inställda på  7an om jag inte ser fel på din?

min är inte ställd efter 95 oktan
va inne hos mercedes och dom ställde den på 7an när jag sa att jag körde på 50/50 95 och E85

12 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
Nu är jag till baks på ruta ett igen den tar 5L milen igen sad fick hör av någon att den tar mer med öppet luftfilter men de tycker jag låter som en saga hmm men tycker att jag kört nästan 100mil med normal förbrukning innan den började dricka som en alkoholiserad kamel.
När jag körde stopp me den så tog jag mig ca 5mil på 5l värkar som om de är något med tanken eller att den får något över tryck typ för den går bra fast den dricker sås så in i helvete
kan de vara något med bränslepumpen för den har ett vinnande ljud när man startar den men sen ger den sig.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
10 maj 2009
bränslepumpen ska låta en stund innan start
men kolla så du inte har en läcka nånstans vid motorn kan ge ökad bränsleförbrukning
fast om den drar 5 L milen så borde den inte gå som den ska göra
säker på att den inte bara går på 5 cylindrar ?
det gorde min me ett tag o tog en massa bränsle
byt soppafilter å tänddelar
kolla med startgas vid motorn om du har någon läcka
kolla även sakerna jag skrev i mitt förra svar
kolla så att avluftningsventilen (stavning?) som är till tanken funkar
när du öppnar tanklocket ska det inte pysa så det brukar göra på en mercedes

12 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
har hittat felen Tomgångsreglerventilen är slut och Lambdasensorn är paj smile Jag tyckte att den går som vanligt fast dessa är trasiga smile Vilken tur att dessa är så otroligt billiga 1800kr för sensorn och tomgångsventil 3500kr hoppas att jag får tag på begagnat

Gödseldräng
4 529 Inlägg
11 maj 2009
om du bor i närheten kan du ju slå en signal till dom här
mycket bra att ha å göra med

http://mercaskroten.se/

3 Inlägg
4 oktober 2010
Team-Adolfsson skrev:
du har k jettronic så det finns ingen luftmassaemätare

men börja med att kolla upp lambdan så den funkar som den ska
sitter även en liten kontakt vid luftburken
där den suger in luft (vänster sida om vänster lykta fram )
kolla så inte dom kontakterna legat imot remmen gorde det på min å den drog massor av soppa
byt även rotor fördelare kablar och stift
sen har du en sån här me ?
http://www1.garaget.org/gallery/archive/22688/596544_bd6eu8.jpg

kolla så att dom står rätt min stog åt helvete fel och jag fick skyhöga värden på besiktnigen samt ökad bränsleförbrukning
ställer vilket oktanhalt du kör på
sitter 1 fram på vänster sida och 1 bakom batteriet på höger sida innanför plastkåpan

edit
jag ligger runt 0.8-0.9 blandad körning med min 2.6a
då har jag räknat med några omkörningar där man varvar upp till det röda wink

Hej vet du om det ska vara samma som på 190e 2.0 l

Sök