2771
Sök

Tändstiftgänga seg hur lossa utan att pajja gängan

96 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
hejsan som rubriken beskriver
jag har en 940turbo b230fk och när jag känner på tändstiften är dom jävligt sega att försöka skruva ur
dom har inte blivit borttagna på ett tag och jag vill verkligen inte förstöra min fina topp

har nämligen varit ute för dettta på en annan topp drog så försiktigt det gick och sprejade wurth sabesto pfte krypolja (typ 5-56 deluxe..) men endå gick gängan paj för sen drog i den jätteförsiktigt hadde typ inget motstånd men den slutade inte snurra så gängpaj..

så tips på hur jag ska få ut dom vore guld värt

MVH och tack på förhand
Senast redigerat av reebstyle (5 oktober 2010)

The one and only
1 091 Inlägg
4 oktober 2010
Det finns ju lösa gängor o sätta i om det skulle skita sig igen.. Men du kan ju prova att jucka fram o tillbaka på dom samtidigt som du sprayar "delux" sprayen så att det verkligen tränger in.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

96 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
var hittar man dom gängorna?

och jo det var så jag gjorde på gammla toppen

The one and only
1 091 Inlägg
4 oktober 2010
Biltema har vet jag... Farsan gjorde det på en Subaru en gång o det funkade riktigt bra smile Det är typ som en hylsa som du gängar in i toppen och invändigt har den rätt gängor för tändstiftet.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

The one and only
1 091 Inlägg
4 oktober 2010

731 Inlägg
4 oktober 2010
Jag röstar för att bara dra upp skiten. Alternativt köra motorn varm och försöka dra upp dom.

Mvh Harre

96 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
hardrox skrev:
Jag röstar för att bara dra upp skiten. Alternativt köra motorn varm och försöka dra upp dom.

Mvh Harre

dra upp går ju men sen är frågar hur fan du får ner dom igen..

The one and only
1 091 Inlägg
5 oktober 2010
Förmodligen har du dragit dom för hårt när du drog dit dom... Men som sagt så går det o ersätta gängan så det är bara o köra på och dra inte så hårt nästa gång du byter stift wink Har för mig att man ska dra precis tills det tar emot o sen ett kvarts varv till.. Kan det stämma?

1 212 Inlägg
5 oktober 2010
Volvo Knugen skrev:
Förmodligen har du dragit dom för hårt när du drog dit dom... Men som sagt så går det o ersätta gängan så det är bara o köra på och dra inte så hårt nästa gång du byter stift wink Har för mig att man ska dra precis tills det tar emot o sen ett kvarts varv till.. Kan det stämma?

jopp! värmen gör sitt till sen..

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

I got Dubs!
2 423 Inlägg
96 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
inte föratt vara sån men det var en verkstad som drog åt dom senast:(

One Man Clan
4 287 Inlägg
5 oktober 2010
reebstyle skrev:

beroende på hur längesen de var så kunde de kanske varit en ide å snackat med dom om de. dom får eventuellt ta kostnaderna eller göra jobbet.

309 Inlägg
5 oktober 2010
reebstyle skrev:

Hade jag varit du så hade jag återvänt till verkstan för att be dom göra jobbet.. Hellre att betala lite och inte behöva oroa sig för sin fina topp än att göra det själv och bli sur på dig själv för att du kanske pajjar något..

Mitt förslag...

Att köra turbo är beroendeframkallande...

Tekniker
345 Inlägg
5 oktober 2010
Om man ska dra sönder gängerna i en topp då får man ta i som fan,då måste det va en skoj verkstad om dom gör så. risken finns att dom drog den snett först, (drog upp stiftet och drog den igen och igen så gängorna nypt)
eller att stiften är ur och inmoterade så många gånger så gängorna blivit utslitna.
alt har vatten/fukt kommit ner vid stifftet och rostat stiftet.

Spraya i rostolja, wurth har en riktigt bra olja, låt stå i timmar, kör bilen riktigt varm och prova lossa stiften.

Hur som helst måste det ut, har du tur räcker det att gänga om,
annars blir det nog en helicoil som det heter, Reparationssats för tändstiftsgängor från biltema.
Senast redigerat av Bullen1 (5 oktober 2010)

Det man inte dör av gör ont.

629 Inlägg
5 oktober 2010
När det endå snackas om detta, någon som vet vad en vettig verkstad tar för att gänga om en tändstifts gänga?

Mröh

Tekniker
345 Inlägg
5 oktober 2010
dom flesta verkstäder ska klara av o göra det, kanske inte nisses verkstad runt hörnet men dom lite större.

629 Inlägg
5 oktober 2010
Jo, fast frågan är vad dom tar för kalaset smile

Mröh

Tekniker
345 Inlägg
5 oktober 2010
det är helt olika, man måste nog ringa runt o höra sig för, skiljer sig som fan runt om.

629 Inlägg
5 oktober 2010
reebstyle skrev:
har en ny fråga till turbokunniga!!

jo jag har ju en 945turbo -95  (b230fk)
och den har rullat ca 29600 och nu börjar turbon bli dålig (lite glapp åt sidorna och olja lite här o var)
har ett tb03 (b230et-740turbo orginalturbo) liggandes i fint skick och för snål att köpa nytt 13c......tongue

har ett autotech steg 1 i boxen och tänkte köra ca 0.8 i ladd
tänkte bara så det funkar med den andra turbon med? tb03an är ju lite större men det är väll inte så stor skillnad att nått spec måste ändras? tänkte på det med större turbo=mer flyttad luft=anpassa resten

men tb03an är väll inte´större än att det går att köra 0.8 på den med med samma resultat som ett 13c?
vet det kanske är en lite löjlig fråga men jag gillar att var på den säkra sidan:) SKULLE UPPSKATTAS NÅTT ENORMT  tack på förhand
MVH

Nu hamna du lite fel...
Skapa en tråd om det istället.

Mröh

Tekniker
345 Inlägg
5 oktober 2010
Jag tror personligen att det kommer fungera utan någon mappning.

Sök