2888
Sök

16v topp på 8v opel astra gsi?

gasa tills de rasar!
225 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
#1
tjena!

har köpt mig en opel astra gsi -93 fast det är en import:(
så e ju bara 8ventilaren.
min tanke e då att sätta dit 16v topp på den istället..
det är samma cylindervolym mm.
är det bara att köpa mig en 16v topp och 16v kamrem sen sätta dit?
funkar orginal styrsystem?

kom gärna med mer info för och nackdelar med detta?

MVH


227 Inlägg
6 oktober 2010
#2
Kommer inte funka att bara byta topp och kamdrivning.
Även styrsystemet och kolvar måste minst bytas.

Kort sagt enklare och billigare att byta hela motorn då en komplett XE inte är så dyr.

Tekniker
345 Inlägg
6 oktober 2010
#3
Om motorblocket är densamma så passar toppen, men du måste byta programvara för att den ska gå.

Det man inte dör av gör ont.

1 498 Inlägg
6 oktober 2010
#4
Bullen1 skrev:
Om motorblocket är densamma så passar toppen, men du måste byta programvara för att den ska gå.

Programvaran är den minsta huvudvärken efter kolvarna och ventilerna har prylat varandra.

Dvs minst kolvar måste bytas + säkert mycket mer.


VD Hammar
613 Inlägg
6 oktober 2010
#5
ja det ska gå, finns en på Opelsportlcub.se som har gjort tvärt om, alltså en 16v botten o 8v topp sök lite där så kommer du hitta

MVH Johan

1 498 Inlägg
6 oktober 2010
#6
c20xe
http://www.ultimatedb.net/orgfiles/ZORGF000008/mahle%2086mm%20pistons%20001.jpg

Hur ska ventilera få plats i ne kolvarna?

c20ne
http://img47.exs.cx/img47/5804/dsc013697el.jpg


VD Hammar
613 Inlägg
6 oktober 2010
#7
ja det har du rätt i, men hur stor skillnad är det på kolvarna då?
det är ju högre komp i c20xe men kan de va så att de bara är för att c20ne har utfräst så som det är på bilderna.
nu blev jag osäker
Senast redigerat av opela (6 oktober 2010)

MVH Johan

VD Hammar
613 Inlägg
6 oktober 2010
#8
menar höjden på kolvarna

MVH Johan

227 Inlägg
6 oktober 2010
#9
c20xe kolvar i c20ne är vanligt budgettrim för att få högre komp, dessutom är många av dom smidda.
Tvärt om går däremot inte.

VD Hammar
613 Inlägg
6 oktober 2010
#10
Driftar_N skrev:
c20xe kolvar i c20ne är vanligt budgettrim för att få högre komp, dessutom är många av dom smidda.
Tvärt om går däremot inte.

nja i dem före -91 är det oftast smidda i

MVH Johan

gasa tills de rasar!
225 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
#11
okej är lättare o lyfta i en 16v motor istället..
vart kan man hitta en sån då?
pris?
vad behöver man göra för att den ska passa?

MVH


Tekniker
345 Inlägg
7 oktober 2010
#12
ascona-tic skrev:
Bullen1 skrev:
Om motorblocket är densamma så passar toppen, men du måste byta programvara för att den ska gå.

Programvaran är den minsta huvudvärken efter kolvarna och ventilerna har prylat varandra.

Dvs minst kolvar måste bytas + säkert mycket mer.

Mena såklart att blocket är komplett och desamma, då passar det givetvis,
inte att kolvar stakar osv skiljer sig tongue

Det man inte dör av gör ont.


Sök