3706
Sök

Lite allmänt om Baslåda+slutsteg+kondensator

Wannabe rallykalle
1 Inlägg
20 november 2006
Trådstartare
#1
Halloj allihopa.

Köpte en bil för några veckor sen och började genast att snickra ihop 2 högtalarlådor,vet inte riktigt vad det e för högtalare,men jag undrar om det blir bättre ljud om man har hål i lådorna typ i nederkant eller om det är bättre utan hål?

Hade även tänkt att köpa mig 2 st 12" basar,spelar det roll vart jag köper dom?Är det någon skillnad på tex MDS bashögtalare eller Julas?

Bör jag köpa en aktiv eller passiv låda?Ska den vara färdigmonterad eller ska jag bygga en själv?Eller ska jag köpa lådan klar och sen tex köpa själva högtalarna från Jula?Kondensatorn är till för att ladda upp ström när man kör med bilen så det inte tar lika mkt energi när man ska starta upp bilen eller vad?Spelar det någon roll hur många Fahrad man har?Det kanske beror helt på vad man har för högtalare oså? Jag vet ingenting om slutsteg och basar,men vill gärna ha tips och trix om vad jag ska ha för grejjer och om hur jag kan göra.

/Z


533 Inlägg
20 november 2006
#2
Det är svårt att ge svar på allt sådär...!!
Jag föreslår att du först läser en del här på forumet och försöker lära lite från vad alla har att säga.

Du kan gå in här >> http://www.bilstereoipraktiken.se och läsa ännu mer....

Lycka till

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se

18 Inlägg
20 november 2006
#3
psittacus skrev:
Det är svårt att ge svar på allt sådär...!!
Jag föreslår att du först läser en del här på forumet och försöker lära lite från vad alla har att säga.

Du kan gå in här >> http://www.bilstereoipraktiken.se och läsa ännu mer....

Lycka till
Tack för hemsidan... exakt vad jag behövde ^^

Pekkan

21 761 Inlägg
20 november 2006
#4
Zoown skrev:
vet inte riktigt vad det e för högtalare,men jag undrar om det blir bättre ljud om man har hål i lådorna typ i nederkant eller om det är bättre utan hål?
Gör inte hål i lådorna, det kan bli väldigt dåligt ljud och har du otur så kan du spela sönder basarna vid låga frekvenser. När man ska sätta basrör i en låda så ska man först ha räknat ut rördimensionerna utifrån basarnas parametrar och lådvolym.

Vet man inte basarnas parametrar så är det bäst med en sluten låda, utan rör eller hål alltså.


Sök