Icee skrev:
Rquired skrev:
Icee skrev:
Instämmer totalt. Den klarar av ganska så redigt med stryk. En 523a som en polare lyckades koka 3 gånger innan han fick bytt kylaren på den. Den går åtminstone utmärkt ännu med närmare 30k mil (2k mil sedan kokning).
Skulle inte förvåna mig om aluminium block och aluminium top klarar av mera stryk än dom det är gjutjärnsblock.
Tror jag nog inte det gör, men Bmw gör rent generellt stryktåliga motorer och M52 (alla M5x) är en av dessa. Det finns ett flertal turbobyggen på denna motor trots att alla påstår att den inte tål överladdning, jag tror ryktet om att M52 är ömtålig grundar sig i att några av de första exemplaren hade skadade toppbultar (en maskin som fått fnatt) vilket skadade block och topp. Därför rök de motorer med felaktiga bultar som Bmw ännu inte hunnit renovera, och därmed har motorn ett rykte om att slå sig.
Som överladdning är såklart gjutjärn bättre. Men jag syfta på att gå för varma. Samma material brukar funka bättre än Alu vs gjutjärn
Mycket möjligt, missförstod nog.
Men värst (alltså känsligast) borde väl vara om man har en motor i två olika material, tex topp i aluminuim och block i gjurjärn?
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.