M52 skall koka rejält för att den ska bli skev...
Som ovanstående skriver är M52 modernare än M50, det vill säga snålare och bredare effektregister. En 323 upplevs alltså inte "så" mycket segare än en 325, men den är märkbart snålare. Dessutom är den faceliftade 323 en mycket bättre bil med mer utr etc än prefaceliftade 325.
"bäst" av alla vågar jag påstå är 328i med dess härliga kraft från botten och moderna(re) M52 motor. Det finns de som (oftast själva äger en 325) som tycker denna har sportigare karaktär. Men i så fall kan man skruva dit ett 325-insug på 328i, och få samma sportiga karaktär, lägre förbrukning och mer effekt.
Ytterligare en fördel för 328i jämfört med 323i och 325i är att den har samma växellåda som i M3 3.0. Denna låda är alltså dels starkare (tåligare) och har dels betydligt exaktare och härligare känsla än den i de två svagare varianterna.
Därmed tycker jag 328i, med eller utan M50-insug, är det bästa valet. Så länge man inte är ute efter att bygga turbo, då håller en tidig 325 utan vanos för mest effekt.
Alla siffror kring förbrukning, effekt osv hittar man på
www.autopower.se ![smile](img/smilies/smile.png)