4473
Sök

Vilket motorval av BMW e36 är bäst?

48 Inlägg
25 september 2009
Trådstartare
#1
tja! jag funderar över vilken bil jag egentligen är ute efter och det känns som om en e36a skulle passa bäst. Men vilken motor passar mig..   

320,323,325 eller 328??

Jag undrar hur stor skillnad det är mellan t.ex 325 och 328.

328an är väl ca 60 kg lättare pga aluminium motorn, men samtidigt drar en större motor säkerligen mer..

kan nån som har erfarenhet av dessa bilar hjälpa mig smile


109 Inlägg
25 september 2009
#2
328 är nog bäst, har en sån. Den drar mindre soppa än 320 och 325 pga att alu motorn i 323 och 328 är modernare tongue 328an är märkbart piggare än 325 oxå tongue Däremot lite dyrare i  inköp men klart värt!

48 Inlägg
25 september 2009
Trådstartare
#3
jasså? så du har jämfört med både 320 och 325? en 320 från 96 och nyare har ju också alu motorn så den måste ju ligga bra till den me


109 Inlägg
25 september 2009
#4
Jo har jämfört smile jaså haha då har jag lärt mig nånting nytt idag big_smile Men med tanke på att det enda som skiljer på 320, 323 och 328 är motorvolymen så det är ganska marginellt hur mkt mer 328orna drar i soppa. Min 328 snittar ungefär 1 liter milen och då är det typ 60% stads och 40% landsväg och då är det ganska busigt körande tongue

539 Inlägg
25 september 2009
#5
ja det stämmer... 328 och 325 är riktig snåla motorer med tanke på volym och hk och just 328 är väldigt modern motor med vanos o allt. Ska man välja så är det 325 eller 328 som gäller. Betydligt piggare och drar max 1 liter mer än 2.0 motorn.

109 Inlägg
25 september 2009
#6
aa fast dock så ligger 323 och 325 väldigt nära varann prestanda mässigt, men 323an har alumotor och bättre förbrukning... och då är 328an klart bäst tongue

48 Inlägg
25 september 2009
Trådstartare
#7
max 1 liter mer :o det låter ganska mycket. jag har haft en 525 e34 touring som väger över 1800kg och jag tyckte inte den gick så dyrt. i 323 är de ju också 2,5liters motor så den måste ju vara ungefär som 328ans.. men jag undrar hur stor skillnaden mellan min gamla 525a touring och en 328sedan är. 0.3 l större cylindervolym, men sen 500kg lättare..


109 Inlägg
25 september 2009
#8
Såg inte att han skrev 1 liter, och det är grovt överdrivet tongue om vi jämför 320 alu motor och 328 så tror jag den skiljer runt 0,2l milen, men GRYMT stor skillnad prestanda mässigt tongue 328an drar mindre än din gamla 525a pga vikten och bättre & modernare motor tongue

48 Inlägg
25 september 2009
Trådstartare
#9
okej ja jag tror också att det är stor skillnad prestandamässigt. jag funderar vad som vore bästa affären för min del. som sagt så är dom lite dyrare att komma över 328orna. sen är dom för mig ungefär 400:- dyrare i försäkring varje månad så jag är inte helt klar över detdär än:S 

finns det andra saker som blir dyrare om man äger 328 istället för 320 typ?


2 021 Inlägg
25 september 2009
#10
alu-motorn är väldigt värmekänslig, du åker troligtvis på en större motorrenovering om den råkar koka, blocket slår sig direkt.


109 Inlägg
25 september 2009
#11
Dom flesta motorer på nyare bilar är alumotorer, självklart går det fortare för den att koka än en gjutjärnsmotor men man märker fort när den är påväg att börja koka tongue

48 Inlägg
25 september 2009
Trådstartare
#12
ajdå det vore inte kul att råka ut för =P men köper jag en e36 så vill jag nog ha en nyare med alu motor. Men sen så får man ju ta det som finns eller leta i evigheter om man ska vara helt pet noga med vilken bil man är ute efter. jag kan tänka mig en 325a lika gärna men det känns ju dumt om den går dyrare, vilket jag har svårt att tro.


109 Inlägg
25 september 2009
#13
Jag föreslår då att du satsar på en 328 eller 323 om du vill lägga ut dom extra pengarna. Bara för att en motor är större behöver den inte dra mer soppa tongue läs på autopower forumet så lär du få ännu fler liknande svar.

48 Inlägg
25 september 2009
Trådstartare
#14
okej men isåfall så ska jag hålla utkik efter en 328,323 eller kanske 320 så får jag se vad som dyker upp:) tack för hjälpen


109 Inlägg
25 september 2009
#15
min 328 touring blir till salu snart om du är sugen smile svensksåld och i toppskick, säljer den därför jag måste ha firmabil och vill inte köra den här på firman tongue

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
25 september 2009
#16
Sebbe_ skrev:
Bara för att en motor är större behöver den inte dra mer soppa

Tycker snarare det är tvärtom, större motorer har ofta en annan, högre utväxling då den helt enkelt orkar mer. Det ressulterar i lägre rpm vilket spar soppa

Rock'n Roll

Thorssa
25 september 2009
#17
328i är ju förstås trevligast men de vill ofta ha lite väl mycket betalt för dem tycker jag. En 323i känns helt klart som ett bättre val än 325i, lika stor men modernare motor och dessutom billigare försäkring. 320i ska du endast köpa om du vill ha en skön glidare. Prestandan i den är inge vidare men den har ju fortfarande en härlig sexa!

500 Inlägg
26 september 2009
#18
Sebbe_ skrev:
Dom flesta motorer på nyare bilar är alumotorer, självklart går det fortare för den att koka än en gjutjärnsmotor men man märker fort när den är påväg att börja koka tongue

Ja aluminiumtopp men inte aluminiumbotten. Det är inte lika vanligt.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 september 2009
#19
M52 skall koka rejält för att den ska bli skev...

Som ovanstående skriver är M52 modernare än M50, det vill säga snålare och bredare effektregister. En 323 upplevs alltså inte "så" mycket segare än en 325, men den är märkbart snålare. Dessutom är den faceliftade 323 en mycket bättre bil med mer utr etc än prefaceliftade 325.

"bäst" av alla vågar jag påstå är 328i med dess härliga kraft från botten och moderna(re) M52 motor. Det finns de som (oftast själva äger en 325) som tycker denna har sportigare karaktär. Men i så fall kan man skruva dit ett 325-insug på 328i, och få samma sportiga karaktär, lägre förbrukning och mer effekt.

Ytterligare en fördel för 328i jämfört med 323i och 325i är att den har samma växellåda som i M3 3.0. Denna låda är alltså dels starkare (tåligare) och har dels betydligt exaktare och härligare känsla än den i de två svagare varianterna.

Därmed tycker jag 328i, med eller utan M50-insug, är det bästa valet. Så länge man inte är ute efter att bygga turbo, då håller en tidig 325 utan vanos för mest effekt.

Alla siffror kring förbrukning, effekt osv hittar man på www.autopower.se smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

34 Inlägg
26 september 2009
#20
Rquired skrev:
M52 skall koka rejält för att den ska bli skev...

Instämmer totalt. Den klarar av ganska så redigt med stryk. En 523a som en polare lyckades koka 3 gånger innan han fick bytt kylaren på den. Den går åtminstone utmärkt ännu med närmare 30k mil (2k mil sedan kokning).

Skulle inte förvåna mig om aluminium block och aluminium top klarar av mera stryk än dom det är gjutjärnsblock.



Sök