3277
Sök

Byte av Lyktor fram på Volvo 855 -95a

83 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
#1
Tjenis..

Har äntligen beställt nya styling lyktor + blinkers fram till min 855, och det jag undrar
är om det är svårt att byta ut?

Blinkersna vet jag är lätta, dom sitter bara med någon fjäder på original iallafall...

Men hur är d med huvudstrålkastarna, hur mycket behöver jag skruva ner för att få ut dom?

MvH: Bengan


* Voff voff *
10 650 Inlägg
11 oktober 2010
#2
Plockar du bort listerna under lysena så är det bara att skruva loss strålkastarna och klicka ur kontakterna!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

83 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
#3
Brådhis skrev:
Plockar du bort listerna under lysena så är det bara att skruva loss strålkastarna och klicka ur kontakterna!

//Brådhis

okej, du vet myligvis inte hur dom sitter monterade? vill helst inte knäcka dom när jag väl börjar skruva tongue hehe


8 251 Inlägg
11 oktober 2010
#4
Strålkastarna sitter med 3st 10mm bultar på baksidan. Dem flesta bultarna är enkla, men jag det är en elelr om det är 2 som är riktigt tråkiga att komma åt.


471 Inlägg
11 oktober 2010
#5
Lamporna sitter med 3 st skruvar,2 st mot blinkers-sidan och 1 st mot kylaren.
De mot blinkers-sidan kan vara lite knpiga att komma åt,speciellt den nedre.
Eventuellt får du ta bort huvlåsena,men markera då deras läge.Så att du slipper att justera sedan.
Du behöver iallafall en 10a-hylsa eller 10ans nyckel till skruvarna.


83 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
#6
Marlboroman skrev:
Strålkastarna sitter med 3st 10mm bultar på baksidan. Dem flesta bultarna är enkla, men jag det är en elelr om det är 2 som är riktigt tråkiga att komma åt.

jaja okej smile blir d med blocknyckel eller d går att ta alla med litet spärrhandtag?

Såg att du är medlem på NordicR också ^^ nice, jag har ansökt om att bli medlem och blev godkänd och har betalat medlems avgift, nu väntar jag bara på att dom ska få upp mig på sidan också tongue


83 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
#7
Loci skrev:
Lamporna sitter med 3 st skruvar,2 st mot blinkers-sidan och 1 st mot kylaren.
De mot blinkers-sidan kan vara lite knpiga att komma åt,speciellt den nedre.
Eventuellt får du ta bort huvlåsena,men markera då deras läge.Så att du slipper att justera sedan.
Du behöver iallafall en 10a-hylsa eller 10ans nyckel till skruvarna.

okok.. eventuellt ta bort huvlåsena? du menar den som sitter på vänstersidan och stör även när man ska bara byta lampa på skiten? tongue
men vadå deras läge? är där flera stycken? Men låt oss säga att d skulle gå illa, hur ändrar jag då dom lägena till sida ursprungliga positioner?


471 Inlägg
11 oktober 2010
#8
Bang_O_Conner skrev:
Loci skrev:
Lamporna sitter med 3 st skruvar,2 st mot blinkers-sidan och 1 st mot kylaren.
De mot blinkers-sidan kan vara lite knpiga att komma åt,speciellt den nedre.
Eventuellt får du ta bort huvlåsena,men markera då deras läge.Så att du slipper att justera sedan.
Du behöver iallafall en 10a-hylsa eller 10ans nyckel till skruvarna.

okok.. eventuellt ta bort huvlåsena? du menar den som sitter på vänstersidan och stör även när man ska bara byta lampa på skiten? tongue
men vadå deras läge? är där flera stycken? Men låt oss säga att d skulle gå illa, hur ändrar jag då dom lägena till sida ursprungliga positioner?

Det sitter ett huvlås på vardera sida ju och dessa är skruvade i plåten,jag tänkte mest på att man får dessa i rätthöjd sedan.
Men det ser du när du tittar lite närmare på det.Skulle dessa inte komma i rätt läge ,så kan det(om man har otur)bli lite knepigt att få upp huven sedan.
Men prova att lossa lamphuset utan att röra dessa först,jag lossade aldrig mina.
Men jag har inte så stora händer,så jag klarade det.
Och då bytte jag lamphusen 2ggr/år,hade xenon i mina klarglas-lampor på min 850 i både hel- och halvljuset.Och man får ju inte ha det i halvljuset på en besikting,så jag bytte hela lamphusen istället smile


83 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
#9
Loci skrev:
Bang_O_Conner skrev:
Loci skrev:
Lamporna sitter med 3 st skruvar,2 st mot blinkers-sidan och 1 st mot kylaren.
De mot blinkers-sidan kan vara lite knpiga att komma åt,speciellt den nedre.
Eventuellt får du ta bort huvlåsena,men markera då deras läge.Så att du slipper att justera sedan.
Du behöver iallafall en 10a-hylsa eller 10ans nyckel till skruvarna.

okok.. eventuellt ta bort huvlåsena? du menar den som sitter på vänstersidan och stör även när man ska bara byta lampa på skiten? tongue
men vadå deras läge? är där flera stycken? Men låt oss säga att d skulle gå illa, hur ändrar jag då dom lägena till sida ursprungliga positioner?

Det sitter ett huvlås på vardera sida ju och dessa är skruvade i plåten,jag tänkte mest på att man får dessa i rätthöjd sedan.
Men det ser du när du tittar lite närmare på det.Skulle dessa inte komma i rätt läge ,så kan det(om man har otur)bli lite knepigt att få upp huven sedan.
Men prova att lossa lamphuset utan att röra dessa först,jag lossade aldrig mina.
Men jag har inte så stora händer,så jag klarade det.
Och då bytte jag lamphusen 2ggr/år,hade xenon i mina klarglas-lampor på min 850 i både hel- och halvljuset.Och man får ju inte ha det i halvljuset på en besikting,så jag bytte hela lamphusen istället smile

Jaja okej men då provar jag d först tongue hehe
ofan, var d svårt att koppla in xenon ljusen? varför fick man inte ha d på halvljus? :S


471 Inlägg
11 oktober 2010
#10
Bang_O_Conner skrev:
Jaja okej men då provar jag d först tongue hehe
ofan, var d svårt att koppla in xenon ljusen? varför fick man inte ha d på halvljus? :S

Kom på att om man lyfter batteriet,så kanske man får bättre plats att jobba på.
Nej är inte svårt att koppla in xenon-ljusen,bara att ta de sladdarna som sitter i sockeln till resp lampa och koppla ihop med kablarna som kommer från xenon-ballasten.Men det ser man i de instruktionerna som medföljer.
Man måste ha automatisk nivåreglering och strålkastarrengörning för det första,finns visserligen nån firma som säljer sådana nivåsatser.Men jag känner inte till någon som monterat en sådan sats och fått det godkänt hos bilprovningen.



Sök