habomaster skrev:serdna skrev:Ska bli intressant och se om vi klarar av att tillverka bilar i Sverige. Det kostar ju trotsallt enhel del att skeppa bilar från Kina, kan vi få ner lönera i Sverige lite och effektivisera tillverkningen så tror jag det finns potential att bygga bra bilar även i Sverige.
Men de jobb som jag tror vi kan ha kvar i Sverige är utvecklingsjobb, ingengörer är inte så dyra att anställa i Sverige om man jämför med USA och väst europa. En civilingengör tjänar ju bra mycket mer om man jobbar i Tyskland.
Jag tror inte någon är intresserad av att minska sin lön. Inte med tanke på vad det faktiskt kostar att leva i Sverige. Det är ytterst ovanligt att löner sänks överhuvudtaget. Däremot tror jag att det finns viss möjlighet att lönerna kommer att utjämnas mellan världsdelarna vilket gör att lönsamheten för kinaproduktion minskar, men fram till dess kommer så mycket tillverkning som möjligt ske i Asien.
När vi kommer till utvecklingsbitarna får den mindre lönen i Sverige våra bästa ingenjörer att fly utomlands av två anledningar. 1, högre lön utomlands som sagt. 2, mindre skatt utomlands. Det innebär att individens disponibla inkomst blir betydligt högre än för samma arbete. Det är av samma anledning alla storföretag flyttar sitt säte utomlands. I Sverige blir man straffskattad om det går bra. Enda möjligheten som jag ser det att få behålla industrier som biltillverkning och den främsta forsknings och utvecklingsindustrin är att sluta tänka sosse och börja inse att högre löner och mindre skatt på individnivå kommer ge ökade nettointäkter för staten vilket i förlängningen kommer ge bättre välfärd och bättre industriklimat så att företagen faktiskt kommer vilja stanna kvar i Sverige.
Nu blev detta ganska politiskt och vandrar på gränsen till offtopic, men nu har jag iaf delat med mig av varför jag tror att biltillverkningen mfl. flyr utomlands.
Jag tror faktiskt att lönerna på sikt kommer sjunka för folk som inte har kompetens (iform av utbildning eller självlärda). Man kommer inte kunna leva så bra som man gjorde på 60 talet genom att jobba med någonting som man kan lära sig på en dag. Om man kunnde låta de som var arbetslösa jobba för 12-13tusen i månaden skulle vi ha råd att ha industri i Sverige, men för att inte lämna ämnet som var biltillverkning i Sverige så lämnar jag denna del.
Lönsamheten har redan fallit i Kina, vet flera företag som flyttar tillverkning till Sir lanka, Vietnam mm, Man kan tillverka saker i väst, dok så måste produktlivslängden (dvs hur lång tid det tar innan den blir omodern) vara kort samt att det krävs en hög kunskap vid tillverkningen. Det som kan rädda t.ex Scania är att man vill ha ingengörerna nära produktionen då det underlättar deras arbete.
0
0
0
0