Quadrablast skrev:
Eh va? Xenonljus är betydligt kallare än t.ex. en halogenlampa?! Dessutom kyls det ju ned ännu mer när du kör. Men framförallt, håll handen framför en strålkastare med xenon och jämför med en med halogen, du kommer inte ens känna någon värme alls från en lykta med xenonljus. Sj kör jag med xenon (fabriksmonterat) och dioder i mina DRL-lampor och det funkar klockrent, dock har jag inga extraljus inkopplade.
Ja och nej, av den ingående effekten (i detta fallet 55W) blir en del synligt ljus och en del infrarött ljus (aka värme). Med xenon-ljus blir det en större mängd synligt ljus än med halogen, men all ingående effekt omvandlas alltid! (Energi kan aldrig förstöras, bara omvandlas, osv osv).
Det ljuset, även det synliga, som träffar dioden omvandlas dels till värme och dels reflekteras det tillbaka igen. Dioden blir i stort sett utsatt för samma mängd värme oberoende av om du använder 55W xenon, halogen eller IR-lampa. Att det funkar i dina lampor kan bero på utformning av reflektorerna och av dioderna.
Att man känner mindre värme framför en xenon-lampa beror på att synligt ljus reflekteras effektivare än infrarött ljus från din hand. Mer synligt och mindre IR från xenon som sagt. Hade du satt upp en svart kropp framför ljuset skulle det bli i stort sett samma uppvärmning med xenon/halogen.
Quadrablast skrev:
Dioder är känsliga för ojämn spänning, oavsett om den är högre eller lägre. Jag tror därför mer på att det blir en form av rusning/fall när du slår på helljusen, mest troligt är ett spänningsfall. Det spelar ju ingen roll hur många relän du har så länge du bara har ett batteri och en generator liksom
Jag hade problem med att dioderna gick sönder hela tiden när jag körde med konventionella dioder. Jag bytte sedan till SMD-dioder (plattare och starkare) och sedan dess har det fungerat utan problem.
Lysdioder tycker inte om högre spänning än specificerat, ja. Däremot påverkar lägre spänning inte dioder för 5 öre! Hur skulle det se ut om bilar med LED-bakljus skulle ha dioder som brann sönder på nolltid? I "alla" dessa bilar regleras nämligen ljusstyrkan genom PWM, att man slår av och på spänningen snabbt. Eftersom ögat integerar det infallande ljuset uppfattas det som svagare, trots att det växlar väldigt snabbt mellan 0 och 100%.
En spänningspeak är också vad som känns som den enklaste förklaringen, dock har jag svårt att se att han skulle få någon sådan. Jag funderade på det men kom inte på vad som skulle kunna orsaka den. Möjligen om det blir någon induktionseffekt från högspänningsaggregaten när dessa slår av eller på...
Förresten så betyder SMD endast att de är ytmonterade istället för att sitta på ben. Att ytmonterade dioder går att göra starkare har att göra med att värmen kan ledas bort effektivare från chip:et. Den enda vägen värmen kan ta vägen i en lysdiod med ben är genom de smala benen, på en ytmonterad lysdiod lödas hela undersidan mot kretskortet som fungerar som kylfläns.
Bläh, nu är jag sen till jobbet!