3636
Sök

B230 FT. Svårstartad när den är kall.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
7 oktober 2010
#41
Tonycrona skrev:
Går temp mätaren som sitter på instrument panelen på samma givare också?

nopp det är separata givare

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

403 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
#42
Min fläkt i bilen, värmefläkten, går den på motortempgivareN? för den buggar lite också. Tänkte om felet kan höra ihop.


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
7 oktober 2010
#43
Tonycrona skrev:
Min fläkt i bilen, värmefläkten, går den på motortempgivareN? för den buggar lite också. Tänkte om felet kan höra ihop.

det ända tempgivaren gör är att tala om motortempraturen för boxen . så nej den styr inge annat
om du menar kupefläkten så finns det inge tempgivare till den

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

403 Inlägg
8 oktober 2010
Trådstartare
#44
Måste ju finnas en givare för den går ju att ställa in på olika grader och känner av.


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
8 oktober 2010
#45
Tonycrona skrev:
Måste ju finnas en givare för den går ju att ställa in på olika grader och känner av.

den sitter inte i motorutrymmet i alla fall:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

10 287 Inlägg
8 oktober 2010
#46
Vad har du i bilen? Vanlig standardvärme, Ac eller ECC?


/Göran

Tonycrona skrev:
Måste ju finnas en givare för den går ju att ställa in på olika grader och känner av.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

403 Inlägg
8 oktober 2010
Trådstartare
#47
Ac fast acn är bortagen:P


403 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
#48
Nu har jag bytit motortempgivaren, temperatursensorn, den som sitter vid 3e cylindern under insuget och den har 2 flata stift, när jag sedan hade låtit bilen stå ute i ca 1 timme nu på kvällen i kylan så var den fortfarande svårstartad. :S
Och fläkten, Den funkade skit fint på en gång efter att jag bytt tempgivaren. funkade på tomgång och precis när man startat bilen och allt. och sen nu på kvällen när bilen också var svårstartad så funkade fläkten inte på en gång utan efter ca 50 - 100 m körning så började den funka. och sen funkade den hela åkturen oavsätt om vi stog stilla lr gasade lr rullade på friläge, så det blev ju mycket bättre när jag böt givaren, plus att tempmätaren på instrument panelen vet jag att den funkar som den ska nu också, den kanske inte hade något med tempgivaren att göra men testade att låta bilen gå med för lite vatten i så att jag skulle se om den gick upp. och det gjorde den. Så frågan är, kan det vara nå fel med kabeln till givaren just när bilen är kall? lr hade kallstartproblemen kanske inte ett skit med givaren att göra, även fast det borde haft det eftersom att fläkten blev ju bättre. Då borde givaren varit kass, plus att jag fick felkod på den, kanske var eftersom att jag satt dit fel givare först men ändå, fläkten blev ju fortfarande nästan helt bra.

Det skulla är också att om man går in här:
http://www.swedishautoparts.com/940/vol … nsors.html
940 1994-1995 Ambient Air Temp Sensor ECT outside air sensor OES
940 1991-1993 Ambient Air Temp Sensor OES

Min bil är en 93a men felkoden stog det ECT på. och det står ju för 94 - 95, men kanske är samma. Det skumma är att på bilden så visar den en grej med 2 runda stift, och grejen som jag böt hade ju 2 flata stift?
Senast redigerat av Tonycrona (9 oktober 2010)


10 287 Inlägg
9 oktober 2010
#49
"Ambient Temp sensor" sitter framför kylaren och är yttertempgivare som är kopplad till yttertempmätaren i instrumenthuset.

Den i toppen med Mini-Timer kontakt (dvs två platta stift - precis som en spridare) går till sprutet och den i toppen med två runda stift går till vattentempmätaren i instrumenthuset.

Och den givare du nu bytte (dvs den som har två platta stift) har ingenting med värmefläkten i kupen att göra.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

403 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
#50
Okey. Men asså har "Ambient temp sensor" något med kallstart att göra? och vart sitter den lite mer exakt?


10 287 Inlägg
10 oktober 2010
#51
"Ambient Temp Sensor" går till den lilla digitala yttertempmätare som sitter i instrumenthuset. Den har absolut ingenting med kallstart att göra.

Kallstarten, dvs hur mycket soppa som skall pytsas in när man vriden på nyckeln och vilket tändläge som skall ansättas, styrs enbart av den tempgivare du just har bytt. (den med platta stift).

Sedan när motorn väl har tänt så börjar sprutet mäta luftmassa för att styra in värdena mera exakt mot uppmätt luftmassa.


/Göran


Tonycrona skrev:
Okey. Men asså har "Ambient temp sensor" något med kallstart att göra? och vart sitter den lite mer exakt?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

403 Inlägg
403 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
#53
Prövade att mäta upp kabeln till motortempgivaren idag, drog loss kabeln från tempgivaren och körde med multimeter, från ena stiftet till jord och med multimetern på båda stiften men inget alls händer, oavsätt med tänningen på lr av. ? Prövade massa olika lägen och 2 olika multimeters.

Frågan är ju, om bilen som sagt får för mycket soppa när man ska starta den, pga maxportad topp, kan man då inte koppla ur kabeln till motortempgivaren eftersom att det är väl den som säger till att bilen är nu kall och ska få mer soppa. och när bilen är varm så får den mindre soppa. därav är den så lätt startad då?


10 287 Inlägg
10 oktober 2010
#54
Koppla ur den?
Då får sprutet spunk. Den mäter faktiskt temperaturn och använder den för att styra både soppa och tändning.

Jag tror fortfarande att det är toppen. Jag har själv åkt rejält portad 531 och den var skittjurig kall efetrsom det är så låg gashastighet om man portar insugskanalerna på den.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

403 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
#55
Ok ok. Och ända sättet att lösa är att byta topp asså sad?


403 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#56
Ojoj, Antingen har vi någon gång när vi skruvat, råkat förväxla den rätta "Motortempkabeln" med en svart kabel som har samma kontakt som bara hängt löst, och i stället satt dit den. lr så har typ den förra ägaren förväxlat / satt dit fel kabel. Jag hade en svart som satt på min tempgivare, men det var en vit / gulaktig kabel som skulle sitta där. Satte idag tillbaka kabel och vips så fick jag tillbaka ett gammalt problem som jag hade när jag köpte bilen, den turbo laggar, rycker, verkar få antingen för lite / för mycket soppa. eftersom att motortempgivaren styr väl soppan också? för har inte detta problem om jag kör utan kabel, då går bilen riktigt rent och fint och rycker inget alls, går sjukt mycket bättre utan, Och imorn kommer jag att märka om bilen startar lätt när den är kall, nu när rätt kabel är på plats, men har ju för mig att den har setat där förut också, eftersom att bilen ryckte / laggade så här i början, och då var den också svårstartad så vitt jag mins, lite allefall, men som sagt det visar sig imorn. Har nollställt felkoderna nu så ska väl in på typ fredag och kolla om det kommit tillbaka några / blivigt några nya. Har också bytt 3 st säkringar som var sönder, men alla gick till belysning så vitt jag förstod. Men som sagt, varför går den dårlig med temp kabeln i kopplad?


403 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
#57
Inget som vet? problem kallstart är nu löst, Det var ju som sagt fel kabel instoppad till tempgivare, riktigt lamt fel men vafan hur skulle man kunna veta:P



Sök