3860
Sök

Hjälp vid byte av topplockspackning (Saab 900 2.0t)

9 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
#1
Köpte mig en saab nu i helgen där topplockspackningen har gått.
När jag nu skall ge mig på att byta den vad behöver jag tänka på?
Kan toppen ha skadats när packningen har gått sönder och behöver planas?

Uppskattar all hjälp ja kan få

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
17 oktober 2010
#2
Jadu, beror ju på hur mycket du vill kosta på fordonet?

Lista över material/extra arbete:
Sotningssats
Planing av toppen (rugga upp ytan lätt med 240-papper)
Provtryckning av toppen, för att kontrollera sprickbildning osv
Nya topplocksbultar (går att värma de gamla i ugnen om man är snål)
Nya ventiltätningar
Ny termostat
Ny olja, vatten och stift


Udda/ovanliga verktyg som behövs är Momentnyckel och Torx 16 eller 18, låter det vara osagt vilket.
Att planfräsa toppen är ett rent måste i det närmaste, har du tillgång till ett slipbord kan detta fungera om motorn aldrig gått varm?

MVH


9 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
#3
Varför behöver topplocksbultarna bytas? E de för att härdningen skulle ha gått ur dom?
Hur mycket kan man plana från toppen? Vad är normalt och vad är gränsen?

925 Inlägg
18 oktober 2010
#4
bumpe skrev:
Jadu, beror ju på hur mycket du vill kosta på fordonet?

Nya topplocksbultar (går att värma de gamla i ugnen om man är snål)
.....
MVH

Menar du allvar att bultarna återfår sin ursprungliga form och blir alltså kortare igen?
Låt höra din teori om det.... :-)

Mats

5 710 Inlägg
18 oktober 2010
#5
Kommer toppen från en motor som man vet "har fungerat" hade jag skippat täthetsprov, planfräsning och byte av ventilskaftstätningar om det är en ren bruksbil.
Skall man göra iordning en topp "på riktigt" kan det bli dyrare än hela bilen....

MVH Jonas
..............

9 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
#6
Syftet med denna motorn är att den skall trimmas framöver. Planer på ca 300-400 hk

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
18 oktober 2010
#7
mats757 skrev:
bumpe skrev:
Jadu, beror ju på hur mycket du vill kosta på fordonet?

Nya topplocksbultar (går att värma de gamla i ugnen om man är snål)
.....
MVH

Menar du allvar att bultarna återfår sin ursprungliga form och blir alltså kortare igen?
Låt höra din teori om det.... :-)

Mats

Värmen expanderar dem och när de sedan svalnar så krymper de lite igen, dvs lite högre klämkraft.
Brukar aldrig praktisera detta utan efterdrar hellre eller byter till nya bult smile


9 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
#8
bumpe skrev:
Värmen expanderar dem och när de sedan svalnar så krymper de lite igen, dvs lite högre klämkraft.
Brukar aldrig praktisera detta utan efterdrar hellre eller byter till nya bult smile

Vad skall man då med moment nyckel till om skruvarna ändå inte får de momentet som det är tänkt?

925 Inlägg
18 oktober 2010
#9
bumpe skrev:
mats757 skrev:
bumpe skrev:
Jadu, beror ju på hur mycket du vill kosta på fordonet?

Nya topplocksbultar (går att värma de gamla i ugnen om man är snål)
.....
MVH

Menar du allvar att bultarna återfår sin ursprungliga form och blir alltså kortare igen?
Låt höra din teori om det.... :-)

Mats

Värmen expanderar dem och när de sedan svalnar så krymper de lite igen, dvs lite högre klämkraft.
Brukar aldrig praktisera detta utan efterdrar hellre eller byter till nya bult smile

Du kan INTE återställa en plastisk deformation genom värmebehandling.... Sorry!

Mats

5 710 Inlägg
19 oktober 2010
#10
c-cbc skrev:
bumpe skrev:
Värmen expanderar dem och när de sedan svalnar så krymper de lite igen, dvs lite högre klämkraft.
Brukar aldrig praktisera detta utan efterdrar hellre eller byter till nya bult smile

Vad skall man då med moment nyckel till om skruvarna ändå inte får de momentet som det är tänkt?

Det där förstod jag inte? hmm
Syftet med denna motorn är att den skall trimmas framöver. Planer på ca 300-400 hk

Ok...då hade jag minst mätt upp planhet / planat, kontrollerat täthet på ventiler /vid behov slipat in.
En tvätt om toppen är "grisig" är inte fel och efter detta är det lämpligt att byta ventilskaftstätningar iaf om du kört den i hetvattentvätt.
Orkar/vill/kan man är det ju inte fel att ta bort kanter mellan kanal-->ventilsäte och eventuellt gjutskägg i kanalen.

Innan du börjar lägga tid och pengar på toppen så kolla kamgång/överfall. de är känsliga och har det skador är det bara kasta....

MVH Jonas
..............


Sök