Jag håller med saab_sonett.
Har suttit och läst igenom undersökningen som VTI har gjort.
Och det mest intressanta och relevanta delen är nog 5.9.7.
5.9.7 Totalt isgreppsvärde
Av diagram 38 framgår att det totala isgreppsvärdet ökar med ökande dubbutstick. Trendlinjen indikerar en ökning med cirka 80 enheter per mm utstick dvs. ett dubbutstick på 1 mm ger något mer än en fördubbling av isgreppet vid utsticket noll.
Så för att svara på din fråga om dina dubbdäck med nerslitna dubbar funkar bra är svaret nej.
På frågan om dina dubbdäck med nerslitna dubbar funkar lika bra som odubbade däck så är svaret nej där oxå, eftersom däck som görs med dubb, (och inte är dubbade i efterhand) är konstruerade för att fungera bäst med dubb, och har dom då inte dubb i sig så är dom sämre än odubbade däck som är konstruerade att funka bäst odubbade.
Sen ska det väll tilläggas att detta gäller is endast.
På snöiga vägar, plogade vägar osv där is inte förekommer så är inte dubbade vinterdäck bättre än odubbade vinterdäck.
Väldigt intressant att läsa det sista oxå under 6.2 Allmänna synpunkter på vinterdäck.
För dubbdäck är det en viktig fråga vad som påverkar dubbeffekten på isgreppet och hur länge den består. Utsticket och dubbkraften men även antalet dubbar och spridning över kontaktytans bredd är här viktiga faktorer. Små värden är inte bra men det finns även gränser uppåt. Utsticket är beroende av om däckgummi och dubb slits i samma takt och av om dubben trycks djupare in i däcket eller dras ut. Vid intensiv bromsprovning på is tenderar dubben att dras ut. Detta gäller speciellt om inkörningssträckan varit kort.
Minst 100 och helst 500 km inkörning innan kraftigare bromsning och kurvtagning rekommenderas för att inte utdragning av dubbarna skall ske. Vid onormalt försiktig körning huvudsakligen på rak väg är omvänt risken stor att dubbarna slits mer än däcken så att utsticket minskar. Vid ett utstick på cirka 0,5 mm har dubbarnas effekt upphört och fullgod effekt kräver minst 1 mm. Ett utstick på cirka 1,5 mm har visat sig vara ett bra utgångsvärde som ger förutsättningar för att utsticket inte skall gå under 1 mm under brukstiden. Tendensen mot lägre utstick och lägre dubbkraft utgör ett allvarligt hot mot dubbarnas säkerhetsfunktion. Dubbarnas slitstyrka kan varieras och brukar anpassas till ett normalvärde på däckens slitstyrka.
Mycket slitstarka däck medför då med miltalet minskande dubbutstick. I stadstrafik med mycket snäv kurvtagning tenderar däcken att slitas mer än dubbarna. Drivhjul har högre gummislitage än icke drivna vilket resulterar i större utstick på drivna hjul än på icke drivna. För framhjulsdrivna bilar betyder det risk för bakhjulssladd på is dvs. instabilitet på grund av sämre friktion bak. Ett sätt att få ett jämnare slitage är att växla fram- och bakhjul på samma sida varje säsong om man kör under 1 000 mil per säsong och efter halva körsträckan om man kör avsevärt längre.
Betingelserna för hög maximalfriktion på ren slät is är fördelaktigare för odubbade däck än för dubbade som ju själva producerar ytföroreningar i form av ispulver. För de dubbade däcken är det därför dubbarnas utstick, dubbkraft och antal som är avgörande för friktionen. Vanligen försämras maximalfriktionen därför mer för ett odubbat däck än för ett dubbat om lös snö eller ispulver redan ligger på den släta isytan.
Så att det Masterworks skriver om att dubbarna "slungas" ut sker bara vid intensiv bromsning om däcken blivit inkörda på rätt sätt.
Senast redigerat av PoulZen (20 oktober 2010)