Saab 9-3 Viggen -98 kopplingras ?

Kibbe
20 oktober 2010 · 14 Inlägg

När jag håller kopplingen fullt nere ibland händer det att växelpinnen blir seg o växla med men det försvinner när jag stänger av bilen. Om den ligger i neutral så viner det lite om ja försöker lägga i backen eller ettan. Om jag har den i växel och startar när den e cp så ullar bilen lite fram eller bak varav val av växel. Detta händer typ 1 gång i veckan utav 7 dagar.. Äre kopplingras eller de räcker med att man luftar den ?
Om den ska bytas vilka delar ska ja byta ut ? Kopplingsats, urtrampningslager o slavcylinder eller räcker det med 2 av dessa delar ? ja jag vet inte alla säger olika vill ha många förslag skriv gärna varför slaven ska bytas om den nu ska de smile

Tack på förhand! Mvh Kibbe

HenkeTIC
20 oktober 2010 · 888 Inlägg

Låter faktiskt som om det är din slavcylinder som är på väg att ge upp.

Kibbe
20 oktober 2010 · 14 Inlägg

Endast slavcylinder ? Var på 2 verkstäder o kollade men ville dubbelkolla här big_smile dem kan ju hitta på saker för dem har lite o göra osv :smile Något tips hur ja kan kolla om de e slaven ??

Mreque89 Oturen själv
20 oktober 2010 · 593 Inlägg

Slå han och få han att erkänna. vet inte vad en slavcylinder går för på skroten, men annars kan du säkert låna av någon och testa smile Men det låter absolut inte som lamell etc är slut. då slirar det ju bara.

Brum
Janneutanb
20 oktober 2010 · 7 272 Inlägg

Du kan testa med att lufta med förmodligen lär du byta slavcylindern.
Och då lär du ner med lådan så vitt jag vet.

jonTe
20 oktober 2010 · 5 710 Inlägg

Mreque89 skrev:
Men det låter absolut inte som lamell etc är slut. då slirar det ju bara.

Hmm....så är det inte alltid.
Jag har varit med om flera fall där lamellen separerar och att man får liknande problem som trådskaparen beskriver.
Jag har en 9-3:a på går´n just för tillfället med samma symtom och där jag misstänker lamellen.

>>Kibbe, känns kopplingspedalen konstig, tar långt ned osv eller är den som vanligt när problemen uppstår?
Om den är knepig kan det bero på luft är den normal tror jag du har samma fel som jag.
ISF måste växellådan ner.....

MVH Jonas
..............
Mreque89 Oturen själv
20 oktober 2010 · 593 Inlägg

jonTe skrev:

Mreque89 skrev:
Men det låter absolut inte som lamell etc är slut. då slirar det ju bara.

Hmm....så är det inte alltid.
Jag har varit med om flera fall där lamellen separerar och att man får liknande problem som trådskaparen beskriver.
Jag har en 9-3:a på går´n just för tillfället med samma symtom och där jag misstänker lamellen.

>>Kibbe, känns kopplingspedalen konstig, tar långt ned osv eller är den som vanligt när problemen uppstår?
Om den är knepig kan det bero på luft är den normal tror jag du har samma fel som jag.
ISF måste växellådan ner.....

dessa saab sjukdommar big_smile

Om man jämför med en som har vajer så brukar det ju vara så att det inte separerar tillräckligt och då beter bilen sig lite som en automat när man lägger i mellan 1an och backen. skumpar till, och hissar man upp brukar de rulla lite vid full koppling. Därför jag relaterar till slaven.

Brum
Kibbe
20 oktober 2010 · 14 Inlägg

jonTe skrev:

Mreque89 skrev:
Men det låter absolut inte som lamell etc är slut. då slirar det ju bara.

Hmm....så är det inte alltid.
Jag har varit med om flera fall där lamellen separerar och att man får liknande problem som trådskaparen beskriver.
Jag har en 9-3:a på går´n just för tillfället med samma symtom och där jag misstänker lamellen.

>>Kibbe, känns kopplingspedalen konstig, tar långt ned osv eller är den som vanligt när problemen uppstår?
Om den är knepig kan det bero på luft är den normal tror jag du har samma fel som jag.
ISF måste växellådan ner.....

Den känns fullt normalt förutom då när den tar dåligt, då känner man typ att man skulle vilja trycka ner kopplingen 1 cm mer än max så skulle den tagit big_smile om du förstår vad ja menar..  Lufta svårt ? klarar man det själv ? Växellådan ner yikes ? tror du de e den som spökar ?

Senast redigerat av Kibbe (20 oktober 2010)

jonTe
22 oktober 2010 · 5 710 Inlägg

Kibbe skrev:
Lufta svårt ? klarar man det själv ?

Njee...inte direkt svårt. Bästa sättet är att trycksätta påfyllningsburken och öppna luftnippeln men det går att göra "bromsluftningsmetoden" d.v.s att tryck ned pedalen>öppna luftnippeln>stänga luftnippeln>släppa upp pedalen. så loopar man det till kopplingen är bra.

Kibbe skrev:
Växellådan ner yikes ? tror du de e den som spökar

Ja kopplingen och slaven sitter mellan motor och växellåda och sitter problemet där måste lådan ner först för att komma åt.
1 dag i garaget för den normalhändiga eller 5-15.000 på verkstaden......

MVH Jonas
..............
jonTe
22 oktober 2010 · 5 710 Inlägg

Kan absolut vara slaven oxo coh bästa sättet att felsöka den på (tycker jag) är att ställa sig med 1:ans växel i och koppling nedtryckt med motorn igång.
Börjar bilen rycka/dragga och vill iväg är slaven misstänkt....

MVH Jonas
..............
Kibbe
22 oktober 2010 · 14 Inlägg

jonTe skrev:
Kan absolut vara slaven oxo coh bästa sättet att felsöka den på (tycker jag) är att ställa sig med 1:ans växel i och koppling nedtryckt med motorn igång.
Börjar bilen rycka/dragga och vill iväg är slaven misstänkt....

Nu gör bilen så hela tiden. när etten / backen är i så vill bilen smita. tror ja byter både koppling och slav så slipper man ta ner allt en gång till. Tack för hjälpen allt folk !

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang